بررسیموبایل و تبلت

بررسی موتورولا Moto G Stylus 5G 2024

قلم S سامسونگ تنها قلم استایلوس گوشی هوشمند در بازار نیست و موتورولا هر سال با تازه‌سازی سالانه Moto G Stylus 5G این موضوع را به ما یادآوری می‌کند. نسخه امسال که به‌درستی Moto G Stylus 5G 2024 نامیده شده، همچنان یک قلم استایلوس را در یک گوشی با قیمت مقرون‌به‌صرفه قرار می‌دهد و همان قابلیت‌های نوشتن یادداشت را که دارندگان گلکسی اس 24 اولترا از آن بهره‌مند هستند، با قیمتی یک سوم ارائه می‌دهد.

در این بررسی Moto G Stylus 5G (مدل 2024)، ما نگاهی به امکانات امسال خواهیم داشت و خواهیم دید آیا موتورولا ارزش کافی برای جذابیت این گوشی برای کاربران با بودجه محدود فراهم کرده یا خیر. پس در ادامه بررسی با ایستگاه آی تی همراه شوید.

مشخصات سخت افزاری

  • بدنه: 162.56 x 74.75 x 8.295 میلیمتر، وزن 190 گرم
  • صفحه نمایش: 6.7 اینچ pOLED، وضوح 2400 در 1080 پیکسل، نرخ تازه سازی 120 هرتز
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 6 نسل 1
  • حافظه: 8 گیگابایت رم، 128/256 گیگابایت فضای ذخیره سازی
  • سیستم عامل: اندروید 14
  • دوربین پشتی: اصلی 50 مگاپیکسل f/1.8 و فوق عریض 13 مگاپیکسل f/2.2
  • دوربین جلویی: 32 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 5000 میلی آمپر ساعت، شارژ سیمی 30 وات و بیسیم 15 وات

مانند مدل سال گذشته، موتو جی استایلوس 5G (2024) به قیمت 399 دلار عرضه می‌شود، قیمتی که آن را در کنار دستگاه‌های میان‌رده دیگر مانند سامسونگ گلکسی A35 (399 دلار) و گوگل پیکسل 8a (499 دلار) قرار می‌دهد. البته، این گوشی‌ها شامل استایلوس مخصوص خود نیستند، ویژگی‌ای که معمولاً در گوشی‌هایی مانند گلکسی S24 اولترا (1299 دلار) یا گلکسی زد فولد 5 (1799 دلار) یافت می‌شود.

موتورولا نسخه‌های 128 و 256 گیگابایتی این گوشی را ارائه می‌دهد که با استفاده از کارت microSD می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را تا 2 ترابایت افزایش دهید. شما می‌توانید از بین دو رنگ “Scarlet Wave” یا “Caramel Latte” یکی را انتخاب کنید.

طراحی و صفحه نمایش

موتو جی استایلوس 5G 2024 ابعاد 6.50 در 2.94 در 0.33 اینچ دارد و وزن آن 6.70 اونس است، که آن را کمی بزرگتر و سبکتر از نسخه قبلی می‌کند. گوگل پیکسل 8a (5.99 در 2.86 در 0.35 اینچ، 6.63 اونس) بسیار کوچکتر و کمی سبک‌تر است، در حالی که سامسونگ گلکسی اس 24 اولترا (6.40 در 3.11 در 0.34 اینچ، 8.22 اونس) تقریباً همان اندازه بوده، اما وزن بسیار بیشتری دارد.

موتورولا اندازه صفحه نمایش را کمی افزایش داده و به 6.7 اینچ (از 6.6 اینچ) رسانده، در حالیکه رزولوشن 2,400 در 1,080 پیکسل را حفظ کرده است. صفحه نمایش نرخ تازه‌سازی 120 هرتز را حفظ می‌کند و از رنگ 10 بیتی که فضای رنگ DCI-P3 را پوشش داده، بهره می‌برد، و باعث ایجاد رنگ‌های غنی، زنده و دقیق می‌شود. حداکثر روشنایی به 1,200 نیت می‌رسد. صفحه نمایش 6.1 اینچی پیکسل 8a همان رزولوشن و نرخ تازه‌سازی را دارد اما به طور قابل توجهی به حداکثر روشنایی 2,000 نیت می‌رسد.

هنگام استفاده هیچ مشکلی در دیدن صفحه نمایش موتو جی استایلوس حتی در نور مستقیم خورشید نخواهید داشت؛ در هر محیطی واضح و خوانا به نظر می‌رسد. حاشیه‌ها بسیار نازک هستند و صفحه نمایش را به طور یکنواخت قاب می‌کنند. یک دوربین سلفی کوچک و گرد در بالای صفحه نمایش، دقیقاً زیر حاشیه بالا قرار دارد.

ریل‌های کناری از فلز ساخته شده‌اند، در حالی که پشت آن از یک ماده چرم مصنوعی استفاده شده است. شما می‌توانید این گوشی را در دو رنگ “قهوه کاراملی” (کرم) یا “موج سرخ” (قرمز) تهیه کنید. ماده پشت گوشی از لحاظ ظاهری دلپذیر است، اثر انگشت را نمی‌گیرد و گرفتن خوبی دارد، هرچند که به راحتی گرد و غبار، خاک و مو را جذب می‌کند. تمیز نگه داشتن آن دشوار است، بنابراین ممکن است بخواهید یک کاور روی آن بگذارید.

گوشی‌های اخیر موتورولا نیز از همین ماده با تأثیر مشابه استفاده کرده‌اند. این ماده همچنین ماژول برجسته دوربین را پوشش می‌دهد، که حداقل ظاهری هماهنگ ایجاد می‌کند. قسمت پایین شامل یک جک هدفون 3.5 میلی‌متری، پورت USB-C 2.0 و یک اسلات ذخیره‌سازی برای استایلوس است. هنگامی که وارد می‌شود، انتهای استایلوس بیشتر با قاب هماهنگ می‌شود و یک دکمه کوچک ایجاد می‌کند. به سادگی آن را فشار دهید تا انتهای استایلوس بیرون بیاید. استایلوس هنگام بیرون کشیدن و وارد کردن صدای رضایت‌بخشی تولید می‌کند.

سمت راست دارای یک دکمه پاور کوچک و دو دکمه صدا است، در حالی که سمت چپ محل قرارگیری اسلات ترکیبی سیم کارت و کارت microSD است. برای امنیت بیومتریک، می‌توانید از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر یا دوربین جلویی استفاده کنید. هر دو روش در آزمایش‌هات خوب عمل کردند. رتبه IP52 به این معنی است که موتو جی استایلوس در برابر گرد و غبار تا حدی مقاوم است و می‌تواند به راحتی قطرات آب را تحمل کند.

نرم افزار و قلم استایلوس

موتورولا Moto G Stylus سیستم عامل اندروید 14 را اجرا می کند، و موتورولا اعلام کرده که یک بار ارتقاء سیستم عامل (به اندروید 15) و سه سال به روزرسانی‌های امنیتی ارائه می‌دهد. گوگل قول داده  که برای پیکسل 8a هفت سال بسیار بخشنده‌تری از به روزرسانی‌های سیستم عامل و امنیتی فراهم کند، در حالی که سامسونگ به چهار سال ارتقاء سیستم عامل و پنج سال به روزرسانی‌های امنیتی برای گلکسی A35 متعهد شده است.

موتورولا سعی می‌کند تا هنگام راه‌اندازی گوشی مقدار مناسبی از نرم‌افزارهای اضافی را بر روی گوشی نصب کند، اما خوشبختانه گزینه‌ای برای رد کردن بسیاری از آنها وجود دارد. همچنین گوشی دارای یک پوشه قابل حذف است که شامل انواع نرم‌افزارهای موتورولا برای کنترل والدین، حفاظت از داده و حریم خصوصی و بهبود دیجیتال است. و همانطور که اشاره شد، قلم دارای ویژگی‌های نرم‌افزاری مفید خود است که می توانید از آن استفاده کنید. بر خلاف پیکسل 8a، اینجا هیچ ویژگی هوش مصنوعی ندارید. موتورولا هیچ چیزی را درباره هوش مصنوعی برای گوشی‌های خود با قیمت مناسب اعلام نکرده است.

استفاده از استایلوس لذت‌بخش است، زیرا به راحتی روی صفحه نمایش سر می‌خورد. با این حال، متوجه شدیم که برای نوشتن جدی، کمی کوچک و تخت است. با بیرون آوردن آن از گوشی، گزینه‌های خاص استایلوس برای اضافه کردن یادداشت، ایجاد لیست کارها و کشیدن روی بوم ظاهر می‌شوند. برخلاف S Pen برای گلکسی اس 24 اولترا، این استایلوس دکمه جانبی یا سایر عملکردهای پیشرفته ندارد. بنابراین، شما نمی‌توانید به هیچ کنترل یا عملی مستقیماً از آن دسترسی پیدا کنید.

از امکان ایجاد لیست کارها بیشترین لذت را خواهید برد، چراکه نرم‌افزار به‌طور خودکار دست‌نوشته را به متن تبدیل می‌کند. متأسفانه، گوشی در خواندن دست‌خط ها تا حدی مشکل داشت و اغلب باید نتایج را به صورت دستی تنظیم بکنید. یکی از ترفندهای جالب این است که گوشی هر زمان که استایلوس نزدیک نباشد به شما هشدار می‌دهد. همچنین آخرین موقعیت شناخته‌شده آن را روی نقشه نشان می‌دهد، هرچند به صورت طول و عرض جغرافیایی.

عملکرد و عمر باتری

موتو جی استایلوس دارای 8 گیگابایت رم و حداکثر 256 گیگابایت حافظه داخلی است، با این حال می‌توانید یک کارت microSD تا 2 ترابایت به آن اضافه کنید. پیکسل 8a شامل 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه غیرقابل ارتقا برای کاربر است، در حالی که گلکسی A35 دارای 6 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه قابل ارتقا است.

این گوشی هنوز از پردازنده نسبتاً قدیمی اسنپدراگون 6 نسل 1 مانند مدل سال گذشته استفاده می‌کند. با این وجود، وظایف روزمره را به خوبی انجام داد و هنگام اجرای چندین اپلیکیشن به طور همزمان، کند نمی شود. آزمون‌های بنچمارک عملکرد معقولی را تایید کردند. در آزمون پردازنده Geekbench 6، که قدرت کلی را ارزیابی می‌کند، گوشی در آزمون تک‌هسته‌ای امتیاز 934 و در آزمون چند هسته‌ای امتیاز 2766 را کسب کرد.

این نتایج از مدل سال گذشته (690 و 2457 به ترتیب) بهتر است، اما چیپ تنسور G3 پیکسل 8a امتیازهای بسیار چشمگیری به ترتیب 1545 و 4208 را به دست آورد. پردازنده اگزینوس 1380 گلکسی A35 نیز بهتر عمل کرد و به امتیازهای 1010 و 2790 دست یافت. موتو جی استایلوس همچنین در آزمون بازی GFXBench Aztec Ruins در رزولوشن 1140 پیکسل به خوبی پیکسل 8a عمل نکرد. این گوشی به 10 فریم در ثانیه رسید، که بسیار کمتر از 55 فریم در ثانیه پیکسل 8a است.

بازی Geshin Impact نسبتاً خوب روی این گوشی اجرا می‌شود و فقط در صحنه‌های شدید جنگی دچار کندی می‌شود. با این حال، پس از تنها 10 دقیقه، گوشی گرم می‌شود. بازی‌های کم‌فشارتر مانند Alto’s Odyssey بدون مشکل اجرا شده و باعث گرم شدن گوشی نمی‌شوند. اگر قدرت محاسباتی عمومی و بازی‌ها برای شما مهم است، گوگل پیکسل 8a انتخاب بهتری است.

برای آزمایش باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی موتورولا موتو جی استایلوس، یک ویدیوی HD در یوتیوب را از طریق وای‌فای و با روشنایی کامل نمایشگر پخش شد. این گوشی در این شرایط به مدت چشمگیر 22 ساعت و 14  دقیقه دوام آورد. این یک بهبود بزرگ نسبت به مدل قدیمی‌تر است که تنها 13 ساعت و 20 دقیقه دوام می‌آورد. باتری 4492 میلی‌آمپر ساعتی پیکسل 8a در این تست تنها 12 ساعت و 50 دقیقه دوام آورد که بسیار کمتر است.

موتو جی استایلوس از شارژ سریع سیمی با سرعت 30 وات و همچنین شارژ بی‌سیم 15 وات پشتیبانی می‌کند، اگرچه باید شارژر خود را تأمین کنید. در مقایسه، پیکسل 8a سرعت‌های شارژ سیمی و بی‌سیم 18 وات و 7.5 وات را ارائه می‌دهد. در آزمایش، شارژ کردن موتو جی استایلوس از صفر تا کامل با یک اتصال سیمی به اندازه کافی سریع، 2 ساعت و 19 دقیقه طول کشید. با وجود داشتن نرخ شارژ کمتری بر روی کاغذ، پیکسل 8a زمان کمتری برای شارژ شدن (1 ساعت و 50 دقیقه) نیاز داشت.

کیفیت دوربین

دوربین موتورولا موتو جی استایلوس شامل یک لنز اصلی 50 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و لرزشگیر اپتیکال تصویر (OIS) و یک دوربین فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 و زاویه دید 120 درجه با قابلیت‌های ماکرو است. عکس‌ها با ضریبی از چهار به 12.5 مگاپیکسل کاهش می‌یابند. جلوی گوشی یک دوربین 32 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 برای عکس‌های سلفی قرار دارد.

دوربین اصلی در گرفتن جزئیات دقیق، حتی در روزهای آفتابی و در حالت بزرگنمایی 1x، مشکل دارد. برای مثال، شاخه‌های درخت در تصاویر در بررسی نزدیک، محو و پیکسلی به نظر می‌رسند. رنگ‌ها نیز به طور مصنوعی روشن به نظر می‌رسند؛ نوک شاخه‌ها رنگ سبز روشن‌تری نسبت به واقعیت دارند. این مشکلات در سطح بزرگنمایی 0.5x نیز وجود دارد. در اینجا، برگ‌های درختان تقریباً به رنگ سبز نئونی ظاهر می‌شوند.

حالت بزرگنمایی دیجیتال 2x نیز همان مشکلات دیگر را دارد. در عکسها، لبه‌های برگ‌ها محو به نظر می‌رسند. دوربین ماکرو در ثبت جزئیات کمی بهتر عمل می‌کند، هرچند لبه‌های گل‌ها در تصویر خیلی نویزی نیستند. دوربین سلفی به خوبی کار کرده و برای تماس‌های ویدیویی به اندازه کافی خوب عمل می‌کند. دوربین اصلی می‌تواند ویدیوهای 1080p با سرعت 60fps یا 30fps ضبط کند. مانند عکس‌ها، کلیپ‌های ویدیویی نیز مقدار زیادی نویز نشان می‌دهند.

اگر عکاسی با گوشی هوشمند برای شما اولویت دارد، گوگل پیکسل 8a عملکرد بهتری دارد. همچنین دارای برخی ابزارهای ویرایش هوش مصنوعی جالب، از جمله Magic Editor، Audio Magic Eraser و Best Take است.

جمع بندی

اگر به دنبال یک گوشی خوش قیمت با قلم هستید، بهترین گزینه‌تان موتورولا Moto G Stylus 5G است. علاوه بر قلم داخلی، این گوشی عمر باتری بی‌نظیر، صفحه نمایش بزرگ و روشن، و عملکرد قابل قبول را با قیمت کمتر از 400 دلار ارائه می‌دهد. اما با دوربین‌های کم کیفیت و پشتیبانی نرم‌افزاری کوتاهش، بیشتر مردم باید را به سمت خرید پیکسل 8a می برد.

مزایا 

  • شامل یک قلم است
  • صفحه نمایش بزرگ و روشن
  • شارژ سریع
  • عمر باتری عالی

معایب

  • دوربین های متوسط
  • پنل عقب کثیفی را جذب می کند
  • پشتیبانی نرم افزاری محدود
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا