موبایل و تبلت

تراشه مدیاتک دایمنسیتی 9300 پلاس با پشتیبانی از LLMها از راه رسید

مدیاتک جدیدترین تراشه مخصوص گوشی های هوشمند پرچمدار به نام دایمنسیتی 9300 پلاس را معرفی کرد. تراشه جدید در حالی که در مقایسه با 9300 ارتقاء مختصری دارد، بر روی بهبود پردازش هوش مصنوعی روی دستگاه و پشتیبانی گسترده تر از مدل های زبان بزرگ (LLM) تمرکز دارد.

این تراشه با LLM های مختلف، از جمله گوگل Gemini Nano، متا Llama 2 و Llama 3 سازگار است و مدیاتک ادعا می کند که این سازگاری گسترده با LLM، همراه با فناوری LoRA (تقریبا رتبه پایین) Fusion روی دستگاه، اکوسیستمی غنی از اپلیکیشن های هوش مصنوعی مولد را تقویت می کند. در واقع، ادعا می‌شود که دایمنسیتی 900 پلاس اولین تراشه ای بوده که در صنعت به کارکرد با سرعت بالا برای LLM‌های خاص دست یافته است. مدیاتک سرعت 22 توکن در ثانیه را برای مدل متا Llama 2 7B اعلام کرده است.

فراتر از هوش مصنوعی، دایمنسیتی 9300 پلاس نوید بهبود بهره وری انرژی را می دهد. طبق گزارشات، مصرف انرژی را برای سناریوهای خاص بازی تا 20 درصد کاهش می دهد. این چیپست همچنین یک “موتور سرعت ستاره” را برای بهینه سازی اتصال شبکه ادغام می کند و از همزمانی شبکه دوگانه پشتیبانی می کند. دایمنسیتی 9300 پلاس که با لیتوگرافی 4 نانومتری تولید شده، شامل یک هسته Arm Cortex-X4 با فرکانس 3.4 گیگاهرتز، سه هسته Cortex-X4 اضافی با فرکانس 2.85 گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A720 با سرعت 2.0 گیگاهرتز می شود.

این چیپست مجهز به فناوری جدید NeuroPilot مدیاتک برای بهبود پردازش هوش مصنوعی است. موتور APU 790 هوش مصنوعی امکان اجرای LLM با اندازه پارامترهای مختلف، از 1 میلیارد تا 33 میلیارد را فراهم می کند. قابل ذکر است که گفته می شود سرعت راه حل های رقیب برای 7 میلیارد LLM پارامتر دو برابر است. برای گیمرها، این تراشه یک موتور رهگیری پرتوهای سخت افزاری نسل دوم را با یک پردازنده گرافیکی Arm Immortalis-G720 ادغام می کند.

همچنین شامل ISP مدیاتک Imagiq 990 برای بهبود قابلیت‌های دوربین و MiraVision 990 برای بهبود پردازش محتوای بصری است. از نظر اتصال، دارای یک مودم 5G R16 با پشتیبانی از شبکه های زیر 6 گیگاهرتز و سرعت پایین لینک تا 7 گیگابیت بر ثانیه می باشد. ویوو X100S اولین دستگاهی خواهد بود که از دایمنسیتی 9300 پلاس استفاده می کند. علاوه بر این، iQOO Neo9S Pro که قرار است در ماه جاری عرضه شود، به چیپست جدید نیز مجهز خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا