بررسیموبایل و تبلت

بررسی اپل آیپد پرو 11 (2024)

مدل‌های جدید آیپد پرو نشان‌دهنده پیشرفتی قوی برای خط تولید هستند. آیپدها در نهایت به صفحه‌نمایش OLED با فرکانس 120 هرتز روی آوردند و همچنین آخرین تراشه اپل M4 و پشتیبانی از پنسل پرو جدید را دریافت کردند. برای اولین بار، می توانید نوع خاصی از پوشش صفحه نمایش به نام شیشه نانو بافت را نیز انتخاب کنید که به طور قابل توجهی تابش خیره کننده را کاهش می دهد و به حفظ رنگ ها در شرایط چالش برانگیز نور کمک می کند.

به غیر از آن، نسل پنجم آیپد پرو طبق معمول در دو نسخه 11 و 13 اینچی عرضه می شود. می‌توانید بین مدل‌های Wi-Fi و Cellular (5G) و چهار طبقه ذخیره‌سازی یکی را انتخاب کنید. یکی از مهم‌ترین تغییرات در مدل‌های جدید آیپد پرو، پنل Ultra Retina Tandem OLED است که یک ارتقای عظیم نسبت به mini-LED آیپد پرو (2022) می شود. اکنون در این مقاله به نقد و بررسی نسخه 11 آیپد پرو 2024 می پردازیم.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 249.7 در 177.5 در 5.3 میلیمتر، 466 گرم، فریم و پشتی آلومینیوم
  • صفحه نمایش: 11 اینچ Ultra Retina Tandem OLED، وضوح 1668 در 2420 پیکسل، نرخ 120 هرتز، روشنایی پیک 1600 نیت
  • تراشه: اپل M4
  • حافظه: 8/16 گیگابایت رم، 256/512 گیگابایت یا 1/2 ترابایت فضای ذخیره سازی
  • سیستم عامل: iPadOS 17.5
  • دوربین پشتی: اصلی 12 مگاپیکسل f/1.8، اسکنر TOF 3D LiDAR
  • دوربین جلویی: 12 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 7606 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع سیمی 30 وات
  • ارتباطات: وای فای 6e، بلوتوث 5.3، سیم کارت الکترونیکی، 5G
  • متفرقه: Face ID، بلندگوهای استریو (4 بلندگو)، پشتیبانی از اپل پنسل پرو و پنسل 2

محتویات جعبه خرده فروشی جدیدترین iPad ممکن است ضخیم به نظر برسد، اما حاوی iPad Pro و یک کابل USB-C بافته شده است. این تبلت از شارژ سریع 30 واتی، اپل پنسل و همچنین مجیک کیبورد پشتیبانی می‌کند، اما این موارد جداگانه فروخته می‌شوند.

طراحی و کیفیت ساخت

با باریک ترین آیپد تا به امروز، آشنا شوید! اپل یک دستگاه فوق‌العاده نازک و سبک با بدنه آلومینیومی نازک 5 میلی‌متری و شیشه صفحه نمایش بادوام تولید کرده است. به هر حال، آیپد پرو بدون در نظر گرفتن دوربین کوچک پشتی، طراحی مسطح جالبی را ارائه می دهد. قسمت جلویی آیپد پرو توسط صفحه نمایش 11 اینچی Ultra Retina Tandem OLED اشغال شده است.

سال‌ها است که شایعاتی مبنی بر تغییر ظاهری به OLED می‌شنویم و بالاخره این اتفاق افتاد. حاشیه‌ها آن چیزی نیست که بتوانیم آن را باریک بنامیم، اما فکر می‌کنیم که آنها بی‌نقص هستند، زیرا جای کافی برای چسبندگی خوب دارند، چیزی که مانعی برای صفحه نمایش شما ایجاد نمی‌کند. دوربین جلوی فوق عریض و Face ID در یکی از اضلاع بلند و در مرکز بالای صفحه قرار گرفته اند. Face ID در هر جهت تبلت کار می کند.

پشت آیپد پرو به خوبی از عوامل حواس پرتی تمیز می شود. لوگوی براق اپل به همراه محفظه دوربین کوچکی برای سنسور 12 مگاپیکسلی و سیستم LiDAR وجود دارد. طرفین آیپد پرو نازک و مسطح هستند. چهار بلندگو، کلید معمول پاور/قفل، کلیدهای تنظیم صدا، درگاه USB-C و یک نگهدارنده مغناطیسی برای Apple Pencil در اطراف آن وجود دارد. به طور کلی، به نظر می رسد آیپد پرو جدید یک تبلت عالی با چسبندگی فوق العاده به لطف بدنه آلومینیومی و روکش مات آن باشد.

صفحه نمایش

پس از سال ها که شایعه شده بود، اپل تصمیم دارد از OLED سوئیچ کند، بالاخره این اتفاق افتاد. اپل با Ultra Retina XDR، نامی جذاب برای نمایشگر جدید خود در نظر گرفته است. اپل پیشرفته ترین و انحصاری ترین فناوری مورد نظرش را ساخت که آن OLED پشت سر هم است. یک OLED پشت سر هم از دو لایه انباشته نور ارگانیک تشکیل شده که به هر یک از این لایه‌ها اجازه می‌دهد با انرژی ورودی کمتری تغذیه شوند. به این ترتیب، می توانید حداکثر روشنایی را بدون جریمه ذاتی تخریب سریع OLED، که معمولاً ناشی از ولتاژ درایوینگ بالاتر است، بالا ببرید.

نتیجه یک صفحه نمایش با روشنایی بالا با دوام برتر و طول عمر بیشتر است. بیایید به مشخصات صفحه نمایش برگردیم؛ آیپد پرو واحد بررسی یک پنل 11 اینچی OLED با رزولوشن 1668 در 2420 پیکسل یا 264ppi با نسبت تصویر 3:2 است. این پنل از استانداردهای HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی کرده و حداکثر 1000 نیت و حداکثر روشنایی HDR تا 1600 نیت را ارائه دهد.

طبیعتاً صفحه نمایش از وسعت رنگ گسترده و بهبودهای True Tone پشتیبانی می کند. ما آزمایش خود را بر روی صفحه نمایش iPad Pro 11 خود انجام دادیم و اعداد عالی هستند. حداکثر روشنایی دستی این تبلت 592 نیت و روشنایی خودکار 994 نیت است. این امر آیپد پرو 11 را در بالای نمودار حداکثر روشنایی تبلت ما قرار می دهد. حداقل روشنایی در نقطه سفید فقط 1 نیت بود.

اگر قصد خرید نسخه 1 یا 2 ترابایتی را دارید، می توانید با 100 دلار اضافی، شیشه نمایشگر Nano-Texture را نیز اضافه کنید. این شیشه لمینیت ویژه است که کل جلو را کمتر بازتاب می دهد و در شرایط مختلف نوری چالش برانگیز به طور مداوم از نظر رنگ دقیق به نظر می رسد. هدف آن کمک به حرفه ای ها است که همیشه رنگ های واقعی و کل تصویر را ببینند. صفحه نمایش آیپد پرو 11 دارای گواهینامه HDR10 و Dolby Vision است. همچنین تمام گواهینامه های DRM لازم برای اجازه دادن به سرویس های شخص ثالث مانند Netflix یا YouTube برای ارائه استریم های HDR را دارد.

عمر باتری

اپل آیپد پرو 11 (2024) از یک باتری 7606 میلی آمپر ساعتی تغذیه می کند که طبق ادعای اپل، 10 ساعت مرور وب یا پخش ویدیو را فراهم می آورد. آیپد پرو 11 (2024) امتیاز استفاده فعال 12:37 ساعت را به دست آورد. آمارها نشان می دهد که باتری دستگاه، بیش از 37 ساعت مکالمه VoIP، تقریبا 10 ساعت مرور وب (طبق وعده داده شده)، بیش از 15 ساعت مرور وب و 8 ساعت بازی را به ارمغان می آورد.

اپل آیپد پرو 11 (2024) از شارژ سریع 30 واتی از طریق راه حل USB-PD پشتیبانی می کند. این تبلت فقط با کابل USB-C بافته شده، عرضه می شود، اما می توانید از هر آداپتور برق USB-PD استفاده کنید. طبق آزمایشات، شارژ باتری از 0 به 20 طی مدت 15 دقیقه انجام شد. ما 41 درصد را در علامت 30 دقیقه و 74 درصد را در علامت 60 دقیقه ثبت کردیم. شارژ کامل 106 دقیقه طول کشید که برای یک تبلت مشکلی ندارد.

نرم افزار و رابط کاربری

آیپد پرو 11 (2024) بر روی جدیدترین iPadOS 17.5 اجرا می شود. اپل در سال 2019 نام iOS را برای آیپد تغییر داد زیرا بسیار قدرتمندتر شده است.  آیپدها هم‌اکنون مولتی تسکینگ پیچیده‌تر، سازگاری با لوازم جانبی USB-C غنی‌تر، برنامه‌های سیستمی دسکتاپ گرا با نوارهای کناری، ماوس، صفحه کلید، تاچ پد و Apple Pencil را ارائه می‌دهند. مدل های آیپد پرو از Face ID پشتیبانی می کنند.

رابط iPadOS همچنان مبتنی بر صفحه‌های اصلی پر از اپلیکیشن ها و ویجت‌ها، App Library برای برنامه‌های کمتر مهم شما، و مراکز اعلان و کنترل است. هنگامی که انگشت خود روی صفحه نگه دارید، به عنوان اکشن سریع در اپلیکیشن های مختلف در سراسر صفحه اصلی و Dock عمل می کند. ژست‌های ناوبری مانند آیفون باقی می‌ماند، اگرچه در iPadOS شما یک حرکت داک نیز دارید.

Dock یک ابزار قدرتمند برای انجام چند کار است – وقتی با یک برنامه به صورت تمام صفحه کار می کنید، می توانید داک را احضار کنید و نمادی را بکشید و رها کنید تا در پنجره شناور باز شود، که می توانید آن را به چپ یا راست بچسبانید. این برنامه “Slide over” نامیده می شود زیرا یک برنامه کشویی است. برنامه‌های باز شده “Slide over” در Task Switcher در کنار برنامه‌های تمام صفحه ظاهر می‌شوند.

به طور کلی، با پشتیبانی گسترده از لوازم جانبی در آیپد، همراه با پشتیبانی از ماوس و صفحه کلید، و باز شدن قفل (اجباری توسط اتحادیه اروپا) اپ استورهای متفرقه و نصب اپلیکیشن ها، می توانیم بگوییم که سیستم عامل آیپد بسیار نزدیک به جایگزین macOS شده است.

عملکرد و کارایی

اپل آپید پرو 11 (2024) از تراشه اپل M4 پشتیبانی می کند. این پردازنده که بر روی لیتوگرافی 3 نانومتری نسل دوم ساخته شده، 1.5 برابر سریعتر از M2 است، در حالی که کارهای گرافیکی می توانند تا 4 برابر افزایش پیدا کنند. راندمان دو برابر شده، زیرا M4 می تواند همان عملکرد M2 موجود در آیپد پروهای 2022 را با نصف توان ارائه دهد. اپل چندین ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را برای Final Cut Pro و سایر برنامه‌ها معرفی کرده که توسط M4 پشتیبانی می‌شود، که تا 38 ترافلاپس را وعده می‌دهد. برای مقایسه، اسنپدراگون ایکس الیت نوید 45 ترافلاپس را می دهد.

توجه داشته باشید که مدل‌های 256 و 512 گیگابایتی شامل پردازنده‌های 9 هسته‌ای (3 عملکرد، 6 کارایی) با سرعت کلاک 4.09 گیگاهرتز و 8 گیگابایت رم هستند، در حالی که مدل‌های 1 و 2 ترابایتی دارای پردازنده‌های 10 هسته‌ای (4 کارایی، 6 کارایی) با سرعت 4.09 گیگاهرتز و 16 گیگابایت رم می باشند. هر دو نسخه دارای یک پردازنده گرافیکی 10 هسته ای با رهگیری پرتو شتاب سخت افزاری و موتور عصبی 16 هسته ای هستند.

در بنچمارک گیگ بنچ 6، آپید پرو 11 (2024) در بخش تک هسته و چند هسته ای به ترتیب امتیازات 3641 و 13160 را کسب کرده است. در انتوتو 10، این تبلت توانست امتیاز 2566792 به دست آورد. تراشه جدید M4 حتی در نسخه پردازشی 9 هسته ای خود به طور قابل توجهی سریعتر از M2 است.  به طور کلی، آیپد عملکردی عالی و در حد لپ‌تاپ هم برای گیمرها و هم برای کاربران طرفدار در اختیار قرار می دهد.

کیفیت دوربین

آیپد پرو 11 (2024) دارای دوربین پشتی 12 مگاپیکسلی با لنز 28 میلی‌متری f/1.8 و PDAF است. در کنار آن یک فلاش LED و یک سیستم اسکنر LiDAR برای کسانی که نیاز به اسکن اشیاء مختلف به صورت سه بعدی دارند، قرار گرفته است. فیلمبرداری 4K@60 در اینجا در دسترس است.

همچنین یک دوربین جلویی 12 مگاپیکسلی با زاویه فوق عریض به همراه پشتیبانی از Center Stage وجود دارد. این دوربین از فیلمبرداری 1080p@30 پشتیبانی می کند. Center Stage در تماس‌های ویدیویی FaceTime کار می‌کند و از لنز واید استفاده می‌کند. تبلت می‌تواند بزرگنمایی کند و شما را در مرکز قاب نگه دارد. و اگر شخص دیگری وارد کادر شود، سنتر استیج کوچک‌نمایی می‌کند تا هر دوی شما قابل مشاهده باشید.

عکس‌های 12 مگاپیکسلی که با این آی‌پد گرفته شده، خوب هستند، اما هیچ چیز قابل توجهی نیست. آنها دارای جزئیات تفکیک شده کافی و محدوده دینامیکی عالی هستند. رنگ‌ها کمی کم‌رنگ هستند، اما مدت‌هاست که این مورد از اپل بوده است. و همین طور ظاهر مصنوعی، نتیجه پردازش بیش از حد انجام شده توسط Smart HDR، Deep Fusion یا هر چیزی که در اینجا آن را می نامند.

جمع بندی

اپل آیپد پرو 11 (2024) یک نیروگاه فوق العاده نازک و سبک است. حتی بهتر از آن، صفحه نمایش OLED پیشرو در کلاس خود، تنظیم بلندگوی عالی و عمر باتری بسیار طولانی را به رخ می کشد. سیستم عامل iPad آن به آرامی به یک سیستم عامل دسکتاپ کامل تبدیل شده، سیستمی که تاچ بهینه شده دارد. در واقع، تنها چیزی که تغییر کامل را متوقف می کند، مدیریت فایل شبیه به iOS است.

به طور کلی، آیپدها به دلیل اینکه تبلت‌های عالی هستند، فروش خوبی دارند. ارزان‌ترین آیپد، آیپد ایر میان‌رده یا گران‌ترین آیپد پرو – آنها بسیار خوب قرار گرفته‌اند و به کاربران مختلف پاسخ می‌دهند. به طور کلی، اگر به دنبال یک تبلت قدرتمند هستید، این همان iPad Pro است. اما اگر دنبال کیبورد گران قیمت مجیک کیبورد و/یا اپل پنسل بروید، هزینه بسیار زیادی برای شما خواهد داشت.

مزایا

  • طراحی فوق العاده نازک و سبک وزن
  • صفحه نمایش OLED شگفت انگیز، روشن و سریع
  • عمر باتری عالی و بلندگوهای درجه یک
  • عملکرد و ثبات پیشرو در کلاس خود
  • سیستم LiDAR، Face ID
  • سیستم عامل iPad و برنامه های آن برای استفاده از تبلت مناسب تر از اندروید هستند

معایب

  • گران قیمت
  • چیزی جز یک کابل در جعبه خرده فروشی نیست
  • کیفیت دوربین متوسط
  • اپلیکیشن های آیپد از تراشه M4 کمتر استفاده می‌کنند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا