موبایل و تبلت

هواوی میت 20 و میت 20 پرو به طور رسمی معرفی شدند

سرانجام انتظارات به پایان رسید! هواوی ساعاتی پیش طی کنفرانسی در لندن از دو پرچمدار جدیدش با نام Mate 20 و Mate 20 Pro به طور رسمی پرده برداشت. این گوشی های جدید با ویژگی‌هایی همچون دوربین سه‌گانه، پردازنده‌ی هفت نانومتری کرین ۹۸۰ و شارژ سریع ۴۰ واتی معرفی شدند.

میت 20 و میت 20 پرو علی رغم یکسان بودن برخی ویژگی ها تمایزهای قابل توجهی هم دارند که مهمترین آن به برخوردار بودن مدل پرو از سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر برمی گردد و این در حالی است که مدل معمولی از نمونه فیزیکی آن بهره می برد.

طراحی و ساخت

پرچم‌داران جدید چینی‌ها طراحی متقارنی دارند و میت ۲۰ پرو نخستین گوشی‌‌ هوشمند دنیا به‌حساب می‌آید که در طراحی آن‌ به ضریب درگ بدنه نیز توجه شده است، هواوی به این موضوع با عنوان Flowing Design اشاره می‌کند؛ بدین ترتیب که گوشی با لبه‌های منحنی‌شکل خود به‌خوبی در دست قرار می‌گیرد، ضمن اینکه چینی‌ها روی بدنه‌ی گوشی الگویی موسوم به Hyper Optical Pattern استفاده کرده‌اند تا بدین ترتیب سطح گوشی لغزنده نباشد و به‌سادگی اثر انگشت را جذب نکند.

میت 20 پرو با استاندارد IP68 در برابر آب و گردوغبار مقاوم است اما متأسفانه نسخه معمولی میت 20 با استاندارد IP53 تنها در برابر پاشش قطرات آب دوام می‌آورد. همچنین اسپیکرهای استریو نیز تنها در نسخه پرو وجود دارند. گوشی‌های میت 20 و میت 20 پرو هواوی در رنگ‌های سبز زمردی، آبی نیمه‌شب، مشکی، صورتی‌طلایی و رنگ محبوب گرگ‌و‌میش که در پی ۲۰ پرو دیده بودیم عرضه خواهند شد.

صفحه نمایش

میت ۲۰ پرو از نمایشگر ۶.۳۹ اینچی OLED با لبه‌های خمیده، رزولوشن +QHD و نسبت تصویر ۱۹.۵:۹ بهره می‌برد که اکنون حاشیه‌های بسیار باریکی دارد و در لبه‌ بالا به یک بریدگی عریض ختم می‌شود؛ در حالی که نسخه‌ی عادی میت ۲۰ از نمایشگر ۶.۵۳ اینچی LCD با رزولوشن +FHD، نسبت تصویر ۱۸.۷:۹، روشنایی ۸۲۰ نیتی در کنار پشتیبانی از محتوای HDR و فضای رنگی DCI-P3 استفاده می‌کند که در لبه‌ی بالا بریدگی کوچکی به‌فرم قطره دارد.

باید توجه داشته باشید که دلیل تفاوت در ابعاد بریدگی‌ها، به بهره‌گیری میت 20 پرو از سیستم تشخیص چهره‌ی سه‌بعدی بازمی‌گردد. به گفته هواوی نسبت صفحه‌نمایش به بدنه در میت 20 و میت 20 پرو به ترتیب ۸۸.۰۷ و ۸۶.۹ درصد است.

دوربین اصلی و سلفی

هواوی دوربین سه‌گانه‌ی به‌کاررفته در پی ۲۰ پرو را با اعمال تغییراتی به Mate 20 و Mate 20 Pro نیز آورده‌ است؛ دوربینی توانمند که حاصل همکاری هواوی با لایکا است. دوربین میت ۲۰ سه سنسور ۱۶، ۱۲ و ۸ مگاپیکسلی را به‌ترتیب در پس لنزهایی با دیافراگم f/2.2 و ۱۷ میلی‌متری اولترا واید، f/1.8 و ۲۷ میلی‌متری در نهایت f/2.4 و ۵۲ میلی‌متری با زوم اپتیکال دو برابری دارد؛‌

در حالی که دوربین میت ۲۰ پرو در داخل خود سنسور ۴۰ مگاپیکسلی رنگی با لنز ۲۷ میلی‌متری f/1.8، سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با لنز اولترا واید ۱۶ میلی‌متری f/2.2 و سنسور ۸ مگاپیکسلی با لنز تله‌فوتو ۸۰ میلی‌متری f/2.4 با زوم اپتیکال سه‌برابری را دارد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که خانواده‌ی میت ۲۰ با دوربین منحصربه‌فرد خود می‌تواند هر شخصی را به یک «عکاس حرفه‌ای» بدل کند.

به لطف دوربین ۲۰ مگاپیکسلی در میت 20 پرو (۱۲ مگاپیکسلی در میت 20) با لنز ۱۶ میلی‌متری واید (معادل فول فریم) می‌توانید سوژه‌های بیشتری را در تصاویر جای دهید و حالا به لطف هوش مصنوعی دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو می‌تواند تا ۵ برابر با حداقل کاهش کیفیت روی سوژه‌ها زوم کند. علاوه بر این دوربین واید امکان فیلم‌برداری با نسبت سینمایی ۲۱:۹ را نیز فراهم کرده است که برای نسبت تصویر کشیده گوشی‌های امروزی نیز مناسب‌تر است. هواوی همچنین با هوش مصنوعی امکان فیلم‌برداری با افکت بوکه را نیز فراهم کرده و رنگ‌ها را به صورت خودکار تنظیم می‌کند.

میت 20 همچنین اولین گوشی با قابلیت عکاسی ماکرو با فاصله ۲.۵ سانتی‌متری است. به این ترتیب می‌توانید به لطف حداقل فاصله کانونی عکاسی ماکرو را به نحوی انجام دهید که پیش از این تنها با لنزهای خارجی امکان‌پذیر بود. هواوی می‌گوید با هوش مصنوعی قابلیت فوکوس PDAF را نیز بهبود داده و دوربین می‌تواند حرکت سوژه‌ها را تشخیص داده و پیش‌بینی کند.

به لطف واحد پردازش عصبی دوگانه‌ی کرین ۹۸۰ یا Dual NPU، دوربین گوشی‌های سری میت ۲۰ از قابلیت‌های بهبودیافته‌ی هوش مصنوعی موسوم به Master AI جهت بهبود خروجی خود بهره می‌برند؛ بدین ترتیب که گوشی می‌تواند با شناسایی ۱۵۰۰ سناریو و ۵۰۰۰ سوژه از ۲۵ دسته، پارامترهای عکاسی به‌صورت خودکار تنظیم کند.

تشخیص چهره سه‌بعدی 

سیستم تشخیص چهره‌ی میت ۲۰ پرو با نگاشت چهره‌ی کاربر از طریق هزار پرتو مادون قرمز کار می‌کند و امکان احراز هویت برای تراکنش‌های مالی Alipay، WeChat Pay‌ و Huawei Pay را فراهم می‌آورد. هواوی می‌گوید میت 20 پرو در نیم ثانیه می‌تواند با درصد خطای کمتر از یک در میلیون چهره را تشخیص دهد. داخل بریدگی نمایشگر میت ۲۰ پرو، ماژول‌هایی مانند دوربین سلفی ۲۴ مگاپیکسلی RGB، پرتاب‌کننده‌ی پرتوهای مادون قرمز و دوربین IR قرار دارد

سخت افزار و نرم افزار

میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو نخستین گوشی‌‌های اندرویدی دنیا با پردازنده‌ی هفت نانومتری هستند. تراشه‌ی کرین ۹۸۰ از هشت هسته‌ی پردازشی، شامل دو هسته‌ی ۲.۶ گیگاهرتزی Cortex-A76، دو هسته‌ی ۱.۹۲ گیگاهرتزی Cortex-A76 و چهار هسته‌ی کم‌مصرف ۱.۸ گیگاهرتزی Cortex-A55 بهره می‌برد و نسبت به نمونه‌های ۱۰ نانومتری تا ۲۰ درصد بهبود در عملکرد و ۴۰ درصد بهبود در بهره‌وری انرژی را به ارمغان می‌آورد.

هواوی با فناوری Flex-Scheduling هسته‌های مناسب را به وظایف مربوط اختصاص خواهد داد. پردازنده در میت 20 نسبت به نسل پیش ۷۵ درصد بهبود عملکردی داشته است. واحد پردازش گرافیکی Mali-G76 نسبت به نسل گذشته، در تسک‌های گرافیکی، ۴۶ درصد بهبود عملکرد و ۱۷۸ درصد بهبود بهره‌وری انرژی را به همراه دارد، ضمن اینکه به‌موجب فناوری افزایش فرکانس، می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی، بارهای پردازشی بازی را تشخیص داده و منابع را هوشمندانه‌تر تخصیص دهد. علاوه بر این حالا ۲ هسته مخصوص پردازش عصبی یا هوش مصنوعی در این تراشه وجود دارد که ۲.۲۶ برابر سریع تر است.

میت 20  با ۴، ۶ یا ۸ گیگابایت رم و ظرفیت حافظه داخلی ۶۴، ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی عرضه خواهد شد درحالی‌که میت 20 پرو با ۶ یا ۸ گیگابایت رم و در دو نسخه ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی به بازار خواهد آمد. پرچم‌داران جدید هواوی به‌صورت پیش‌فرض با اندروید ۹.۰ پای و رابط کاربری EMUI 9.0 روانه‌ی بازار خواهند شد. چینی‌ها زبان طراحی EMUI‌ را بهبود داده‌اند و ظاهر اپلیکیشن‌های مختلف هم‌خوانی دارد.  علاوه بر این فناوری GPU Turbo 2.0 به دستیابی به یک نرخ فریم پایدار در بازی‌های محبوبی مثل پابجی و VainGlory کمک می‌کند.

قابلیت HiVision به‌مدد هوش مصنوعی می‌تواند با شناسایی سازه‌های تاریخی، به‌صورت بی‌درنگ، اطلاعاتی را درباره‌ی آن‌ها ارائه دهد یا با شناسایی کالایی خاص، قیمت آن‌ را در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف به‌نمایش بگذارد. AI Color نام قابلیت جدید دیگری است که با شناسایی اجسام و خطوط اصلی در هر فریم، کاربر را برای ثبت بهتر تصویر راهنمایی می‌کند.

باتری

هواوی برای تامین انرژی میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو به‌ترتیب دو باتری حجیم ۴۰۰۰ و ۴۲۰۰ میلی‌آمپرساعتی را نظر گرفته است.به لطف ظرفیت بالا، تراشه ۷ نانومتری و هوش مصنوعی دوام شارژ عالی را از این دو گوشی انتظار داریم. به ادعای هواوی این گوشی‌ها تا ۳۰ درصد بهتر از رقبایی مانند گلکسی نوت ۹ در زمینه شارژ باتری عمل می‌کنند. همچنین فناوری سوپرشارژ هواوی حالا می‌تواند با توان ۴۰ وات گوشی‌ها را شارژ کند که تنها در ۳۰ دقیقه ۷۰ درصد انرژی را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

قابلیت جالب توجه دیگر که تنها میت ۲۰ پرو از آن بهره می‌برد، امکان قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس (Wirless Reverse Charging) است که به فبلت بالارده‌ی هواوی اجازه می‌دهد تا دستگاه‌هایی با قابلیت شارژ بی‌سیم دیگر را نیز شارژ کند.

ارتباطات

میت 20 و میت 20 پرو همچنین می‌توانند به سرعت استثنایی ۱.۷۳۲ گیگابیت بر ثانیه در شبکه وای‌فای دست پیدا کنند. این سرعت در شبکه LTE تا ۱.۴ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد. هواوی همچنین به لطف اضافه کردن آنتن L5 در کنار L1 برای GPS مسیریابی دقیق‌تر خصوصاً در شرایط دشوار مانند استفاده در تونل یا مناطق شلوغ را فراهم کرده است.

میت ۲۰ و میت ۲۰ پرو از اسپیکر استریو استفاده می‌کنند؛ اما برخلاف پرچم‌داران دیگر، اسپیکر اصلی در لبه‌ی پایین جای ندارد و در عوض، صدا از پورت USB – C خارج خواهد شد. هواوی جک ۳.۵ میلی‌متری را در میت ۲۰ حفظ کرده؛ اما آن را از نسخه‌ی پرو کنار گذاشته است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا