بررسیموبایل و تبلت

بررسی شیائومی ردمی نوت 13 5G

دنیای گسترده گوشی های شیائومی همیشه در حال تغییر است و پیشرفت‌های فناوری به سرعت رونمایی می‌شوند. خانواده ردمی و به خصوص ردمی نوت، همیشه در فهرست بهترین گوشی‌ شیائومی میان‌رده بوده‌اند و به خاطر تنوع مدل‌ها و قیمت بسیار رقابتی در مقابل امکانات، مورد توجه قرار می‌گیرند. شیائومی امسال هم به سراغ این خانواده رفته و گوشی‌های سری ردمی نوت 13 را روانه بازار کرده است. در این مطلب به بررسی ردمی نوت 13 پرداخته و نگاهی به عملکرد، صفحه‌نمایش، طراحی و باتری و دوربین می اندازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 161.1 در 75.0 در 7.6 میلیمتر، 174 گرم، گوریلا گلس 5 (در جلو)، بدنه پلاستیک، IP54
  • صفحه نمایش: 6.67 اینچ AMOLED، وضوح 1080 در 2400 پیکسل، نرخ 120 هرتز، روشنایی 1000 نیت
  • تراشه: مدیاتک دایمنسیتی 6080، گرافیک Mali-G57 MC2
  • حافظه: 6/8/12 گیگابایت رم، 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی UFS 2.2
  • نرم افزار: اندروید 13، رابط کاربری MIUI 14
  • دوربین پشتی: اصلی 108 مگاپیکسل f/1.7، فوق عریض 8 مگاپیکسل f/2.2، عمق 2 مگاپیکسل
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 33 وات
  • متقرقه: بلوتوث 5.3، وای فای 5، پورت اینفرارد، فناوری NFC، سنسور اثر انگشت

طراحی و صفحه نمایش

ابتدا با طراحی گوشی بررسی خود را شروع می کنیم؛ محتویات داخل جعبه ردمی نوت 13 5G شامل یک کابل USB-C-to-A، یک آداپتور برق 33 وات می شود. همچنین یک لایه محافظ نازک روی نوت 13 اعمال شده که به عنوان محافظی در برابر خراش عمل می کند، اما مستعد لکه شدن است.

ردمی نوت 13 5G یک میان رده معمولی با پنل و فریم فلت است. قسمت جلوی از شیشه گوریلا گلکس 5، پشت از جنس پلاستیک چند لایه و فریم آن نیز پلاستیکی با روکش مات است. این گوشی با استاندارد IP54 در برابر گرد و غبار و پاشش آب مقاوم است. ردمی نوت 13 در رنگ‌های مشکی گرافیتی، سفید قطبی و آبی اقیانوسی موجود است.

ردمی نوت 13 5G هم اندازه حالت 4G است، اما بنا به دلایلی 14 گرم سبک تر است. دوربین دستگاه برخلاف مدل 4G دارای یک محفظه مستطیل شکل است. پنل 6.67 اینچی دارای حاشیه های بسیار نازک و یک سوراخ کوچک برای دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی است. در اینجا اسکنر اثر انگشت زیر نمایشگر نیز وجود ندارد. در عوض، سنسور روی کلید پاور/قفل در سمت راست نصب شده است. همانطور که از آن نوع انتظار دارید سریع و قابل اعتماد است.

در پشت دستگاه یک محفظه دوربین بزرگ با دو حلقه پلاستیکی بزرگ برای دوربین های اصلی و فوق عریض مشاهده می کنید. حسگر عمق و فلاش LED با این جزیره زیبای براق در پشت مات هم سطح هستند. ردمی نوت 13 5G یک گوشی هوشمند خوش ساخت، بسیار دلپذیر و با چسبندگی بسیار خوب است.

در بخش نمایشگر، ردمی نوت 13 5G دارای صفحه نمایش 6.67 اینچی AMOLED با وضوح فول اچ دی پلاس (395ppi) است. این پنل از نرخ تازه سازی 120 هرتز و کاهش نور PWM تا 1920 هرتز پشتیبانی می کند. یک ورق گوریلا گلس 5 حفاظت را انجام می دهد. طبق مشخصات رسمی، حداکثر روشنایی صفحه نمایش 1000 نیت است. هنگام کنترل دستی نوار لغزنده روشنایی، حداکثر روشنایی 488 نیت را ثبت کردیم.

در صورت استفاده از حالت روشنایی خودکار یا با فعال کردن Sunlight Boost، صفحه نمایش می تواند بسیار روشن تر و 991 نیت باشد. به طرز عجیبی، سنسور نور محیط (زیر صفحه) بد رفتار می کرد و اغلب به نور روشن بلافاصله یا اصلاً واکنش نشان نمی داد. تلاش های زیادی برای افزایش روشنایی صفحه از ما گرفت. از سوی دیگر، از آنجایی که پنل از نرخ تازه سازی 120 هرتز پشتیبانی کرده، دوحالت برای آن در نظر گرفته شده که شامل Custom (انتخاب بین نرخ‌های تازه‌سازی 120 هرتز یا 60 هرتز) و Default (رفتار سوئیچینگ خودکار) می شود.

نرخ تازه سازی تطبیقی همانطور که انتظار می رود کار می کند – زمانی که صفحه نمایش محتوای ثابت را نشان می دهد به 60 هرتز کاهش می یابد. تمام برنامه‌های پخش جریانی برای رابط کاربری و پخش جریانی روی فرکانس 60 هرتز نیز محدود شده‌اند. و البته، برنامه های HFR ناسازگار مانند برنامه دوربین و نقشه های گوگل همیشه با سرعت 60 فریم در ثانیه رندر می شوند.

نرخ تازه سازی تطبیقی همانطور که انتظار می رفت، کار می کند و زمانی که صفحه نمایش محتوای ثابت را نشان می دهد به 60 هرتز کاهش می یابد. تمام برنامه‌های استریمینگ برای رابط کاربری و استریم روی فرکانس 60 هرتز نیز محدود شده‌اند. هیچ پشتیبانی HDR برای ردمی نوت 13 5G وجود ندارد.

نرم افزار و رابط کاربری

ردمی نوت 13 5G رابط کاربری MIUI 14 را روی اندروید 13 اجرا می‌کند. همه مدل‌های این سری بعداً به‌روزرسانی HyperOS را دریافت خواهند کرد. شیائومی به طور رسمی به تعداد خاصی از به‌روزرسانی‌های آینده متعهد نشده، اما احتمالاً مشابه مدل‌های پوکو X6 خواهد بود (سه سال به‌روزرسانی‌های اصلی اندروید و یک سال دیگر فقط با وصله‌های امنیتی).

MIUI 14 از نظر تجربه کلی کاربر نسبت به تکرار سیزدهم کمی تغییر کرده و این بد نیست. مثل همیشه سریع و قابل تنظیم است. شیائومی به ویژگی های لمسی این دستگاه نیز توجه ویژه ای داشته و متوجه شدیم که موتور شفاف، قوی، دقیق و پاسخگو است و به بسیاری از اقدامات در سراسر سیستم و هنگام ناوبری واکنش نشان می دهد. برخی از تبلیغات وجود دارد، اما می توان آنها را از داخل تنظیمات در برنامه ای که تبلیغات و/یا توصیه ها را نشان می دهد متوقف کرد.

عملکرد و عمر باتری

ردمی نوت 13 5G قدرت پردازش خود را از تراشه مدیاتک دایمنسیتی 6080 تامین می کند. با توجه اینکه تراشه در سه ماه اول سال 2023 عرضه شد، در واقع یک برند جدید دایمنسیتی 810 بوده که به سال 2021 باز می گردد. پیکربندی تراشه از متشکل از دو هسته Cortex-A76 با سرعت 2.4 گیگاهرتز و شش هسته Cortex-A55 با سرعت 2 گیگاهرتز است. بخش گرافیکی هم توسط Mali-G57 MC2 انجام می شود.

در کنار تراشه 6، 8 یا 12 گیگابایت رم LPDDR4X با فرکانس 2133 مگاهرتز وجود داشته و برای ذخیره سازی اطلاعات نیز، 128 یا 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی در نظر گرفته شده که از طریق میکرو اس دی قابل ارتقاست. متأسفانه شیائومی از تراشه‌های UFS 2.2 استفاده می‌کند که در قسمت کندتر قرار دارند. واحد بررسی ما دارای 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت فضای ذخیره سازی است که آن را به نوع متوسط ​​می سازد.

شیائومی ردمی نوت 13 5G در تست‌های تک و چند هسته‌ای گیک‌بنچ 6 به ترتیب به امتیاز 589 و 1715 رسیده؛ در حالی که امتیاز موتورولا موتو جی 84 برای این دو تست، به ترتیب 913 و 2033 است. در تست 3D Mark هم امتیاز ردمی نوت 13 5G و موتورولا موتو جی 84 به ترتیب 373 و 360 است. در مجموع، بررسی ها نشان می‌دهد که این گوشی در تست‌های بنچمارک نسبت به موتو G54 که یکی از رقبای اصلی آن محسوب می‌شود، عملکرد ضعیف‌تری داشته؛ به خصوص از نظر عملکرد گرافیکی که بسیار ضعیف است. البته این عملکرد ضعیف در تست‌های بنچمارک، برای استفاده‌های روزانه چندان مشکل آفرین نیست؛ اما برای گیمینگ، به هیچ وجه مناسب نیست.

در بخش باتری، این گوشی هم مثل سایر مدل‌های این سری، با یک باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی ارائه  شده است. مصرف کم انرژی رابط کاربری MIUI هم به استفاده هر چه بهتر از این باتری کمک می‌کند. ردمی نوت 13 5G در تست‌های ویدیو، وبگردی و گیمینگ به ترتیب رکورد 10 ساعت و 18 دقیقه، 12 ساعت و 19 دقیقه و 5 ساعت و 48 دقیقه را ثبت کرده است که عملکرد متوسطی محسوب می‌شود.

همانطور که در جدول مشخصات ردمی نوت 13 5G مشاهده کردید، این گوشی با یک شارژر 33 وات در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و از نظر سرعت شارژ نسبت به بسیاری از گوشی‌های اقتصادی و حتی پرچمدارها برتری دارد. آزمایشات نشان می دهد که این گوشی ظرف 15 دقیقه 21 درصد شارژ می‌شود. شارژ این گوشی ظرف 30 دقیقه به 42 درصد و ظرف 1 ساعت و 24 دقیقه به صددرصد می‌رسد. لازم به ذکر است که ردمی نوت 13 5G قابلیت پشتیبانی از تکنولوژی شارژ بی‌سیم را ندارد.

کیفیت دوربین

در بخش دوربین، ردمی نوت 13 مجهز به سه دوربین 108 مگاپیکسلی اصلی، 8 مگاپیکسلی فوق عریض و 2 مگاپیکسلی عمق در بخش پشتی است. در جلو هم یک دوربین 16 مگاپیکسلی برای عکاسی سلفی حضور دارد. دوربین اصلی سنسور S5KHM6 سامسونگ بوده که معمولاً با نام HM6 شناخته می شود. این یک حسگر نسبتاً محبوب است که در بسیاری از دستگاه‌ها مانند شیائومی 12T و نسل‌های ریلمی 10 و 11 استفاده می‌شود. این سنسور فاقد لرزشگیر اپتیکال بوده و مجهز به PDAF است. دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی هم از سنسور امنی ویژن ov08d10 بهره می برد.

دوربین اصلی ردمی نوت 13 به‌طور پیش‌فرض تصاویر 12 مگاپیکسلی به دلیل باینینگ پیکسلی ثبت می کند. کیفیت تصویر دوربین ردمی نوت 13 5G نسبت به مدل 4G این گوشی بیشتر است و دوربین اصلی آن، در شرایط مختلف از جمله در محیط‌هایی با نور کم، عملکرد بسیار خوبی دارد. اما دوربین اولتراواید این گوشی، در اکثر مواقع به خصوص محیط‌هایی تاریک، بی‌استفاده و بی‌کیفیت است.

ردمی نوت 13 5G، قابلیت ضبط ویدیو را با رزولوشن 1080 پیکسل دارد؛ بنابراین، این گوشی امکان ضبط ویدیوی 4K را ندارد و جزئیات تصویر آن چندان زیاد نیست. خوشبختانه، سیستم لرزشگیر این گوشی بسیار خوب کار می‌کند و نسبت به لرزشگیر نسبتاً ضعیف ردمی نوت 13 4G عملکرد بسیار بهتری دارد. در ادامه می توانید نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین ردمی نوت 13 5G را مشاهده کنید.

جمع بندی

به طورکلی می‌توان گفت که این گوشی، یک محصول اقتصادی با قیمت مناسب است اما گزینه چندان فوق العاده‌ای نیست. این مدل ردمی هم یک گوشی 5G خوب با عملکرد قوی، کیفیت دوربین مناسب، ماندگاری شارژ بسیار طولانی و البته قیمت مناسب است. تنها ایرادهایی که می‌توان به ردمی نوت 13 5G وارد کرد، مشکلات رابط کاربری MIUI هستند به خصوص اینکه بعضی از اپلیکیشن‌ها در پس زمینه متوقف شده، در نتیجه اعلان‌های آنها به موقع نمایش داده نمی‌شود.

مزایا

  • درجه IP54، رنگ های زیبا، گوریلا گلس 5 جلو
  • OLED روشن با حاشیه‌های نازک مانند تیغ، 120 هرتز
  • راه حل رقابتی شارژ سریع
  • عملکرد مناسب، فشار کم یا بدون گاز
  • عملکرد عالی دوربین اصلی و سلفی

معایب

  • بدون پشتیبانی از ویدیوی HDR
  • بدون بلندگوهای استریو و کیفیت بلندگوی متوسط
  • فاقد سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر
  • سنسورهای نور محیط و مجاورت دیر واکنش نشان می دهند
  • عمر باتری می توانست بهتر باشد
  • ضبط ویدیو به 1080p محدود شده و EIS وجود ندارد.
منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا