نرم افزار و اینترنت

15 ابزار تشخیصی ویندوز برای بررسی سلامت کامپیوتر شما

چه یک مبتدی ویندوز باشید و چه یک کهنه کار، سیستم شما در نهایت با مشکلاتی مواجه خواهد شد که تشخیص آن آسان نیست. قبل از تماس با پشتیبانی فنی، ابزارهای تشخیصی کامپیوتر زیادی وجود دارد که می توانید امتحان کنید.

ابزارهای تشخیص مشکلات سیستم ویندوز

مشکلات سخت افزاری می تواند درد بزرگی در گردن باشد. آنها معمولاً زمانی رخ می دهند که از نسخه قدیمی سیستم عامل یا نسخه جدید Windows Insider استفاده می کنید. اگر به یادآوری نیاز دارید که چه سخت افزاری روی رایانه شما نصب شده، در ادامه چند ابزار وجود دارد که می تواند در این زمینه کمک کند.

1. HWiNFO

HWiNFO جامع ترین ابزار خلاصه سیستم است. تمام اطلاعات مربوط به کامپیوتر شما از دمای پردازنده تا ولتاژ فن را نمایش می دهد. در واقع، اگر از پردازنده Ryzen استفاده می‌کنید، این باید جستجوگر رایانه شما باشد زیرا جایگزین‌هایی مانند CPU-Z برای نشان دادن خوانش‌های نادرست شناخته شده‌اند. وقتی می‌خواهید دقیق‌ترین بازخوانی‌ها را از سخت‌افزار رایانه خود داشته باشید، خوب است که روی رایانه خود داشته باشید.

2. Performance Monitor

همانند نسخه های قدیمی این سیستم عامل، ویندوز 10 و 11 دارای نمایشگر عملکرد هستند. با این حال، بر خلاف نسخه های قدیمی، این اکنون یک ابزار تشخیصی مستقل کامپیوتر است. به‌طور پیش‌فرض، مانیتور فقط زمان پردازشگر را نشان می‌دهد، که نشان می‌دهد چه مقدار از پردازنده شما در هر زمان معین استفاده می‌شود. با این حال، می‌توانید شمارنده‌های بیشتری مانند میزان مصرف دیسک، انرژی مصرف‌شده، اندازه فایل صفحه‌بندی، اندازه فهرست جستجو و موارد دیگر اضافه کنید.

3. Reliability Monitor

Reliability Monitor یک ابزار کمتر شناخته شده بوده که از زمان ویندوز ویستا وجود داشته است. می توانید آن را با باز کردن جستجوی ویندوز و تایپ “view reliability history” پیدا کنید. با وجود نام متفاوت، انجام این کار همچنان Reliability Monitor را راه اندازی می کند.

در اینجا تاریخچه ای از سیستم خود و جدول زمانی رویدادها و خطاهایی که در یک دوره معین رخ داده اند را مشاهده خواهید کرد. خط آبی تخمینی (از 1 تا 10) از پایداری سیستم شما در طول زمان است. در پایین، می‌توانید ببینید که کدام مشکل‌ساز خطاها را انجام می‌دهند، که می‌توانید برای بهبود امتیاز پایداری سیستم خود به آن‌ها توجه کنید.

ابزارهای تشخیص مشکلات شبکه در ویندوز

چه از اتصال وای فای یا اترنت استفاده کنید، احتمال زیادی وجود دارد که در نهایت با مشکلات شبکه مواجه شوید. خوشبختانه، ابزارهای تشخیصی ویندوز زیادی وجود دارد که عیب یابی اتصال اینترنت شما را آسان می کند.

4. WiFi Analyzer

WiFi Analyzer یک ابزار رایگان است که دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که نامش می گوید: تنظیمات شبکه Wi-Fi شما را تجزیه و تحلیل می کند تا ببیند آیا کانال بی سیم شما با سایر شبکه های Wi-Fi مجاور تداخل دارد یا خیر. پس از تجزیه و تحلیل، تنظیمات کانال را به شما توصیه می کند. این کامل نیست، به خصوص در آپارتمان های شلوغ و شهرهای متراکم. با این حال، می تواند سرعت و قابلیت اطمینان Wi-Fi شما را به میزان قابل توجهی افزایش دهد، بنابراین ارزش امتحان کردن را دارد.

5. SoftPerfect Network Scanner

SoftPerfect Network Scanner ابزاری با کاربری آسان است که هر دستگاه متصل به شبکه شما را شناسایی می کند. این ابزار از کشف IPv4 و IPv6 پشتیبانی می کند. می‌توانید از آن در خانه استفاده کنید تا ببینید چند دستگاه به شبکه شما متصل هستند (برای بررسی اینکه آیا کسی اتصال شما را قطع می‌کند) یا آدرس IP یک دستگاه خاص (مانند گوشی هوشمندتان) را پیدا کنید. این به شما امکان می دهد خاموش کردن از راه دور را نیز آغاز کنید. نسخه رایگان نرم افزار حداکثر 10 دستگاه را فهرست می کند که برای استفاده خانگی باید بیش از اندازه کافی باشد.

ابزارهای تشخیص مشکلات درایو حافظه در ویندوز

هنگامی که کامپیوتر خود را برای ایراد بررسی می کنید، به راحتی می توانید دستگاه ذخیره سازی خود را نادیده بگیرید، حتی اگر درایوهای ذخیره سازی یکی از مهم ترین قطعات سخت افزاری برای حفظ سلامتی هستند. می‌توانید یک پردازنده، رم یا گرافیک جدید بخرید، اما از دست دادن فایل‌های شخصی هزینه‌ای دارد که نمی‌توانید با پول نقد آن را جبران کنید.

6. CrystalDiskInfo

تا به حال به این فکر کرده اید که آیا هارد دیسک یا درایو حالت جامد شما در شرایط خوبی است؟ در حالی که علائم هشدار دهنده ای وجود دارد که نشان می دهد در راه SSD شماست، بهتر است قبل از اینکه این مشکلات ظاهر شوند، یک درایو خراب را شناسایی کنید. CrystalDiskInfo بهترین نرم افزار تشخیص کامپیوتر برای درایوهای ذخیره سازی شما است. این یک نمای کلی از وضعیت درایوهای داده شما، از جمله هارد دیسک، SSD و درایو USB به شما می دهد.

می‌توانید از این اپلیکیشن برای نظارت بر دما، زمان چرخش، زمان کار، و میزان خطای درایوهای خود استفاده کنید. همه اینها به یک “امتیاز سلامت” کلی تبدیل می شود که به شما امکان می دهد بدانید که رانندگی شما چگونه است. توجه داشته باشید که یک برنامه دیگر به نام CrystalDiskMark دارد که می توانید از آن برای بنچمارک کردن درایوهای داده خود استفاده کنید (یعنی ببینید با چه سرعتی می توانند داده ها را بخوانند و بنویسند).

7. WinDirStat

WinDirStat یک برنامه ضروری برای هر کسی است که می خواهد یک راهنمای بصری برای ذخیره سازی خود داشته باشد. WinDirStat مخفف “Windows Directory Statistics” است و دقیقاً همان کاری را انجام می دهد که نام آن را وعده می دهد. WinDirStat درایوهای داده شما را اسکن می‌کند و به شما می‌گوید چه مقدار فضا توسط پوشه‌ها و فایل‌های مختلف مصرف می‌شود، که همگی در یک سلسله‌مراتب درختی منظم و نمای نموداری دقیق نمایش داده می‌شوند.

هر چه فایل یا پوشه بزرگتر باشد، مربع روی نمودار بزرگتر است. WinDirStat نه تنها برای تجسم محل ذخیره داده های شما عالی است، بلکه برای تمیز کردن فایل های از دست رفته و بازیابی فضای دیسک نیز فوق العاده است.

8. Windows Disk Management

Windows Disk Management یک ابزار داخلی دیسک برای مدیریت پارتیشن های دیسک است. این ابزار همچنین به شما امکان می دهد سلامت SSD یا HDD خود را بررسی کرده و پارتیشن های جدید ایجاد کنید. از طریق این ابزار، شما همچنین می توانید هر پارتیشن را برای خطاهای احتمالی روی دیسک های خود اسکن کنید. برای انجام این کار، Disk Management را باز کنید، روی پارتیشنی که می خواهید اسکن شود کلیک راست کنید، سپس به Properties > Tools > Check بروید. برای انجام این کار باید از یک حساب کاربری مدیر استفاده کنید.

ابزارهای تشخیص مشکلات حافظه در ویندوز

همانطور که اپلیکیشن ها حافظه فشرده تر می شوند، مهم تر از همیشه است که حافظه دسترسی تصادفی (RAM) رایانه شما همچنان سالم باشد. اگر با مشکلات حافظه رم مواجه هستید، این ابزارها را برای تشخیص مشکل امتحان کنید.

9. Resource Monitor

Resource Monitor یک ابزار تشخیصی ویندوز است که یک نمای کلی از سیستم شما ارائه می دهد. به طور سنتی، شما باید آن را از طریق Task Manager راه اندازی کنید، اما اکنون می توانید Resource Manager را به عنوان یک ابزار مستقل باز کنید. Resource Monitor یک روش پیشرفته برای مشاهده داده های بلادرنگ در مورد سیستم شما است و معمولاً همراه با مانیتور عملکرد استفاده می شود. اگر می‌خواهید مراقب نحوه استفاده فرآیندها از سخت‌افزار رایانه خود باشید، مانیتور منابع مکانی عالی برای شروع است.

10. Windows Memory Diagnostic

ویندوز یک ابزار داخلی دارد که می‌تواند ماژول‌های رم شما را آزمایش کند تا مطمئن شود که خطا ندارند. این Windows Memory Diagnostic نامیده می‌شود و می‌تواند حتی بهترین نرم‌افزار عیب‌یابی و تعمیر رایانه را نیز به خوبی اجرا کند.

ابزارهای تشخیص مشکلات نمایش در ویندوز

آیا چیزی روی صفحه نمایش شما عجیب به نظر می رسد؟ اگر متوجه یک نقطه سیاه کوچک روی مانیتور خود شدید که گرد و غبار یا کثیفی نیست، ممکن است یک پیکسل مرده باشد. خوشبختانه، برخی از برنامه ها می توانند به حذف یک پیکسل مرده قابل ذخیره کمک کنند. توجه داشته باشید که این برنامه ها با چشمک زدن رنگ های مختلف به سرعت، یک پیکسل مرده را “احیا” می کنند. به این ترتیب، آنها برای افراد مبتلا به صرع یا کسانی که سابقه خانوادگی صرع دارند توصیه نمی شود.

11. JScreenFix

استفاده از JScreenFix یک راه عالی برای تعمیر پیکسل های گیر کرده در مانیتور شما است. هر ثانیه صدها رنگ مختلف را در اطراف ناحیه صفحه نمایش حاوی پیکسل گیر کرده چشمک می زند. این باید بعد از حدود 10 دقیقه پیکسل را باز کند. متأسفانه، هیچ تضمینی وجود ندارد که کار کند. گاهی اوقات یک پیکسل گیر کرده به دلیل نقص فیزیکی در صفحه نمایش برای همیشه گیر می کند. اما JScreenFix دارای نرخ موفقیت بیش از 60 درصد است، بنابراین اگر پیکسل خود را گیر کرده اید، آن را امتحان کنید.

12. PixelHealer

PixelHealer اگرچه رایگان است، اما هنوز یکی از بسیار مؤثرترین ابزارهای تشخیصی نرم افزاری است که می توانید برای احیای پیکسل مرده از آن استفاده کنید. بر خلاف Jscreen Fix، این ابزار نیاز به دانلود دارد، اما حجم فایل کمتر از 100 کیلوبایت است، بنابراین زمان زیادی نمی برد. اپلیکیشن دیگرش، InjuredPixels، می‌تواند برای شناسایی پیکسل‌های مرده، گیر کرده یا داغ استفاده شود و اینها به نوبه خود توسط PixelHealer قابل رفع هستند.

این برنامه رنگ های RGB را روی پیکسل های مرده چشمک می زند تا آنها را احیا کند. هر دو برنامه دارای یک نصب کننده قابل حمل هستند که نیاز به نصب آنها را برطرف می کند. به سادگی می توانید فایل را از حالت فشرده خارج کرده و برنامه را اجرا کنید.

ابزارهای اسکن بدافزار در ویندوز

اگر فکر می کنید یک ویروس در رایانه خود دارید، نگران نباشید. تعداد زیادی اسکنر بدافزار با کیفیت بالا در بازار وجود دارد که استفاده از آنها رایگان است.

13. AdwCleaner

افراد زیادی در مورد AdwCleaner نمی‌دانند، که مایه شرمساری است، زیرا فوق‌العاده بوده و سزاوار شناسایی بیشتر است. این یک اسکنر بدافزار ساده می باشد، اما سریع، کارآمد و رایگان است، که هر کسی می‌تواند درخواست کند. این اپلیکیشن عمدتاً برای هدف قرار دادن بدافزارهای همراه با فایل‌های نصب‌کننده طراحی شده، بنابراین ابزارهای تبلیغاتی مزاحم، نوار ابزار، برنامه‌های ناخواسته، هکرهای مرورگر و غیره را شناسایی می‌کند. نتایج اسکن به‌عنوان سرویس‌ها، فایل‌ها، فایل‌های DLL، وظایف برنامه‌ریزی‌شده، ورودی‌های رجیستری و موارد دیگر مرتب می‌شوند.

14. Malwarebytes

Malwarebytes سال ها پادشاه اسکنرهای بدافزار بوده است. بیشتر مردم نام آن را شنیده‌اند، اما اگر شنیده‌اید، بدانید که بسیاری آن را یک برنامه ضروری در هر رایانه می‌دانند. توجه داشته باشید که Malwarebytes در دو نسخه رایگان و پریمیوم ارائه می شود. نسخه رایگان عالی بوده و برای اکثر کاربران خانگی بیش از اندازه کافی است. با این حال، اگر عاشق Malwarebytes شوید، نسخه پریمیوم ارزش هزینه کردن را دارد.

15. ClamWin

ClamWin ممکن است بدوی به نظر برسد، اما اجازه ندهید که شما را فریب دهد. این ابزار قدرتمندی است که در جعبه ابزار دیجیتال خود دارید. اسکن ها ممکن است کمی طول بکشد، اما تقریباً همه چیز را شناسایی می کنند، بنابراین معاوضه ارزش آن را دارد. بهتر از همه، ClamWin برخلاف گزینه های ذکر شده در بالا منبع باز است. این به این معنی است که کد برای هر کسی قابل بررسی است، بنابراین می توانید مطمئن باشید که هیچ شگفتی پنهانی در کمین برنامه نیست.

منبع
makeuseof
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا