گوشی‌های میان‌رده سامسونگ هرسال با حضور خود عرصه رقابت را برای گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی تنگ می‌کنند. این گوشی‌ها به قدری عملکرد خوبی دارند که گاهی در رقابت با گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نیز قرار می‌گیرند. با ورود گوشی گلکسی A25 مجدداً توجه دنیای تکنولوژی به سمت این شرکت کره‌ای جلب شد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا نقد و بررسی کاملی از این گوشی داشته باشیم تا ببینیم آیا مشخصات گوشی گلکسی A25 تنها روی کاغذ جذابیت دارد یا در واقعیت نیز فوق‌العاده عمل می‌کند.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 161.0×76.5×8.3 میلیمتر، 197 گرم، پشت و قاب پلاستیکی، جلو شیشه ای
  • صفحه نمایش: 6.50 اینچ Super AMOLED، نرخ 120 هرتز، 1000 نیت (HBM)، رزولوشن 1080×2340 پیکسل
  • تراشه: اگزینوس 1280، گرافیک Mali-G68
  • حافظه: 6/8 گیگابایت رم و 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • نرم افزار: رابط کاربری One UI 6.0 مبتنی بر اندروید 14
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل، f/1.8، فوق عریض 8 مگاپیکسل، f/2.2، ماکرو 2 مگاپیکسل، f/2.4
  • دوربین جلویی: 13 مگاپیکسل f/2.2
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سیمی 25 وات
  • اتصال: 5G، هیبریدی دو سیم کارت؛ وای فای 5، بلوتوث 5.3، NFC، جک 3.5 میلی متری
  • متفرقه: اثر انگشت خوان (نصب شده در کناره). بلندگوهای استریو، حسگر مجاورت مجازی

برخی ارتقاء سخت افزاری قابل توجه نسبت به A24 وجود دارد. برای مثال، این یک گوشی 5G به لطف چیپست داخلی سامسونگ اگزینوس 1280 است. این در واقع یکی از انتقادات کلیدی علیه گلکسی A24 سال گذشته را که تنها در نسخه 4G عرضه شده بود، برطرف می کند. سامسونگ همچنین نرخ تازه سازی صفحه نمایش پنل آشنای 6.5 اینچی Super AMOLED را به 120 هرتز ارتقا دهده که در دستگاه هایی مانند گلکسی A24 افزایش یافته است.

گلکسی A25 در یک جعبه مقوایی کشویی ساده عرضه می شود. هیچ چیز خیلی فانتزی نیست، و ما هنوز دقیقاً به نازک بودن قسمت آستین بسته بندی اعتماد نداریم. با این حال، تلفن مستقیماً زیر آن قرار نمی گیرد و به خوبی محافظت می شود. هیچ پلاستیکی در بسته بندی وجود ندارد، اما همچنان یک پایه مقوایی زیبا برای خود گوشی دریافت می کنید که به اندازه کافی خوب کار می کند. بسته لوازم جانبی به همان اندازه اولیه است. سامسونگ فقط یک کابل سفید USB Type-C به Type-C را با گوشی ارائه می دهد. اگر برای سری S به اندازه کافی خوب است، حدس می زنیم برای سری A به اندازه کافی خوب باشد.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی‌های جدید سامسونگ از نظر طراحی تقریباً شبیه به هم هستند و تفاوت خاصی ندارند. حتی میان گوشی‌های میان‌رده سامسونگ و گوشی‌های پرچمدار سامسونگ نیز تفاوت خاصی دیده نمی‌شود. در مورد طراحی گوشی گلکسی A25 نیز این مسئله صدق می‌کند اما رنگ‌بندی و طراحی این گوشی میان‌رده بسیار خاص انجام شده است.

گوشی گلکسی A25 در سه رنگ عرضه شده است؛ در واقع نمی‌توانید بگویید که مشکی، آبی و سفید هستند. هرکدام از این رنگ‌ها، طیف متفاوتی دارند که آنها را متمایز و خارق‌العاده می‌کند. به دلیل استفاده از متریال پلاستیکی برای ساخت این گوشی، سامسونگ توانسته تا در بافت پنل پشتی تغییراتی ایجاد کند و حالت شطرنجی به آن بدهد. اگر به دنبال یک گوشی جمع‌وجور و خوش‌دست هستید، گلکسی A25 به‌راحتی نظرتان را جلب می‌کند. این گوشی علاوه‌بر ابعاد متوسط، وزن پایینی دارد و در استفاده‌های طولانی دستتان را خسته نمی‌کند.

چیدمان دوربین‌های گلکسی A25 دقیقاً شبیه به سایر گوشی‌های سامسونگ است. این دوربین‌ها به صورت ردیفی در سمت چپ و بالای پنل پشتی قرار گرفته‌اند. در مورد گواهی‌های به‌کار رفته در گوشی گلکسی A25 اطلاعاتی در دسترس نیست اما امیدواریم که این بخش فراموش نشده باشد. با توجه به نبودن این اطلاعات اما بهتر است از گوشی در برابر نفوذ آب به خوبی مراقبت کنید.

صفحه نمایش

سامسونگ همچنان به ساخت برخی از بهترین پنل‌ها در صنعت ادامه می‌دهد و تمایل دارد حتی دستگاه‌های ارزان‌تر خود را به مدل‌های مناسب مجهز کند. گلکسی A25 یک مثال عالی است؛ صفحه نمایش Super AMOLED، درست مانند نسل قبلی خود، هنوز 6.5 اینچ قطر داشته و رزولوشن 1080 در 2340 پیکسل با نسبت تصویر 19.5:9 و تراکم پیکسلی حدود 396ppi به ارمغان می آورد.

حاشیه‌های نمایشگر همچنان در انتهای بزرگ‌تر قرار دارند و ماهیت مقرون به صرفه بودن دستگاه را از بین می‌برند. نرخ تازه‌سازی 120 هرتز از 90 هرتز در گلکسی A24 گذشته و اکنون بیشتر مطابق با 120 هرتز موجود در خانواده گلکسی A3X و به ویژه A34 است. قبل از اینکه بیشتر در مورد نرخ تازه سازی صحبت کنیم، باید چند کلمه در مورد عملکرد نمایشگر ذکر کنیم.

سامسونگ می گوید که گلکسی A25 باید حداکثر روشنایی 1000 نیت را روی صفحه نمایش خود داشته باشد – اساساً مشابه A24 سال گذشته است. ما 434 نیت را با حداکثر کردن نوار لغزنده دستی اندازه‌گیری کردیم و گوشی در حالت حداکثر خودکار به 1030 نیت رسید که اساساً ادعاهای بازار را تأیید می‌کند. این اعداد بیشتر با اعداد گلکسی A24 سال گذشته مطابقت دارند. از نظر رنگ، عمق نمایشگر 8 بیتی است. سامسونگ دو پروفایل رنگی – زنده و طبیعی با لغزنده دمای رنگ و تنظیمات جداگانه کانال RGB در حالت زنده ارائه می دهد.

گلکسی A25 فاقد پشتیبانی از HDR است. خود گوشی می‌تواند HDR10 و HLG را رمزگشایی کند، (نه Dolby Vision یا HDR10+)، اما نمایشگر اصلاً نمی‌تواند محتوای HDR را نشان دهد. نکته مثبت تر، این گوشی دارای بالاترین گواهینامه Widevine L1 DRM است که به اپلیکیشن هایی مانند Netflix اجازه می دهد تا استریم های FullHD را ارائه دهند و وضوح نمایشگر را اشباع کنند.

نرخ تازه سازی گلکسی A25 120 هرتز است که نسبت به مدل A24 سال گذشته 90 هرتز افزایش یافته است. این به خودی خود یک افزودنی عالی است، اما متأسفانه، درست مانند گلکسی A34، عملاً هیچ تغییر خودکار نرخ تازه سازی وجود ندارد. دو گزینه “صافی حرکت” در تنظیمات وجود دارد – High و Standard. اولی با فرکانس 120 هرتز ثابت و دومی با فرکانس 60 هرتز ثابت اجرا می شود.

نرم افزار و رابط کاربری

گلکسی A25 روی رابط کاربری One UI 6 فعلی سامسونگ مبتنی بر جدیدترین اندروید 14 اجرا می‌شود. این رابط کاربری “پر چرب” One UI به جای نسخه هسته‌ای است که در برخی از دستگاه‌های پایین‌رده گلکسی موجود است. این بدان معناست که تعداد کمتری از ویژگی ها حذف می شود.

گلکسی A25 برای چهار سال یا چهار به‌روزرسانی اصلی سیستم‌عامل و One UI و در کل پنج سال وصله‌های امنیتی در طول چرخه عمر خود واجد شرایط است. شما همان UX عمومی و حتی بیشتر ویژگی‌های سری گلکسی اس را دریافت می‌کنید که دیدن آن در دستگاه‌های میان‌رده عالی است. خبر خوب برای همه کاربران گلکسی این است که لیست ویژگی‌های نرم‌افزاری که برای پرچمداران در نظر گرفته شده، در سال‌های اخیر در حال ارائه بوده و در حال حاضر شامل موارد خاص مانند Samsung DeX می‌شود.

علیرغم جهش بزرگ در نسخه، OneUI 6.0 از نظر بصری و عملکردی بسیار آشنا و بدون تغییرات واضح زیاد باقی مانده است. چیزهای کوچکی اینجا و آنجا وجود دارد، مانند آزادی بیشتر برای جابجایی ویجت ساعت بر روی صفحه قفل، یک طرح دکمه جدید در پنل تنظیمات سریع و یک طرح اعلان پیشرفته در سایه اعلان. صفحه اصلی دارای برچسب‌های آیکون ساده‌شده است و اکنون می‌توانید با نگه داشتن نماد با یک دست و کشیدن انگشت بین صفحه‌ها با دست دیگر، نمادها را از یک صفحه به صفحه دیگر بکشید و رها کنید. یک ویجت جدید Weather insights و یک ویجت دوربین سفارشی وجود دارد که می تواند دوربین را مستقیماً در حالت دوربین انتخابی راه اندازی کند.

برخی تغییرات رفتاری کوچک با تنظیمات نیز وجود دارد؛ برای مثال، حالت هواپیما هوشمندتر شده و اکنون آخرین باری که بلوتوث یا وای فای را در کنار حالت هواپیما روشن کرده اید را به یاد می آورد و حالت مذکور را به طور خودکار بازیابی می کند. تنظیمات باتری اکنون منوی سطح بالای خود را برای دسترسی آسان تر دریافت می کنند. منوی Digital Wellbeing دوباره طراحی شده تا خواناتر باشد.

Auto Blocker جدید سامسونگ یک فروشگاه یکپارچه برای تمام نیازهای حریم خصوصی و امنیتی شما است. بررسی خودکار مواردی مانند بدافزار و پیشنهادات و برخی ویژگی‌های اختیاری منظم مانند جلوگیری از نصب برنامه‌های ناشناخته، جلوگیری از اجرای دستورات مخرب ADB در تلفن و اسکن تصاویر برای محتوای مخرب دریافت می‌کنید.

عملکرد و عمر باتری

گلکسی A25 مبتنی بر تراشه اگزینوس 1280 سامسونگ است. این یک قطعه نسبتاً مدرن از سال 2022 است که با لیتوگرافی 5 نانومتری LPE (EUV) ساخته شده است. قبلاً شاهد عملکرد مناسب این چیپست در دستگاه هایی مانند گلکسی A53 5G و A33 5G بوده ایم. پیکربندی تراشه شامل دو هسته Cortex-A78 با سرعت 2.4 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با سرعت 2.0 گیگاهرتز می شود و بخش پردازش گرافیکی بر عهده Mali-G68 است.

اگزینوس 1280 با 6 یا 8 گیگابایت رم LPDDR4X و 128 یا 256 گیگابایت حافظه داخلی ترکیب می شود. واحد آزمایشی ما که بنچمارک را روی آن اجرا کردیم، مدل 6/128 گیگابایتی است. بیایید با GeekBench و چند آزمایش پردازنده شروع کنیم. اول از همه، دیدن اینکه سامسونگ به نظر می رسد عملکرد بیشتری را از اگزینوس 1280 داشته، دلگرم کننده است، زیرا به وضوح در مقایسه با گلکسی A53 5G در داخل گلکسی A25 بهتر عمل می کند. این می تواند به بسیاری از چیزها مربوط شود، از جمله حافظه یا فضای ذخیره سازی سریعتر و بهبود سیستم عامل؛ با این حال، این یک یافته خوشایند است.

در طرح بزرگ‌تر، به نظر می‌رسد که اگزینوس 1280 کمی بهتر از اسنپدراگون 695 و اسنپدراگون 4 نسل 1 در وظایف پردازشی تک هسته‌ای و چند هسته‌ای عمل می‌کند. 3Dmark تا حد زیادی همان تصویر AnTuTu را نشان می دهد، موتورولا اج 40 و اینفینیکس GT 10 Pro در صدر جدول قرار دارند. وقتی صحبت از عملکرد پردازنده گرافیکی به میان می‌آید، به نظر می‌رسد Mali-G68 در گلکسی A25 تقریباً با دایمنسیتی 1080 و 7050 برابری می‌کند، زیرا همه این تراشه‌ها دارای تنظیمات گرافیکی یکسان هستند.

به بیان کاربردی تر، متوجه شدیم که گلکسی A25 بدون مشکل یا کندی قابل توجه کار می کند. قدرت زیادی برای کارهای روزانه و همچنین برخی از بازی های معمولی دارد. اگر زیاد اهل استفاده‌های سنگین از گوشی موبایل نیستید، باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی گلکسی A25 تا دو روز کامل هم می‌تواند جوابگوی نیاز شما باشد اما اگر اهل بازی هستید، لازم است تا در آخر روز گوشی خود را شارژ کنید. سامسونگ برای این گوشی نیز از قابلیت فست شارژ استفاده کرده است و با شارژرهای 25 واتی، نهایتاً ظرف مدت 45 دقیقه گوشی به‌طور کامل شارژ می‌شود.

کیفیت دوربین

گلکسی A25 عمدتاً تنظیمات دوربین گلکسی A24 خود را به جلو می برد. این مجموعه شامل دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال تصویر، دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی در پشت و دوربین سلفی 13 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت است. یکی از ارتقاء در اینجا حرکت به دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی در پشت بوده که نسبت به واحد 5 مگاپیکسلی در گلکسی A24 بالاتر است.

به طور کلی، می توان گفت که سامسونگ آنقدرها دوربین را تغییر نداده است. یکی از افزودنی‌های جدید به این ترکیب، gyro-EIS است – یک امتیاز خوب برای داشتن و قبلاً در گلکسی A24 در دسترس نبود. برنامه دوربین همان است که این روزها در هر گوشی سامسونگ پیدا می کنید. شما فقط حالت Pro را در دوربین اصلی دریافت می کنید، در حالی که حالت شب را می توان در دوربین های اصلی، فوق عریض و سلفی استفاده کرد.

دوربین اصلی به طور پیش فرض عکس های 12.5 مگاپیکسلی را ذخیره می کند. قبلاً دیده‌ایم که این دوربین خاص در دستگاه‌های دیگری مانند گلکسی A24 سال گذشته عملکرد بسیار خوبی دارد. جزئیات حل شده خوبی داشته، کاهش نویز کار عالی عمل کرده، کنتراست بالا بوده، و محدوده دینامیکی گسترده است. در مد معمولی سامسونگ، رنگ‌ها کمی “پاپ” اضافی برای خود دارند. با این حال، به طور کلی، عکس ها بیش از حد پردازش شده یا بیش از حد تیز به نظر نمی رسند، که عالی است.

متأسفانه، اگر دقت کنید، عکس ها کاملا نرم به نظر می رسند. حتی در غیاب سنسور عمق اختصاصی، دوربین اصلی عکس های پرتره کاملا مناسبی می گیرد. سوژه ها با رنگ پوست دلپذیر با جزئیات به نظر می رسند. تشخیص و جداسازی سوژه کاملاً دقیق است و کیفیت تاری پس‌زمینه عالی است. گلکسی A25 فاقد دوربین تله فوتو اختصاصی است، اما همچنان می تواند با دوربین اصلی خود عکس هایی با زوم 2 برابری ثبت کند. این ها از نظر کیفیت با عکس های 1 برابری بسیار قابل مقایسه هستند، به این معنی که اگر خیلی نزدیک زوم نکنید، خوب به نظر می رسند.

دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی جدید نسبت به واحد 5 مگاپیکسلی سال گذشته ارتقای کمی دارد، اما چیزی برای گوشی خانگی نیست. کنتراست و دامنه پویا همه چیز درست است. جزئیات ترکیبی ناقص از شسته و بیش از حد شارپ شده است. فوکوس دوربین ماکرو 2 مگاپیکسلی در فاصله 4 سانتی متری ثابت شده و ممکن است برای درست کردن آن چند تلاش لازم باشد. هنگامی که این کار را انجام دادید، می توانید برخی از نزدیک های قابل استفاده در اینستاگرام را ذخیره کنید. رنگ ها و محدوده دینامیکی آنها خوب است، اما جزئیات حل شده نسبتاً غیر قابل توجه است.

سلفی‌های 13 مگاپیکسلی که در گلکسی A25 گرفته می شود، بسیار عالی هستند؛ جزئیات زیادی حل‌شده و نمایش کلی متعادل، رنگ‌های دقیق و محدوده دینامیکی گسترده وجود دارد. دوربین اصلی گلکسی A25 عکس‌های مناسب، اما تا حد زیادی بی‌نظیر در نور کم می‌گیرد. در حالی که جزئیات کمی وجود دارد، بیشتر سطوح نرم و کمی پر سر و صدا به نظر می رسند. هم سایه ها و هم هایلایت ها به خوبی توسعه یافته اند، و منابع نور به خوبی وجود دارند، اگرچه هنوز کاملاً نیستند. محدوده دینامیکی و کنتراست خوب است. رنگ ها کمی سرد هستند اما به طور کلی خوب هستند.

گلکسی A25 به تنهایی برخی از حالت‌های شبانه خودکار را اعمال می‌کند، اما یک حالت دستی شبانه نیز وجود دارد که زمان نوردهی طولانی‌تری دارد و انباشتن تصاویر بیشتری را انجام می‌دهد. تصاویر به دست آمده کمی واضح تر، با نویز کمتر و سطوح تمیزتر هستند. منابع نور نیز به طور قابل توجهی بهتر مدیریت می شوند.

یکی از ارتقاهایی که توسط چیپست اگزینوس 1280 نسبت به مدیاتک هلیو G99 در گلکسی A24 سال گذشته ارائه شده، توانایی فیلمبرداری 4K@30fps است. گلکسی A25 می تواند این کار را در دوربین اصلی خود و تنها در حالت 1x انجام دهد. حالت زوم 2 برابری دوربین اصلی، دوربین اولتراواید و دوربین سلفی همگی به 1080p محدود شده‌اند. به‌طور پیش‌فرض، ویدیو در جریان h.264/AVC با سرعت حدوداً 49 مگابیت بر ثانیه در 4K و 17 مگابیت در ثانیه در FullHD ذخیره می‌شود. صدا همچنین استاندارد AAC استریو 48 کیلوهرتز است و هر دو در داخل یک ظرف استاندارد MP4 با هم قرار می گیرند. همچنین گزینه ذخیره در مقداری فضا و گرفتن در h.265/HEVC به جای آن وجود دارد.

جمع بندی

سال گذشته، سامسونگ با معرفی گلکسی A24 تنها در نسخه 4G/LTE، انتخاب نسبتاً گیج کننده ای داشت. در تمام مدت A34 5G بود و حتی A15 یک نوع 5G داشت. این دیگر در مورد گلکسی A25 جدید صدق نمی کند و این تنها ارتقاء معقول ارائه شده نیست. حرکت از نرخ نوسازی 90 هرتز به 120 هرتز ممکن است نسبتاً کوچک باشد، اما معنادار است و به گوشی کمک می‌کند تا در کل احساس خفن تر و واکنش‌پذیری بیشتری داشته باشد. احتمالاً می‌توانید با غیرفعال کردن نرخ تازه‌سازی بالا، عمر باتری طولانی‌تری داشته باشید، بنابراین انتخاب آن به عهده شماست.

جهش از هلیو G99  به اگزینوس 1280 ممکن است از نظر عملکرد خام نیز بزرگ نباشد، اما فراتر از اتصال 5G که قبلاً ذکر شد، ضبط ویدیوی 4K را نیز به گلکسی A25 می‌آورد که به‌روزرسانی کوچک اما مهم دیگری است. همه این به‌روزرسانی‌های کوچک روی هم انباشته می‌شوند و احتمالاً گلکسی A25 را از نظر ویژگی‌ها بیشتر از همیشه به قلمرو گلکسی A3X نزدیک می‌کند.

به غیر از ارتقاءها، گلکسی A25 هنوز هم ساختاری مستحکم دارد، اکنون با طراحی کمی تغییر یافته، که ما دریافتیم که گرفتن راحت تری را ارائه می دهد. هم عمر باتری و هم عملکرد قابل اعتماد هستند و همین را می توان در مورد تنظیمات دوربین نیز گفت. در کل این گوشی نسبت به نسل‌های قبلی خود پیشرفت چشمگیری داشته و اگر بخواهیم ارزش خرید گوشی گلکسی A25 را در واقعیت بسنجیم، برای همه افرادی که به دنبال یک میان‌رده قدرتمند هستند این گوشی کاملاً مناسب است.

مزایا

  • طراحی جذاب و محکم
  • صفحه نمایش 120 هرتز
  • بلندگوهای استریو با کیفیت خوب
  • آخرین اندروید و One UI.
  • عملکرد خوب برای این محدوده قیمت و رفتار حرارتی عالی
  • اکنون کیفیت عکس و فیلم عالی با فیلمبرداری 4K

معایب

  • بدون شارژر داخل جعبه
  • هنوز رتبه‌بندی رسمی حفاظت از ورود وجود ندارد
    بدون تعویض خودکار نرخ تازه سازی و بدون پشتیبانی از HDR
  • لرزشگیر ویدیو فقط در 1080p موجود است
  • عملکرد بسیار ضعیف دوربین در نور کم
  • سنسور مجاورت مجازی
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *