نرم افزار و اینترنت

رونمایی مایکروسافت از زبات برنامه نویسی Bosque

مایکروسافت به تازگی از نسل جدید زبان برنامه نویسی موسوم به Bosque پرده برداشت. طبق گفته‌های مارک بارون، توسعه‌‌دهنده‌ی باسک، این زبان برنامه‌نویسی برخلاف بسیاری از زبان‌های امروزی، از مدل‌های برنامه‌نویسی مرسومی که می‌شناسیم پشتیبانی نمی‌کند و به‌جای آن رویکرد جدیدی پیش گرفته است.

باسک برپایه سینتکس و انواع داده یکی از فرمورک های محبوب و پرطرفدار جاوا اسکریپت به نام «تایپ اسکریپت» توسعه پیدا کرده و در آن از قواعد مفهومی پلتفرم هوش مصنوعی و محیط اجرایی سمت سرور «node.js» نیز استفاده شده است. آن‌طور که توسعه‌دهنده‌ی باسک مدعی است، این زبان از مدل جدیدی موسوم به «مدل برنامه‌نویسیِ نظم‌داده‌شده» استفاده می‌کند. طبق گفته‌های مایکروسافت، این مدل می‌تواند بهره‌وری توسعه‌دهنده را به‌میزان درخورتوجهی بالا ببرد.

در باسک به جای استفاده از حلقه های پیچیده for، while و do while از مفهوم جدید مایکروسافت به نام Functors استفاده می شود که در عین ارائه کارایی مشابه حلقه ها، ساده تر بوده و کیفیت نرم افزار را نیز افزایش می دهد. در تصویر فوق تفاوت بین این موارد نشان داده شده است.

کسانی که با جاوااسکریپت و فریم‌ورک‌هایش و همچنین تایپ‌اسکریپت (TypeScript) آشنایی داشته باشند، بهتر از هر برنامه‌نویس دیگری توانایی فهم کدهای باسک را خواهند داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این زبانه برنامه‌نویسی می‌توانید این مقاله‌ را از سایت رسمی مایکروسافت دریافت کنید. به‌علاوه نمونه‌کدهای باسک در گیت‌هاب دردسترس هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا