نرم افزار و اینترنت

آرک در مقابل گوگل کروم: کدام یک بهتر است؟

آرک جدیدترین شرکت کننده در فضای مرورگر وب است. Arc با موتور قالب‌بندی قوی، مدیریت تب ها و ویژگی‌هایی مانند Arc Max، Boost، Easel و موارد دیگر، قصد دارد مرورگر وب اصلی شما را در رایانه شما جایگزین کند. بنابراین، در برابر گوگل کروم مورد علاقه همه چگونه عمل می کند؟ بیایید آرک را با گوگل کروم از نظر چندین عامل مقایسه کنیم و یک همراه ایده آل برای مرور وب روی دسکتاپ و لپ تاپ خود انتخاب کنیم.

در دسترس بودن کراس پلتفرم

بیایید با در دسترس بودن چند پلتفرم شروع کنیم. گوگل کروم در اینجا برنده می شود. در ویندوز، مک، آیفون، اندروید، لینوکس و کروم اواس قابل دسترسی است. مرورگر Arc برای اولین بار در مک راه اندازی شد. این شرکت اخیراً آن را در ویندوز نیز در دسترس قرار داده است. نسخه موبایل فقط به پلتفرم iOS محدود شده است. اگر مرتب بین چندین دستگاه جابجا می‌شوید، قبل از بررسی مرورگر Arc، دو بار در مورد نیازهای خود فکر کنید.

رابط کاربری و تم ها

اگرچه کروم اخیراً تغییری در Material You دریافت کرده است، موتور تم پیش‌فرض به Arc نزدیک نیست. با Arc، می توانید به سادگی روی منوی سه نقطه در کنار پروفایل کلیک کرده و Theme را انتخاب کنید تا یک ویرایشگر قوی برای تغییر زیبایی ظاهری باز شود. می‌توانید از بین گزینه‌های رنگی مختلف، شدت تغییر و حتی بازی با سطوح نویز را انتخاب کنید. Arc با گزینه ای برای افزودن رنگ دیگری به ترکیب، کل تجربه را به سطح دیگری می برد.

این کاملاً به شما بستگی دارد که یک موضوع گرادیانی به انتخاب خود ایجاد کنید. با این حال، چندین عنصر UI ناسازگار هستند. به عنوان مثال، Arc یک رابط کاملاً متفاوت برای منوی Passwords و Advanced Settings دارد. با توجه به سهولت استفاده، رابط کاربری گوگل کروم بسیار ساده، قابل درک و پذیرش است. Arc از یک سایدبار استفاده می‌کند که نوار آدرس، میانبرهای برنامه، پوشه‌ها و تب های شما را در خود جای می‌دهد، که ممکن است در نگاه اول گیج‌کننده باشد و عادت کردن به آن کمی طول بکشد.

مدیریت تب

مدیریت تب ها زمانی که چندین تب را به طور همزمان برای اهداف خاص باز کنید، نقش مهمی ایفا می کند. هم کروم و هم Arc به شما امکان می دهند تب ها را در بالا پین کنید. کروم حتی یک قدم جلوتر از گروه‌های تب است. می‌توانید تب های مربوطه را در زیر یک گروه قرار دهید و یک نام و سایه رنگ اختصاص دهید.

کروم از چندین پروفایل پشتیبانی و امکان مرور مهمان را فراهم می کند. Arc در اینجا رویکردی گسترده و کمی متفاوت دارد. Arc به شما امکان می دهد پروفایل های مختلفی ایجاد کنید تا اطلاعات شخصی خود را جدا مانند تاریخچه، کوکی ها، ورود به سیستم و برنامه های افزودنی نگه دارید. در داخل یک پروفایل، می‌توانید فضاهای مختلفی برای داشتن ستون‌های جانبی مجزا برای پروژه‌ها، اجتماعی، کاری و غیره ایجاد کنید.

می‌توانید تم یا نماد دیگری را اختصاص دهید و حتی یک فضای مشترک را با دیگران به اشتراک بگذارید. هر کسی که لینک فضا شما را داشته باشد می‌تواند تب های شما را در مرورگر دلخواه خود مشاهده کند، که این یک راه واقعاً راحت برای اشتراک‌گذاری اطلاعات است. Arc قطعا یک رویکرد انعطاف پذیر برای مدیریت تب های شما دارد. اما باز هم به یک منحنی یادگیری نیاز دارد.

ویژگی ها و امکانات

تفاوت های فاحشی بین ویژگی های Arc و Google Chrome وجود دارد. Arc چندین ویژگی منحصر به فرد را ارائه می دهد تا خود را از کروم و رقبای خود متمایز کند. در ادامه به برخی از قابل توجه ترین آنها اشاره می کنیم.

Arc Max

Arc Max چندین افزونه کوچک هوش مصنوعی را برای بهبود تجربه مرور وب شما ترکیب می کند. می‌توانید از Tabs Tidy برای سازماندهی خودکار نوار کناری برای خود، ایجاد یک پیش‌نمایش 5 ثانیه‌ای از یک صفحه وب و ادغام ChatGPT در پیشنهادات جستجو استفاده کنید. Ask on Page یکی دیگر از ابزارهای متفکرانه برای پرسیدن سوال است و به Max اجازه می دهد تا در کمترین زمان پاسخی برای شما پیدا کند. می‌توانید ویژگی‌های Arc Max را از Arc Settings تغییر دهید.

گوگل چنین ویژگی های هوش مصنوعی را با کروم ارائه نمی دهد. اما با توجه به تلاش تهاجمی این شرکت با Gemini، ما تعجب نخواهیم کرد که در ماه‌های آینده شاهد برخی افزودنی‌های هوش مصنوعی مشابه برای کروم باشیم.

Arc Integrations

Arc همچنین از ادغام با برنامه های شخص ثالث مانند تقویم گوگل، Notion Calendar، جیمیل، اوت لوک میل، ایکس، یوتیوب و غیره پشتیبانی می کند. برای مثال، می‌توانید تب تقویم گوگل مورد علاقه خود را در Arc مورد علاقه یا پین کنید و ماوس را روی آن نگه دارید تا به برنامه جلسه خود در روز نگاه کنید. هنگامی که در چند دقیقه یک جلسه آینده دارید، یک دکمه بزرگ Join برای راحتی شما ظاهر می شود.

Arc Boost

برخلاف نامش، Arc Boost ارتباطی با عملکرد ندارد. Arc Boost به شما امکان می دهد ظاهر وب سایت های مورد علاقه خود را تغییر دهید. گزینه Boost را در زیر نوار آدرس پیدا کنید و ویرایشگر را باز کنید تا در واقع ظاهر وب سایت را تغییر دهید. می توانید نوع قلم، اندازه، رنگ، کنتراست، روشنایی و موارد دیگر را تغییر دهید. همچنین می‌توانید از Boost Gallery دیدن کنید تا ببینید دیگران چگونه از ابزار سفارشی‌سازی استفاده می‌کنند. می‌توانید تنظیمات تقویتی را در برخی از محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها، مانند توییتر، جی‌میل، یوتیوب و دیگران مشاهده کنید.

Arc Easel

Arc Easel اساساً یک تخته سفید داخلی است که به شما امکان می دهد ایده ها را به طور کارآمد ایده بگیرید. برای مثال، اگر قصد سفر تابستانی خود را دارید، از Arc Easel برای ترسیم کل برنامه سفر استفاده کنید. در Arc Easel می توانید از متن، فلش، اشکال، طرح قلم و سایر ابزارهای رسانه ای استفاده کنید. Arc همچنین از اسپلیت ویو پشتیبانی می کند تا بتوانید دو صفحه وب را در کنار هم مشاهده کنید. همچنین می توانید Arc Easel را در یک پنجره باز نگه دارید و به طور همزمان به وب سایتی در پنجره دیگر مراجعه کنید.

Reading mode

Arc در واقع حالت خواننده در آن تعبیه نشده است. گوگل کروم دارای یک حالت خواننده کافی است که با شلوغی ها مقابله می کند. یک نوار کناری با پیش نمایش فقط متنی را فعال می کند. در آنجا می توانید اندازه فونت، نوع، رنگ پس زمینه، فاصله و موارد دیگر را تغییر دهید.

عملکرد و امنیت

کروم و آرک هر دو مبتنی بر کرومیوم هستند و هیچ تفاوت عمده ای در زمان بارگذاری صفحه پیدا نخواهید کرد. Arc همچنین از کروم وب استور پشتیبانی می کند، به این معنی که هنگام جابجایی به آن، هیچ یک از افزونه های مورد علاقه خود را از دست نخواهید داد. توجه داشته باشید که وقتی افزونه‌هایی مانند Arc Boost، Max را فعال می‌کنید و فضاها را ایجاد می‌کنید، به میزان مصرف رم ضربه می‌زند. ما متوجه شدیم که Arc در شرایط مشابه حافظه بیشتری نسبت به کروم مصرف می کند.

از آنجایی که Arc نیز بر روی کرومیوم ساخته شده، اکثر ویژگی های امنیتی در هر دو مرورگر یکسان هستند. آنها شامل محافظت داخلی در برابر مسدود کردن سایت های خطرناک، دانلودها و برنامه های افزودنی هستند. Arc همچنین به طور پیش فرض با پسوند uBlock Origin عرضه می شود. این شرکت چندین ویژگی کرومیوم را برای اهداف امنیتی غیرفعال کرده است.

جمع بندی

همانطور که از مقایسه بالا می بینید، Arc فقط یک مرورگر کرومیوم دیگر با چند ویژگی اضافی نیست. این شرکت بسیاری از افزونه‌های متفکرانه، مدیریت فضای منحصربه‌فرد و موارد دیگر را ارائه می‌دهد که همگی در بسته‌ای بسیار چشم‌نواز جمع‌آوری شده‌اند. با این حال، در دسترس بودن محدود و برنامه تلفن همراه ضعیف آن ممکن است برخی از کاربران کروم را از تغییر به Arc منصرف کند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا