کنسول و بازی

مقایسه ایسوس ROG Ally X و نینتندو سوییچ

در سال 2017، نینتندو با یک کنسول هیبریدی کوچک به نام “سوئیچ” صنعت بازی‌های ویدیویی را متحول کرد. از آن زمان، نینتندو سوئیچ به سومین سیستم بازی پرفروش تاریخ تبدیل شده است (و هنوز دوران آن به پایان نرسیده است) و فرمول جدیدی برای لذت بردن از بازی‌های ویدیویی در خانه یا در حال حرکت ایجاد کرده است.

سخت‌افزارهای موبایل از زمان عرضه سوئیچ در سال 2017 پیشرفت‌های بزرگی کرده‌اند و دستگاه‌های دستی گیمینگ پی‌سی را ممکن ساخته‌اند که به شما اجازه می‌دهند بازی‌های AAA مثل Cyberpunk 2077 را روی دستگاهی کوچک‌تر از یک لپ‌تاپ بازی کنید. یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه جدید ایسوس ROG Ally X است که به‌عنوان نسخه‌ی تازه‌ای از ROG Ally مبتنی بر ویندوز معرفی شده است. اما نینتندو سوئیچ در مقایسه با دستگاه‌های دستی جدیدتر مانند Asus ROG Ally X چگونه عمل می‌کند و کدامیک در سال 2024 خرید بهتری است؟ بیایید بررسی کنیم.

مشخصات Asus ROG Ally X Nintendo Switch
ابعاد 280 در 111 در 36.9 میلی‌متر 239 در 102 در 13.9 میلی‌متر با Joy-Cons
وزن 678 گرم 398 گرم با Joy-Cons
تراشه AMD Ryzen Z1 Extreme Processor Nvidia Tegra X1 (مدل های عرضه شده)/انویدیا +Tegra X1 (پس از آگوست 2019)
حافظه رم 24 گیگابایت 7500 مگاهرتز LPDDR5 4 گیگابایت 1600 مگاهرتز LPDDR4
حافظه ذخیره سازی 1 ترابایت M.2 2280 NVMe PCIe G4x4 SSD 32 گیگابایت eMMC
اتصال بیسیم Wi-Fi 6E و بلوتوث 5.2 Wi-Fi 5، بلوتوث 4.1
نمایشگر صفحه نمایش لمسی 7 اینچی IPS، وضوح 1920×1080 پیکسل، نرخ 120 هرتز، AMD FreeSync Premium 6.2 اینچ IPS، وضوح 1280×720 پیکسل
گرافیک AMD RDNA 3 Radeon Graphics Nvidia GM20B Maxwell-based (integrated)
پورت یک USB-C (با DisplayPort 1.4)، یک USB4، جک 3.5 میلی‌متری صدا، کارت‌خوان microSD سیستم: یک پورت USB-C، جک هدفون 3.5 میلی متری، اسلات کارت microSD. داک: 1 پورت USB-C (شارژ)، 3 پورت USB نوع A و HDMI
سازگاری هدست بله بله
باتری 80 وات ساعت 4310 میلی آمپر ساعت
گسترش فضای ذخیره سازی MicroSD MicroSD
اسپیکر بلندگوهای دوگانه با آمپلی فایر هوشمند و Dolby Atmos بلندگوهای دوگانه استریو
قیمت 800 دلار 300 دلار

طراحی و کیفیت ساخت

ما دهه‌ها سیستم‌های بازی دستی داشته‌ایم، اما در عصر تکنولوژی موبایلی، فقط مسئله زمان بود تا کنسول‌ها و کامپیوترهای بازی واقعی هم دستی شوند. نینتندو در سال 2017 با معرفی سوئیچ، فرمول جدیدی را تعریف کرد و بسیاری از ایده‌هایی را که در Wii U ناموفق اجرا کرده بود، تصحیح کرد. سوئیچ موفقیت بزرگی بوده است، بنابراین، جای تعجب نیست که شرکت‌های دیگر نیز اکنون دستگاه‌های دستی بازی خود را عرضه کرده‌اند.

سوئیچ همچنان دارای ویژگی‌های طراحی منحصربه‌فردی مانند کنترلرهای جداشدنی Joy-Con و داک شارژ همراه است که به شما اجازه می‌دهد سیستم را به یک تلویزیون متصل کرده و روی صفحه بزرگ بازی کنید. دستگاه‌های بازی دستی کامپیوتری مانند Asus ROG Ally X عموماً دستگاه‌های مستقلی هستند، بنابراین شما از ابتدا داک دریافت نمی‌کنید.

ROG Ally X برای بازی در حال حرکت (یا هر جایی) روی صفحه نمایش داخلی‌اش طراحی شده است. با این حال، از خروجی DisplayPort از طریق USB-C پشتیبانی می‌کند، بنابراین می‌توانید آن را با کابل USB-C به DisplayPort به یک نمایشگر خارجی متصل کنید. همچنین می‌توانید آن را به دستگاه‌های ورودی مانند کنترلرها برای یک تجربه بازی “دسکتاپ سبک” متصل کنید. اما این تجربه کاملاً همان تجربه هیبریدی که سوئیچ ارائه می‌دهد، نیست.

هیچ یک از طراحی‌ها به طور عینی بر دیگری برتری ندارند، اما این که کدام یک برای شما بهتر است به عادات و ترجیحات بازی شما بستگی دارد. هم ROG Ally X و هم سوئیچ از اتصال بلوتوث برای کنترلرها و هدفون‌ها پشتیبانی می‌کنند. نکته دیگری که باید توجه کرد این است که بازار پس از فروش عظیمی پیرامون کنسول هیبریدی نینتندو به دلیل محبوبیت زیاد و عمر هفت ساله‌اش رشد کرده است. لوازم جانبی بسیاری عالی برای سوئیچ، چه از طرف نینتندو و چه شرکت‌های ثالث، برای خرید موجود است.

هنوز بازار پس از فروش گسترده‌ای برای ROG Ally X (یا مدل اصلی آن) وجود ندارد، اگرچه لوازم جانبی مدرن کامپیوتری مانند گیم‌پدها و هدفون‌ها با آن به خوبی کار می‌کنند.

صفحه نمایش

نینتندو سوئیچ در سال 2017 با صفحه نمایش 6.2 اینچی HD خود جهان را شگفت‌زده نکرد، که با استانداردهای امروزی قدیمی به نظر می‌رسد. این صفحه برای کاری که سوئیچ برای آن طراحی شده، یعنی ارائه تجربه کنسول بازی در حرکت، کافی است. اما وضوح 720p و حاشیه‌های بزرگ و ضخیم حتی هفت سال پیش هم چندان جذاب نبودند. این مسئله به قدری بود که نینتندو در سال 2021 مدل ارتقا یافته‌ای با صفحه نمایش OLED بسیار بهتر و 7 اینچی عرضه کرد.

Asus ROG Ally X دارای یک صفحه نمایش لمسی 7 اینچی با وضوح 1920×1080 IPS است که تقریباً مطابق با انتظارات شما از یک دستگاه دستی بازی کامپیوتری مدرن می باشد. این یک نمایشگر خوب با فناوری AMD FreeSync Premium و نرخ تازه‌سازی نرم 120 هرتز است، اما ما ترجیح می‌دهیم یک پنل OLED در یک دستگاه 800 دلاری ببینیم. نینتندو این کار را در سال 2021 با سوئیچ OLED انجام داد و والو نیز همین کار را در سال 2023 با Steam Deck OLED اعمال کرد.

با این حال، این نمایشگر بسیار بهتری نسبت به آنچه در سوئیچ می‌بینید، است. البته شما می‌توانید با هر دو سیستم روی یک نمایشگر خارجی بازی کنید، بنابراین کیفیت پنل داخلی ممکن است عامل مهمی نباشد اگر برنامه دارید بیشتر زمان خود را روی یک صفحه بزرگ‌تر بازی کنید.

عملکرد و عمر باتری

سخت‌افزار هفت‌ساله‌ی موبایلی داخل نینتندو سوییچ به‌هیچ‌وجه به عملکرد دستگاه‌های جدیدتری مانند ایسوس ROG Ally X نمی رسد. با این وجود، مقایسه‌ی این دو دستگاه ارزشمند است، حتی اگر فقط برای دیدن میزان پیشرفت این چیپ‌های کوچک باشد. نینتندو سوییچ از پردازنده‌ Nvidia Tegra X1 استفاده می‌کند که با 4 گیگابایت رم LPDDR4 پشتیبانی می‌شود، در حالی که ROG Ally X دارای پردازنده AMD Ryzen Z1 Extreme است که با 24 گیگابایت حافظه‌ی LPDDR5 ترکیب شده است.

حتی اگر با این سیستم‌ها آشنا نباشید، شکاف عملکرد به دلیل تفاوت سنی آنها باید واضح باشد. سوییچ اکنون یک سیستم هفت‌ساله است و حتی در زمان عرضه نیز یک دستگاه قدرتمند نبود. به‌طور منصفانه، این مقایسه 1 به 1 نیست. نینتندو سوییچ برای بازی‌های انحصاری نینتندو و تعداد کمی از بازی‌های ثالث، پورت‌های نسل قبل و بازی‌های مستقل ساخته شده است.

این کار را به‌خوبی انجام می‌دهد و توسعه‌دهندگان توانسته‌اند عملکرد شگفت‌انگیزی از Tegra X1 بگیرند. سوییچ حتی می‌تواند پورت‌های تاثیرگذار برخی عناوین بزرگتر و قدیمی‌تر مانند Skyrim و The Witcher 3 را مدیریت کند و این بازی‌ها به‌خوبی اجرا می‌شوند، به شرطی که از آنها در حالت دستی لذت ببرید.

البته، یک چیپ موبایلی سال 2017 نمی‌تواند با Ryzen Z1 Extreme رقابت کند. این APU یک تراشه 8 هسته‌ای/16 رشته  به همراه گرافیک Radeon RDNA 3 و سرعت کلاک حداکثر 5.10 گیگاهرتز است. هنگام استفاده از نسل ROG Ally (مدل ارتقا یافته با همان APU Z1 Extreme درون Ally X) مشکلی در اجرای عناوینی مدرن مانند Cyberpunk 2077 مواجه نمی شوید. بازی‌های قدیمی‌تر نیز برای Z1 Extreme آسان بودند و حتی می‌توانستیم نرخ فریم را تا 90FPS یا بیشتر در Grand Theft Auto V بالا ببریم.

دوباره، انتخاب بین نینتندو سوییچ و Asus ROG Ally X بستگی به نوع بازی‌هایی دارد که دوست دارید بازی کنید. اما از نظر قدرت خام، تعداد کمی از دستگاه‌های دستی می‌توانند با ROG Ally X رقابت کنند. یکی از ویژگی‌های عالی نینتندو سوییچ عمر باتری آن است. این ویژگی همچنان همانقدر که هفت سال پیش مزیت بود، اکنون نیز مزیت محسوب می‌شود. نینتندو سوییچ هنوز هم عمر باتری قابل توجهی بین 4 تا 9 ساعت ارائه می‌دهد، بسته به اینکه چه بازی‌ای انجام می‌دهید، که در مقایسه با دستگاه‌های دستی بازی PC امروزی که انرژی بیشتری مصرف می‌کنند، عملکرد خوبی دارد.

در مقایسه، سوییچ به دلیل سخت‌افزار کم‌مصرف‌تر خود به‌طور قابل‌توجهی بیشتر دوام می‌آورد. در شرایط معمولی، می‌توانید حدود دو ساعت عمر باتری از نسل اول ROG Ally انتظار داشته باشید. خوشبختانه، ایسوس این مشکل را با ROG Ally X برطرف کرده که ظرفیت باتری دو برابر مدل اصلی را دارد.

کدام یک بهتر است؟

اگر به دنبال یک کنسول دستی بازی هستید، باید یکی از دستگاه‌های که در دو سال اخیر عرضه شده‌اند را انتخاب کنید. در سال 2022 شاهد عرضه استیم دک بودیم و برخی رقبا عالی نیز پس از آن آمدند. همه آنها کنسول هیبریدی نینتندو را پشت سر گذاشتند. نینتندو سوییچ ارزش خود را دارد و یک سیستم عالی است. با این حال، از نظر عملکرد بازی و کیفیت نمایشگر، نمی‌تواند با دستگاه‌های جدیدتری مانند Asus ROG Ally X رقابت کند.

نکته اینجا است که ROG Ally X با قیمت 800 دلار به فروش می‌رسد و به عنوان یک دستگاه دستی ویندوزی، دسترسی شما به کتابخانه بازی‌های بسیار متفاوتی نسبت به نینتندو سوییچ را فراهم می‌کند. این مقایسه دقیقا مثل مقایسه سیب با پرتقال نیست، اما ROG Ally X همچنان بهترین دستگاه دستی در سال 2024 است. سوییچ همچنان یک کنسول هیبریدی بازی فوق‌العاده است که اثری بی‌نظیر بر صنعت بازی‌های ویدیویی گذاشته است. با این حال، در سال 2024 توصیه یک سیستم هفت ساله، به خصوص با قیمت 300 دلار، سخت است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا