اینتل در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد که سرویس هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت قرار است به صورت لوکال روی کامپیوترها اجرا شود. این شرکت همچنین گفت که کامپیوترهای هوش مصنوعی نسل بعدی به واحدهای پردازش عصبی داخلی (NPU) با بیش از 40 ترافلاپس (تریلیون عملیات در ثانیه) قدرت نیاز دارند که فراتر از توانایی های هر پردازنده مصرف کننده در بازار است.

اینتل گفت که کامپیوترهای هوش مصنوعی می‌توانند “عناصر بیشتری از کوپایلت” را به صورت لوکال اجرا کنند. در حال حاضر، کوپایلت تقریباً همه چیز (حتی درخواست های کوچک) را در فضای ابری اجرا می کند. این یک مقدار تاخیر ایجاد می کند که برای مشاغل بزرگتر خوب است، اما برای مشاغل کوچکتر ایده آل نیست. افزودن قابلیت محاسبات لوکال این تاخیر را کاهش می دهد، در حالی که به طور بالقوه عملکرد و حریم خصوصی را نیز بهبود می بخشد.

قبلاً شایعه شده بود که مایکروسافت به 40 ترافلاپس روی کامپیوتر هوش مصنوعی نسل بعدی (همراه با 16 گیگابایت رم) نیاز دارد. در حال حاضر، ویندوز به غیر از اجرای جلوه‌های ویدیویی مانند محو کردن پس‌زمینه برای وب‌کم‌های سرفیس استودیو، چندان از NPU‌ها استفاده نمی‌کند. Ars Technica خاطرنشان کرد که ChromeOS و macOS هر دو از قدرت واحد پردازش عصبی برای ویژگی‌های بیشتر پردازش ویدیو و صدا استفاده می‌کنند، هرچند، به همراه OCR، ترجمه، رونویسی زنده و موارد دیگر.

تا کنون، پردازنده‌ای با سریع‌ترین سرعت NPU، اپل M3 است که 18 ترافلاپس را در خط تولید (M3، M3 Pro و M3 Ultra) ارائه می‌کند. تراشه‌های لپ‌تاپ Ryzen 8040 و 7040 AMD به ترتیب با 16 و 10 ترافلاپس در رتبه‌های بعدی قرار دارند، در حالی که لپ‌تاپ Meteor Lake اینتل نیز به 10 ترافلاپس می‌رسد. کوالکام ممکن است اولین پردازنده با قدرت کافی برای کوپایلت را از طریق Snapdragon X Elite ارائه دهد که 45 ترافلاپس سرعت محاسباتی هوش مصنوعی را ارائه می دهد.

تراشه های Lunar Lake اینتل که قرار است در سال 2025 وارد بازار شوند، با سه برابر سرعت NPU فعلی عرضه خواهند شد. دیروز، این شرکت 300 ویژگی جدید هوش مصنوعی را معرفی کرد که به طور خاص برای پلتفرم OpenVino خود بهینه شده بودند. این غول تراشه همچنین یک کیت توسعه کامپیوتر مبتنی بر ASUS NUC Pro را معرفی کرد که از سیلیکون فعلی Meteor Lake استفاده می کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *