نرم افزار و اینترنت

با این چند ابزار نسخه های قدیمی هر وب سایت را ببینید

چه فقط کنجکاو باشید که وب‌سایت‌های قدیمی را ببینید یا بخواهید اطلاعاتی را پیدا کنید که دیگر در وب وجود ندارند، دانستن نحوه مشاهده نسخه‌های قدیمی وب‌سایت‌ها می‌تواند مفید باشد. در حالی که همه وب سایت ها برای دسترسی آینده بایگانی نشده اند، هنوز هم انبوهی از ابزارها و ترفندها برای بازگشت به گذشته و مشاهده نسخه های قدیمی در صورت امکان وجود دارد.

1. Wayback Machine

Wayback Machine منبع اصلی برای یافتن صفحات وب قدیمی است. این یک پروژه آرشیو اینترنتی، یک کتابخانه غیرانتفاعی از وب سایت ها، نرم افزارها، فیلم ها و کتاب ها است. Wayback Machine که در سال 1996 تأسیس شد، اسنپ شات های هزاران وب‌سایت را به‌طور منظم می‌گیرد و ذخیره می‌کند. در حال حاضر، این وب سایت میزبان 866 میلیارد صفحه وب است که کاملاً نشان می دهد که هیچ چیز از اینترنت پاک نمی شود.

برای پیدا کردن نسخه قدیمی هر وب سایت، URL را در نوار جستجوی Wayback Machine تایپ کنید. سپس این ابزار یک جدول زمانی سال به سال را با خطوط سیاه نشان می دهد که زمان گرفتن عکس های فوری را نشان می دهد. در زیر جدول زمانی، تقویمی وجود دارد که تاریخ و زمان دقیق اسکرین شات را نشان می دهد. برای مشاهده اسنپ شات، مکان نما را روی تاریخ دایره شده نگه دارید و زمان را انتخاب کنید.

شانس به خاطر سپردن URL دقیق هر صفحه وب که سال ها پیش وجود داشته، بسیار کم است. بنابراین، اگر URL را فراموش کرده اید، می توانید از جستجوی پیشرفته استفاده کنید و صفحه وب را با کلمات کلیدی پیدا کنید. برای کسانی که نیاز دارند مرتباً به گذشته برگردند، Wayback Machine یک افزونه مرورگر و برنامه تلفن همراه نیز دارد.

2. archive.today

در پشت صفحه اصلی ساده archive.today یک کتابخانه عظیم از وب سایت ها قرار دارد که در طول سال ها بایگانی شده اند. برای مشاهده نسخه قدیمی هر وب سایت، می توانید URL آن را جستجو کنید. سپس archive.today تمام اسنپ شات های آن وب سایت را به ترتیب زمانی معکوس نمایش می دهد. این ابزار همچنین برخی از اپراتورهای جستجو را برای اصلاح نتایج شما پیشنهاد می کند.

بهتر از همه، گزینه ای برای دانلود صفحه وب به عنوان یک فایل ZIP و اشتراک گذاری صفحه وجود دارد. مانند Wayback Machine، شما همچنین می توانید ابزاری را برای ضبط و بایگانی هر وب سایت برای استفاده در آینده درخواست کنید. اگرچه کتابخانه وب‌سایت‌های آرشیو شده آن به بزرگی آرشیو اینترنت نیست، اما همچنان می‌تواند به شما در کشف جواهرات قدیمی اینترنت یا یافتن اطلاعاتی که اکنون در دسترس نیست کمک کند. همچنین دارای یک افزونه کروم مفید است.

3. OldWeb.today

OldWeb.today فقط مجموعه ای از صفحات وب آرشیو شده نیست. این وب‌سایت عمدتاً آرشیوها را از بایگانی اینترنت می‌کشد، اما آنها را روی مرورگرهای قدیمی شبیه‌سازی شده خود اجرا می‌کند تا شما را به روزهای اولیه اینترنت بازگرداند. با استفاده از این وب سایت، می توانید وب زنده را از طریق مرورگرهای قدیمی نیز مرور کنید. این مرورگرها شامل نسخه های مختلف Navigator، اینترنت اکسپلورر، فایرفاکس و Mosaic هستند.

بارگیری نتایج اغلب به زمان زیادی نیاز دارد، شاید به این دلیل که قول می دهد روزهای اولیه اینترنت را بازگرداند. با این وجود، این یک وب‌سایت خوب برای مشاهده آرشیوها، احیای وب‌سایت‌های نوستالژیک دهه 90 یا نشان دادن مشکلاتی که در آن روز به کودکان شما مرور می‌کردند است.

4. Library of Congress

Library of Congress آرشیو رسمی کنگره آمریکا است که سوابق گسترده ای از کتاب ها، روزنامه ها، تصاویر، صفحات وب و سایر مطالب را نگهداری می کند. هدف برنامه آرشیو وب آن حفظ تمام محتوای موجود در وب است و منبع قابل اعتمادی را برای مشاهده آرشیوهای وب در اختیار محققان قرار می دهد.

جستجوی هر URL در صفحه آرشیو وب آن یک جدول زمانی و تقویم را نشان می دهد. صفحه نتایج کاملاً شبیه ماشین Wayback است. می توانید هر صفحه وب قدیمی را در یک پنجره جدید باز کنید و سایر عکس های فوری را با دکمه های قبلی و بعدی مرور کنید.

5. Search Engines Cached Pages

اگر می خواهید نسخه نسبتا جدیدتر هر وب سایتی را مشاهده کنید، می توانید صفحات کش شده توسط موتورهای جستجو را مشاهده کنید.

متأسفانه، از فوریه 2024، گوگل دیگر پیوندهایی به صفحات ذخیره شده در حافظه کش در صفحه نتایج جستجوی خود اضافه نمی کند. اما اگر از کروم استفاده می‌کنید و از قبل آدرس دقیقی را که می‌خواهید نسخه کش شده آن را مشاهده کنید، می‌توانید cache: را قبل از URL در نوار آدرس اضافه کنید (مثلاً cache:istgahit.net). به این ترتیب گوگل وب سایت کش شده را به جای نسخه زنده به شما نشان می دهد.

در موتورهای جستجوی دیگر مانند بینگ یا یاهو، صفحه‌ای را که می‌خواهید ببینید، جستجو کنید، روی فلش کشویی کنار URL نتیجه کلیک کنید و Cached را انتخاب نمایید. سپس موتور جستجو آخرین نسخه کش شده صفحه را به جای نسخه زنده نمایش می دهد. مراقب باشید که با کلیک بر روی هر پیوندی در صفحه ذخیره شده، شما را به وب زنده هدایت می کند. برای این منظور می توانید از ابزارهای Google Cache viewer نیز استفاده کنید.

6. Stanford Web Archive Portal

Stanford Web Archive Portal یک ابزار ساده، اما دارای مجموعه گسترده ای از صفحات وب است که در طول سال ها بایگانی شده اند. این به شما امکان می دهد نسخه های قدیمی سایت ها را فقط با چسباندن URL پیدا کنید. همچنین می توانید (اختیاری) محدوده تاریخ را مشخص کنید.

مانند Wayback Machine، سایت یک جدول زمانی و تقویم را نشان می‌دهد که تمام عکس‌ها را برجسته می‌کند. می توانید هر نسخه ای از صفحه ذخیره شده را انتخاب کنید و از دکمه های پیکان (در گوشه سمت راست بالا) برای مشاهده عکس بعدی/قبلی استفاده کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا