موبایل و تبلت

همه چیز در رابطه با RCS و تفاوت آن با SMS و iMessage

سال‌هاست که سیستم دو لایه پیام‌رسان آیفون موضوعی داغ بوده است. پیام‌های آیفون به آیفون در برنامه Messages به رنگ آبی هستند و از رمزگذاری کامل و ویژگی‌های رسانه‌ای قوی‌تری مانند انیمیشن‌ها بهره می‌برند. اما پیام‌ها به دستگاه‌های اندروید و از آنها، تنها SMS استاندارد هستند و با رنگ سبز مشخص می‌شوند. اما با تأیید اخیر اپل مبنی بر پشتیبانی از استاندارد جدید RCS در iOS 18، آیا زمینه بازی پیام‌رسان آیفون در حال هم‌سطح شدن است یا ما فقط یک سرواژه را با دیگری مبادله می‌کنیم؟

SMS چیست؟

سرویس پیام کوتاه (SMS) یکی از فراگیرترین پروتکل های پیام رسان در جهان است. قدمت آن به روزهای اولیه فناوری موبایل برمی گردد. در دسامبر 1992، نیل پاپورث، در آن زمان که یک مهندس در وودافون بود، اولین پیام کوتاه اس ام اس را هنگامی که برای رئیسش “کریسمس مبارک” را تبریک گفت، ارسال کرد.

در آغاز سال 2011، تقریباً 80 درصد از کل کاربران تلفن همراه در سراسر جهان – تقریباً 3.5 میلیارد نفر – هر ماه پیامک ارسال می کردند. اما امروزه این استاندارد دارای اشکالات قابل توجهی است. پیام‌های SMS محدود به 160 کاراکتر هستند و متن‌هایی که ارسال می‌کنید نمی‌تواند شامل عکس، ویدیو، صدا یا GIF باشد. برای آن، تلفن‌های همراه مدت‌هاست به یک پروتکل پشتیبانی معروف به سرویس پیام‌رسان چندرسانه‌ای (MMS) روی آورده‌اند، اما این پروتکل نیز دارای محدودیت‌های فنی است، از جمله محدودیت‌های تاسف‌آور اندازه پیام. SMS همچنین از رمزگذاری انتها به انتها پشتیبانی نمی کند.

اما با وجود تمام روش‌هایی که پیامک در دورانی که تحت سلطه پلتفرم‌های پیام‌رسان فوری است، یک مزیت تعیین‌کننده دارد: پیامک‌ها از طریق شبکه تلفن همراه شرکت مخابراتی شما هدایت می‌شوند، به این معنی که برای استفاده از این فناوری نیازی به اینترنت نیست. این واقعیت به این معنی است که SMS اغلب به عنوان یک بازگشت برای پروتکل های پیشرفته تر، از جمله iMessage اپل عمل می کند.

RCS مخفف Rich Communication Services است، اگرچه گاهی اوقات به عنوان “پیام‌های پیشرفته” نیز شناخته می‌شود. در هر صورت، اغلب به عنوان یک جایگزین نسل بعدی برای SMS و MMS قرار می گیرد. RCS به کاربران این امکان را می دهد که از بسیاری از ویژگی هایی استفاده کنند که قبلاً منحصر به پلتفرم های پیام رسان برتر مانند واتس اپ بود.

به عنوان مثال، RCS Universal Profile شامل پشتیبانی کامل از رسیدهای خواندن و نشانگرهای تایپ است. همچنین می تواند چت های گروهی مناسب را تسهیل کند و به کاربران امکان ارسال تصاویر با وضوح بالا، کلیپ های ویدیویی و صوتی را بدهد. از اوایل سال جاری، پیاده‌سازی RCS توسط گوگل به‌طور پیش‌فرض رمزگذاری سرتاسر (E2EE) را برای چت‌های یک به یک و گروهی ارائه می‌دهد.

برخلاف پیام های SMS، پیام‌های RCS از طریق اتصال داده تلفن همراه یا پیوند Wi-Fi هدایت می‌شوند و پیامک به‌عنوان بازگشتی عمل می‌کند. به همین دلیل، پروتکل قدیمی‌تر احتمالاً به این زودی‌ها به جایی نمی‌رسد. نکته ای که در مورد RCS مهم است به خاطر بسپارید این است که به عنوان جایگزین یا رقیبی برای برنامه های پیام رسان فوری در نظر گرفته نشده است.

RCS در قلب خود یک پروتکل ارتباطی بین اپراتورهای تلفن همراه و بین تلفن و اپراتور است. استفاده از RCS نیازی به ثبت نام برای یک سرویس جدید ندارد. تا زمانی که تلفن و شرکت مخابراتی شما از RCS پشتیبانی می کنند و از برنامه سازگاری مانند Messages توسط گوگل استفاده می کنید، می توانید از همه چیزهایی که پروتکل ارائه داده استفاده کنید – البته به شرطی که شخص یا افرادی که به آنها پیام می دهید همان شرایط را داشته باشند.

iMessage چگونه در همه این ها قرار می گیرد؟

اپل iMessage را در ژوئن 2011، چند ماه قبل از مرگ استیو جابز در همان سال معرفی کرد. برخلاف RCS، آی مسیج یک پروتکل پیام‌رسان اختصاصی است که منحصراً توسط اپل کنترل می‌شود و تنها در دستگاه‌های آیفون، آیپد، اپل واچ و مک در دسترس است. از سال 2024 با به‌روزرسانی iOS 18، اپل قصد دارد پشتیبانی از RCS را در برنامه Messages خود یکپارچه کند.

در زمان نوشتن این مقاله، این دو پروتکل با یکدیگر ارتباط برقرار نمی کنند. به این ترتیب، برنامه Messages اپل زمانی که کاربران سعی می‌کنند متن و فایل‌های رسانه‌ای را برای شخصی با تلفن اندرویدی ارسال کنند، به طور پیش‌فرض SMS/MMS خواهد بود. از منظر یک کاربر iMessage، می‌توان احساس کرد که کاربران اندروید در یک دوره پیام‌رسان گذشته گیر کرده‌اند – حتی اگر دومی برای این وضعیت مقصر نباشد.

به دلیل اتکای iMessage به SMS/MMS برای ارتباطات اندروید، فایل‌های رسانه پیکسلی می‌شوند، هیچ رسید خواندن یا نشانگر تایپ وجود ندارد و تلاش برای درگیر کردن چندین کاربر آیفون و اندروید در یک چت گروهی را فراموش می‌کنید.

چگونه به اینجا رسیدیم؟

اگرچه کار بر روی RCS قبل از اینکه اپل iMessage را معرفی کرد، آغاز شد، اما این پروتکل یک نقطه ضعف بزرگ داشت که آن را محکوم به عرضه کند کرد. RCS یک پروژه چند سهامدار است که شامل مشارکت GSMA، یک نهاد تجاری است که منافع صنعت ارتباطات سیار را به طور کلی نمایندگی می کند. در سال 2015، گوگل با خرید Jibe Mobile نقش فعال تری در گسترش RCS داشت.

با فناوری Jibe به عنوان پایه، در واقع این گوگل است که چسبی را ارائه داده که اکوسیستم RCS را به هم متصل می‌کند، اما برای مدت طولانی، این شرکت کار ضعیفی در همسو کردن همه افراد درگیر در RCS به سمت یک هدف مشترک انجام داد. در واقع، روزهای اولیه RCS با شروع‌های نادرست همراه بود، به طوری که برخی از اپراتورها، از جمله گروهی متشکل از AT&T، T-Mobile و Verizon، یک سرمایه‌گذاری مشترک کوتاه مدت برای پیشبرد این پروتکل تشکیل دادند و سپس در نهایت با گوگل همسو شدند.

حتی سامسونگ نیز برای مدتی مسیر خود را رفت، تا اینکه در نهایت موافقت کرد برنامه Messages گوگل را به عنوان برنامه پیام‌رسان پیش‌فرض روی گوشی‌های خود در آمریکا عرضه کند. به همین دلیل، اپل دلیل کمی برای پذیرش RCS داشت. بالاخره، چرا باید به رقیبی که به سختی کار خود را انجام می‌دهد، امتیازی رایگان بدهد؟ و تا همین سال 2022، به نظر می‌رسید که شانس کمی برای تغییر این وضعیت در آینده نزدیک وجود دارد.

اما در سال گذشته بود که اتحادیه اروپا قانون برجسته خود به نام قانون بازارها و خدمات دیجیتال (DMA) را تصویب کرد. این قانون از “Gatekeepers” می‌خواهد که سیستم‌های خود را ترجیح ندهند یا از همکاری با سیستم‌های ثالث جلوگیری نکنند. Gatekeepers هر شرکتی هستند که معیارهای مالی و استفاده خاصی را داشته باشند. اپل، طبق این قانون، یکی از این شرکت‌ها است.

در نهایت، اتحادیه اروپا در سال 2024 حکم داد که برنامه Messages اپل یک انحصار محسوب نمی‌شود (اگرچه قانون‌گذاران اروپایی دستورالعمل‌های زیادی برای سایر جنبه‌های امپراتوری اپل داشتند). با این حال، اپل با وجود رعایت این قوانین، ماه‌ها قبل متعهد شده بود که از پشتیبانی RCS استفاده کند. به گفته کارشناس اپل، جان گروبر، انگیزه بزرگ اپل ممکن است آرام کردن قانونگذاران در چین بوده باشد. اما دلیل هر چه که باشد، به نظر می رسد که کار تمام شده است: اپل مجدداً تأیید کرد که پشتیبانی از RCS به عنوان بخشی از iOS 18 به آیفون ارائه می شود.

آیا پشتیبانی اپل از RCS به معنای پایان حباب های متن سبز در آیفون است؟

این شرکت در اظهار نظر اصلی خود در مورد RCS اشاره کرد که iMessage “به بهترین و امن ترین تجربه پیام رسانی برای کاربران اپل ادامه خواهد داد.” و گفت، حتی اگر این عبارت را به این معنا در نظر بگیرید که iMessage به نمایش متن‌های دستگاه‌های غیر اپل متفاوت از متن‌های ارسالی از آیفون، آیپد یا مک ادامه می‌دهد، پذیرش اپل از RCS باید به تجربه کاربری بهتری برای کاربران iOS و اندروید منجر شود.

باز هم، اپل نیاز به ارائه جزئیات دارد، اما به راحتی می توان آینده ای را متصور شد که در آن برنامه Messages آن، به لطف RCS، به درستی تصاویر و ویدیوهای ارسال شده از گوشی های اندرویدی را با وضوح بالا نمایش داده و و به کاربران iOS و اندروید اجازه می دهد تا در چت های گروهی بدون شکستگی شرکت کنند. اپل همچنین در اعلامیه اولیه نوامبر 2023 خود اعلام کرد که با اعضای GSMA برای بهبود پروتکل پروفایل جهانی موجود، با تمرکز بر افزودن رمزگذاری سرتاسر به استاندارد، همکاری خواهد کرد. البته پاسخ دادن به اینکه آیا این قابلیت همکاری به انگ حباب‌های سبز پایان می‌دهد یا نه، سخت‌تر است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا