لپ تاپ

مقایسه سرفیس پرو 11 و سرفیس پرو 9

مایکروسافت امسال از سرفیس پرو 9 به سرفیس پرو 11 پرش کرد، درست مانند زمانی که از ویندوز 8.1 به ویندوز 10 تغییر داد. اگر عرضه گیج کننده Surface Pro 10 for Business را نادیده بگیرید، این اولین دستگاه سرفیس پرو جدید مایکروسافت بوده که طی دو سال به طور گسترده در دسترس قرار می گیرد.

سرفیس پرو 11 ممکن است خط تولید را متحول نکرده باشد، اما در زیر کاپوت چیزهای زیادی برای گفتن دارد. ما در مقایسه این دو تبلت قابل تبدیل، همه ارتقاهای کلیدی، از جمله تغییرات در طراحی، نمایشگر، عملکرد و عمر باتری را پوشش خواهیم داد. قبل از اینکه به قسمت عمیق بپردازیم، اجازه دهید در مورد نسخه های مختلف این دو دستگاه و قیمت آنها صحبت کنیم.

مدل سرفیس پرو 11 سرفیس پرو 9
پردازنده کوالکام اسنپدراگون ایکس پلاس یا الیت مدل وای فای: اینتل Core i5-1235U یا Core i7-1255U
مدل 5G: مایکروسافت SQ3
گرافیک کوالکام Adreno مدل وای فای: Intel Iris Xe
مدل 5G: کوالکام Adreno
صفحه نمایش 13 اینچ، IPS یا OLED PixelSense Flow، وضوح 2880×1920 پیکسل، نرخ 120 هرتز 13.3 اینچ، LCD PixelSense Flow، وضوح 2880×1920 پیکسل، نرخ 120 هرتز
حافظه رم 16 یا 32 گیگابایت LPDDR5x 8 یا 16 یا 32 گیگابایت LPDDR5
حافظه داخلی 256 یا 512 گیگابایت یا 1 ترابایت SSD مدل وای فای: تا 1 ترابایت SSD.
مدل 5G: تا 512 گیگابایت SSD
باتری تا 14 ساعت پخش ویدیو (مدل Wi-Fi) مدل Wi-Fi: حداکثر 15.5 ساعت. مدل 5G: تا 19 ساعت
پورت ها دو USB4 و  یک Surface Connect مدل وای فای: دو تاندربولت 4 و Surface Connect.
مدل 5G: دو USB-C 3.2 و Surface Connect
سیستم عامل ویندوز 11 ویندوز 11
وبکم دوربین جلو 5 مگاپیکسل + IR 1440p
دوربین پشتی 10 مگاپیکسل
1080p Full HD
ابعاد 11.3 در 8.2 در 0.37 اینچ 287 در 208.6 در 9.3 میلیمتر
وزن 1.97 پوند مدل وای فای: 1.94 پوند
مدل فایو جی: 1.95 پوند
اسپیکر دو بلندگوی استریو 2W دو بلندگوی استریو 2W
قیمت شروع از 1000 دلار شروع از 750 دلار

علیرغم اینکه مایکروسافت سرفیس پرو 10 را عرضه نمی کند (به غیر از مدل تجاری آنها برای خرید شرکتی)، منطقی است که سرفیس پرو 11 و سرفیس پرو 9 با دو شماره نسخه از هم منتشر شده اند. بر اساس تفاوت در گزینه های قیمت و مشخصات آنها به تنهایی، خواهید دید که این چیزی بیش از یک به روز رسانی تکراری دیگر است.

سرفیس پرو 11 جدیدترین لپ تاپ 2 در 1 مایکروسافت بوده که قرار است در 18 ژوئن عرضه شود. این لپ تاپ با LCD استاندارد و اسنپدراگون ایکس پلاس به قیمت پایه 1000 دلار یا صفحه نمایش OLED درجه یک و اسنپدراگون ایکس الیت به قیمت پایه 1500 دلار در دسترس است. هر دوی این قیمت ها برای نسخه های فقط وای فای با 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD هستند.

می‌توانید پشتیبانی اختیاری 5G را اضافه کنید یا رم و فضای ذخیره‌سازی را با هزینه اضافی ارتقا دهید، اما توجه داشته باشید که نسخه 5G این لپ‌تاپ تا اواخر سال 2024 منتشر نخواهد شد. در طرف دیگر، سرفیس پرو 9 که در سال 2022 عرضه شد، با چندین گزینه پردازنده ارائه می شود. هر کدام دارای پشتیبانی اختیاری 5G و رم و حافظه پایه متفاوت هستند. نسخه پلاتینیوم با تراشه اینتل Core i5 قیمتی معادل 750 دلار و با تراشه Core i7 قیمت 1300 دلار دارد، با این قیمت مجهز به تراشه Microsoft SQ 3 برابر 1250 دلار است.

طراحی کاربردی

دستگاه‌های سرفیس مایکروسافت به دلیل طراحی 2 در 1 و اکوسیستم لوازم جانبی قوی، همیشه در میان قابل حمل‌ترین و انعطاف‌پذیرترین گزینه‌های محاسباتی بوده‌اند. تا آن نقطه، هر دو سرفیس پرو 11 و سرفیس پرو 9 دستگاه های عالی برای استفاده در حال حرکت هستند. با این حال، سرفیس پرو 11 برخی ارتقاهای کلیدی طراحی را ارائه می دهد که آن را از نظر ارگونومی به انتخابی برتر تبدیل می کند.

به عنوان مثال، سرفیس پرو 11 دارای یک وب کم جدید 1440p با میدان دید وسیع تر 114 درجه است، در حالی که سرفیس پرو 9 تنها یک وب کم 1080p دارد. سرفیس پرو 11 همچنین مجهز به NFC Reader داخلی است. با این حال، بزرگترین ارتقا در قالب صفحه کلید جدید سرفیس پرو فلکس مایکروسافت است.

چندین پیشرفت بزرگ را نسبت به کاور اصلی Surface Type ارائه می‌کند که می توان به اتصال بلوتوث بی‌سیم، دکمه اختصاصی کوپایلت و یک تاچ پد جدید اشاره کرد. در حالی که این لوازم جانبی از نظر فنی با سرفیس پرو 9 نیز سازگار است، انتظار نداشته باشید که این دو را مانند سرفیس پرو 11 در کنار هم بیابید. همچنین هنوز مشخص نشده که آیا دکمه Copilot واقعاً با مدل های قدیمی سرفیس پرو کار می کند یا خیر.

در مجموع، در حالی که هر دو دستگاه دارای صفحه نمایش های لمسی عالی، شاسی آلومینیومی سبک وزن آنودایز شده و پشتیبانی از لوازم جانبی محکم هستند، سرفیس پرو 11 به دلیل این ارتقاها، کیک را به خود اختصاص داده است.

صفحه نمایش

برخی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های سرفیس پرو 11 نسبت به نسل قبلی خود در بخش نمایشگر است. مدل پریمیوم این لپ تاپ با صفحه نمایش 13 اینچی OLED، فناوری صفحه نمایش لمسی PixelSense Flow و روکش ضد تابش جدید عرضه می شود. نسبت کنتراست باورنکردنی، مدیریت رنگ بهبود یافته، و از نظر انرژی کارآمدتر است.

صفحه نمایش OLED جدید یک به روز رسانی بسیار چشمگیر است، به خصوص که این ویژگی در اکثر بهترین لپ تاپ های موجود در بازار دیده می شود. همانطور که گفته شد، مدل پایه سرفیس پرو 11 همچنان از فناوری صفحه نمایش مشابه سرفیس پرو 9 استفاده می کند که نشان می دهد LCD از رده خارج شده است.

سرفیس پرو 9 (و سرفیس پرو 11 پایه) یک نمایشگر 13 اینچی LCD با بسیاری از مشخصات مشابه، از جمله فناوری صفحه لمسی PixelSense Flow دارد. همچنین همان رزولوشن 2880×1920 پیکسل، نرخ رفرش دینامیک 120 هرتز و همچنین پشتیبانی از Dolby Vision IQ را به ارمغان می آورد. در حالیکه از یک صفحه نمایش متوسط فاصله دارد، اما هنوز کاملاً مطابق با صفحه نمایش OLED پر جنب و جوش سرفیس پرو 11 نیست.

عملکرد و کارایی

اصلاً جای تعجب نیست که سرفیس پرو 11 جدیدتر برنده واضح رده عملکرد است. اما سرفیس پرو 11 چقدر بهتر از سرفیس پرو 9 است؟ مطالب بازاریابی مایکروسافت نشان می دهد که 90 درصد سریعتر است، اگرچه رقم دقیق در نهایت به این بستگی دارد که در مورد کدام دو پیکربندی سخت افزاری صحبت می کنیم. اما مهم نیست که کدام دو گزینه پردازنده را با هم مقایسه می کنید، می توان تصور کرد که گزینه اسنپدراگون ایکس رقبا را از بین می برد.

نسخه اسنپدراگون ایکس الیت سرفیس پرو 11 نسبتاً جدید در بازار است، اما بنچمارک های متفرقه اولیه در حال حاضر آن را به عنوان یکی از قدرتمندترین پردازنده های موجود معرفی می کند. NPU آن به تنهایی قادر به انجام 45 تریلیون عملیات در ثانیه است که به آن امکان می دهد مدل های زبان بزرگ و سایر برنامه های هوش مصنوعی تولیدی را به صورت محلی اجرا کند. در حال حاضر، بسیار فراتر از توانایی های نسل دوازدهم اینتل Core i7 Platinum سرفیس پرو 9 است.

اما اگر در حال حاضر صاحب سرفیس پرو 9 هستید، آن را صرفاً به این دلیل که بازار از زمان عرضه آن جهش بزرگی در عملکرد داشته است، آن را کنار نگذارید. این پردازنده یک انتخاب محکم برای کارهای عملکرد محور باقی می ماند. همچنان می‌تواند فعالیت‌هایی مانند تولید محتوا، مولتی تسکینگ یا حتی بازی‌های سبک را برای سال‌های آینده انجام دهد.

عمر باتری

از آنجایی که سرفیس پرو 11 هنوز به طور رسمی منتشر نشده، نمی توان با اطمینان گفت که آیا تنظیمات باتری آن نسبت به سرفیس پرو 9 بهبود یافته است یا خیر. ارقام تبلیغاتی مایکروسافت نشان می دهد که می تواند تا 14 ساعت پخش ویدیوی بومی را با یک بار شارژ به دست آورد، اما نتایج واقعی بر اساس پیکربندی های سخت افزاری و استفاده از نرم افزار بسیار متفاوت خواهد بود.

برای مقایسه، مایکروسافت ادعا می کند که سرفیس پرو 9 تا 15.5 ساعت استفاده معمولی از دستگاه را با تراشه i5 اینتل تامین می کند. با این حال، مایکروسافت ادعا می کند که نسخه دارای چیپست مایکروسافت SQ3 تا 19 ساعت استفاده معمولی از دستگاه را تامین می کند. در بررسی عملی، نسخه SQ3 واقعاً به طرز چشمگیری در مصرف انرژی کارآمد بود.

بنابراین، بر اساس آنچه تاکنون می دانیم، حداقل اگر به نسخه ای با چیپست مایکروسافت SQ3 نگاه کنیم، عمر باتری سرفیس پرو 9 ممکن است واقعا بهتر باشد. با این حال، این هزینه عملکردی دارد که ممکن است برخی از کاربران با آن راحت نباشند. و در نهایت، هر دو دستگاه در مقایسه با بازار گسترده تر لپ تاپ 2 در 1، عمر باتری بسیار خوبی دارند.

کدام یک برای شما مناسب است؟

جای تعجب ندارد، سرفیس پرو 11 نشان دهنده یک ارتقای خوب در تقریباً همه مهم ترین دسته ها برای یک لپ تاپ قابل تبدیل است. با توجه به کیفیت کلی بهبودهای انجام شده در این خط، مطمئناً منطقی است که مایکروسافت با این نسخه از شماره مدل سرفیس پرو 10 صرف نظر کند. و با توجه به اینکه دستگاه جدید تنها چند صد دلار بیشتر از سرفیس پرو 9 است، به نظر می رسد خرید هوشمندانه ای برای هر کسی باشد که بتواند قیمت بالای آن را تحمل کند. سرفیس پرو 11 باید یک انتخاب برتر برای هر کاربری باشد که دستگاهی با قابلیت حمل تبلت و قدرت لپ تاپ می خواهد.

با همه اینها گفته شد، سرفیس پرو 9 گزینه ای مناسب برای افرادی است که در حال حاضر به دنبال یک معامله معقول هستند. تا زمانی که به یک پردازنده سطح بالا یا قابلیت های پردازش هوش مصنوعی بومی نیاز نداشته باشید، می توانید سرفیس پرو 9 را در نظر داشته باشید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا