حدود یک سال پیش مک بوک ایر M2 عرضه شد و در آن زمان، اپل از یک طراحی کاملاً جدید رونمایی کرد. در همین حال، این سری با یک مدل بزرگتر 15 اینچی گسترش یافته است. پس از اینکه اپل در پایان سال گذشته نسل جدید تراشه M3 خود را در مدل‌های مک‌بوک پرو معرفی کرد، اکنون به‌روزرسانی M3 مک‌بوک ایر 13 نیز از همین روش پیروی می‌کند. جای تعجب نیست که تغییرات زیادی در طراحی آن ایجاد نشده، اما اکنون از Wi-Fi 6E نیز پشتیبانی می کند.

مک بوک ایر M3 از 8 مارس 2024 به طور گسترده به فروش می رسد. می توانید لپ تاپ را با قیمت 1099 دلار در Midnight، Starlight، Space Grey یا نقره ای خریداری کنید. اگرچه در این بررسی در حال ارزیابی مدل 13 اینچی هستیم، اما بدانید که عملکرد کلی تقریباً مشابه مک بوک ایر 15 اینچی خواهد بود. پورت ها، مشخصات و اساساً همه چیز زیر کاپوت دقیقاً یکسان است. تنها تفاوت ها در اندازه باتری فیزیکی، صفحه نمایش و تاچ پد است.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 11.3 × 215 × 304.1 میلی‌متر، 1.24 کیلوگرم
  • صفحه نمایش: 13.6 اینچ IPS، رزولوشن 2560 در 1664 پیکسل، تراکم 224ppi، روشنایی 500 نیت، فناوری True Tone
  • تراشه: اپل M3 (هشت هسته ای) به همراه گرافیک یکپارچه (8 یا 10 هسته ای)
  • حافظه: حداکثر 24 گیگابایت حافظه رم و 1 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • دوربین: 1080p FaceTime
  • اسپیکرها: سیستم صوتی چهار بلندگو با قابلیت صوتی فضایی و پشتیبانی از Dolby Atmos
  • پورت ها: دو عدد USB-C، یک عدد جک هدفون و یک عدد مگ سیف
  • باتری: لیتیوم پلیمری با ظرفیت 52.6 وات‌ساعت

طراحی و مشخصات

مک بوک ایر M3 همان طراحی، نمایشگر، دوربین و بلندگوهای مک بوک ایر M2 را حفظ کرده و هنوز هم ساختاری سبک، با صفحه نمایش 13 اینچی Liquid Retina و بلندگوهای چشمگیر که از Dolby Atmos و Spatial Audio پشتیبانی می‌کنند، دارد. این طراحی همچنان یک ویژگی برجسته است و مک بوک ایر شهرت خود را به عنوان یکی از سبک ترین و قابل حمل ترین لپ تاپ های بازار حفظ کرده است. وزن این لپ تاپ تنها 1.24 کیلوگرم و ضخامت آن 1.13 سانتی متر است.

محفظه یکپارچه آلومینیومی بادوام در چهار رنگ موجود است: Starlight، Space Grey، Silver، و Midnight، با نوع Midnight دارای مهر و موم جدید آنودایزاسیون است که اثر انگشت را کاهش می‌دهد. هنگام استفاده از مک بوک Midnight در چند روز گذشته، متأسفانه همچنان اثر انگشت را می گیرد و به راحتی لک می شود. مهر و موم جدید به طور جزئی ظاهر اثر انگشت را کاهش می دهد، اما آنها هنوز هم بسیار برجسته تر از سایر رنگ های موجود هستند.

نمایشگر دستگاه نیز مانند مدل M2 بوده و همان پنل Liquid Retina است که از رنگ گسترده P3 پشتیبانی کرده و قابلیت نمایش یک میلیارد رنگ را دارد. به طور کلی، محتوا پر جنب و جوش به نظر می رسد و متن در صفحات وب کاملاً تیز به نظر می رسد. تفاوت اصلی مک بوک ایر M3 نسبت به مک بوک پرو ها عدم وجود ProMotion و MicroLED است، اما این به یک تجربه دید کمی ضعیف تر برای مصرف رسانه مربوط می شود، زیرا صفحه نمایش به سطوح کنتراست و سیاهی عمیق مانند پنل MicroLED نمی رسد. با این حال، اندازه صفحه نمایش 13.6 اینچی عالی است و فضای کافی برای مولتی تسکینگ و مصرف محتوا فراهم می کند. به علاوه، آن را به خوبی روشن است.

از نظر دوربین و صدا، مک بوک ایر M3 همچنان پیشتاز لپ‌تاپ‌های کلاس خود است. دوربین 1080p، همراه با یک آرایه سه سویه میکروفون، تضمین می‌کند که شما تنظیمات محکمی را برای جلسات آنلاین دریافت می‌کنید، و وقتی با آیفون جفت می‌شود، توانایی استفاده از دوربین گوشی به‌عنوان وب‌کم تجربه کلی را افزایش می‌دهد. بلندگوها با پشتیبانی از Dolby Atmos و Spatial Audio، صدایی شفاف و متعادل را ارائه می‌کنند و تجربه صوتی فراگیر را ارائه می‌دهند. این نسخه 13 اینچی دارای چهار بلندگو در زیر صفحه‌کلید است که روی لولای لپ‌تاپ پرتاب می‌کنند، که با مک‌بوک پرو که دارای بریدگی‌های بلندگو در کناره‌های کیبورد بوده، متفاوت است.

عملکرد و اتصال: بهبودهای حاشیه ای

قابل توجه ترین تفاوت بین مک بوک ایر 2022 و مدل امسال تراشه M3 است. این کمتر از آنچه شما انتظار دارید حاشیه ای است. واحد بررسی ما به 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت فضای ذخیره سازی مجهز است و کاملاً کار می کند. قبل از رسیدن به تراشه M3، باید به 8 گیگابایت رم موجود در مدل پایه بپردازیم.

به طور کلی برای اکثر کاربران معمولی که عمدتاً به کارهایی مانند مرور وب، پخش ویدیو و استفاده از نرم‌افزارهای بهره‌وری مانند آفیس 365 مشغول هستند، رم پایه 8 گیگابایتی در مک بوک ایر M3 کافی است. این فعالیت‌ها معمولاً به حافظه زیادی نیاز ندارند، بنابراین می‌توانید برای نیازهای محاسباتی روزمره، عملکرد روانی را انتظار داشته باشید.

با این حال، این پیکربندی پایه رم در نهایت مانع از طول عمر لپ تاپ خواهد شد. از آنجایی که به روز رسانی های نرم افزاری نیازمندتر می شوند و برنامه های جدید به منابع بیشتری نیاز دارند، حافظه 8 گیگابایتی در آینده به یک عامل محدود کننده تبدیل خواهد شد. به همین دلیل، توصیه می کنیم رم پایه را به 16 گیگابایت ارتقا دهید، اگرچه فکر می کنیم هزینه اضافی 200 دلاری برای رساندن آن به 16 گیگابایت بسیار گران است.

M3 دارای یک واحد پردازش 8 هسته ای و یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای به همراه یک موتور عصبی 16 هسته ای است که قدرت پردازش و کارایی مناسبی را ارائه می دهد. با این حال، احتمالاً در مقایسه با M2 متوجه آن نخواهید شد، مگر اینکه کارهای بسیار خاصی انجام دهید. تراشه M3 همچنین مجهز به یک پردازشگر گرافیک با معماری نسل جدید بوده که شامل سایه‌زنی مش با شتاب سخت‌افزاری و رهگیری پرتو است.

این بدان معناست که مک بوک ایر M3 باید عملکرد بهتری را در کارهای گرافیکی فشرده و برنامه‌هایی که از رهگیری پرتو استفاده می‌کنند، مانند بازی‌های ویدیویی خاص و نرم‌افزارهای رندر سه بعدی، ارائه دهد. هنگام بازی، لپ‌تاپ در تنظیمات پایین تا متوسط عملکرد بسیار خوبی دارد، اما اگر قصد دارید چیزی بیشتر از آنچه در اپل آرکید وجود دارد بازی کنید، انتظارات را کم می‌کنیم.

تراشه M3 همچنین به این معنی است که لپ‌تاپ اکنون از حداکثر دو نمایشگر خارجی با درب لپ‌تاپ بسته پشتیبانی می‌کند، که قبلاً در تراشه‌های سیلیکون پایه اپل برای مک‌بوک‌ها پشتیبانی نمی‌شد. اگر از آن دسته ای هستید که لپ تاپ خود را روی میز خود قرار می دهید، این افزوده جدید عالی است، اما به این معنی است که باید لوازم جانبی بخرید زیرا نمی توانید از صفحه کلید و ترک پد لپ تاپ خود در حالی که دو مانیتور خارجی تهیه می کنید استفاده کنید.

اپل مک‌بوک ایر جدید M3 را به‌عنوان “بهترین لپ‌تاپ مصرف‌کننده برای هوش مصنوعی” معرفی کرد که، بیایید با آن روبرو شویم؛ هیچ‌کس متوجه نیست یا نمی‌داند که این به چه معناست، زیرا هر مک‌بوک سیلیکونی اپل از زمان M1 یک موتور عصبی 16 هسته‌ای دارد. می توانیم بگوییم که وظایف و برنامه های هوش مصنوعی مانند Adobe’s Generative Fill یا Generative Expand روی این لپ تاپ به خوبی کار می کنند.

آخرین افزوده جدید به سخت افزار لپ تاپ، معرفی Wi-Fi 6E است که سرعت شبکه تا دو برابر سریعتر از Wi-Fi 6 را ارائه می دهد. از نظر بنچمارک، نسخه M3 توانست مک بوک پرو M1 Pro را را گیگ بنچ 6 شکست دهد و در بخش تک هسته ای و چند هسته ای به ترتیب امتیاز 3119 و 12030 را به دست آورد. در مقایسه با مک بوک ایر 13 اینچی M2، دستاوردهای آزمایشی ما نسبتاً مناسب است، به طوری که M3 در تک هسته ای 18 درصد و در چند هسته ای 24 درصد امتیاز بیشتری کسب کرده است.

به طور کلی، اگر از هر یک از لپ‌تاپ‌های سیلیکونی قبلی اپل استفاده می‌کنید، حتی اگر به M1 اصلی بازگردید، شک داریم که متوجه پیشرفت قابل توجهی در عملکرد مک بوک ایر M3 شوید. وقتی پیشرفت‌ها در کارایی و اتصال و همچنین افزودن ویژگی‌هایی مانند رهگیری پرتو با شتاب سخت‌افزاری را در نظر می‌گیرید، مک بوک ایر M3 عملکرد ثابت و پشتیبانی نرم‌افزاری را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کند. از نظر عمر باتری، از اینکه دیدیم مک بوک ایر M3 می‌تواند یک روز کامل با استفاده مداوم در چنین فضای کوچکی دوام بیاورد، شگفت‌زده شدیم.

جمع بندی

اگر در حال حاضر از اپل سیلیکون قبلی استفاده می کنید، ارتقاء به مک بوک ایر M3 ممکن است فروش سختی باشد. دستاوردهای عملکرد حاشیه ای هستند و ممکن است به اندازه کافی قابل توجه نباشند که ارتقاء فوری را تضمین کند، به خصوص اگر لپ تاپ فعلی شما هنوز به خوبی به شما خدمات می دهد. مک بوک ایر M3 بسیاری از آنچه که نسل های قبلی خود را عالی ساخته، با برخی بهبودهای تدریجی در عملکرد و اتصال حفظ کرده است.

با این حال، به نظر می رسد مک بوک ایر M3 به عنوان نقطه ورود به macOS و اکوسیستم اپل می درخشد. برای کسانی که به دنبال تغییر از ویندوز یا ارتقاء از یک مک بوک قدیمی مبتنی بر اینتل هستند، این لپ تاپ یک بسته متقاعد کننده ارائه می دهد، بسته‌ای که شامل زبان طراحی جدید اپل، عمر باتری فوق‌العاده طولانی و بهبودهای کلی کیفیت زندگی در سراسر صفحه با Wi-Fi و فضای ذخیره‌سازی سریع‌تر است.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *