در هفته گذشته یکی از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده، خبر تحریم هواوی از سوی ایالات متحده و اضافه شدن نام این شرکت و هفتاد شرکت تابعه آن به لیست افراد حقوقی شامل تحریم‌های دولت آمریکا بود. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، گوگل با اجرای این تحریم‌ها رسما مجوز استفاده هواوی از اندروید را پایان می‌دهد که ضربه بزرگی به یکی از بزرگترین سازندگان تلفن همراه هوشمند جهان خواهد بود. این موضوع رسما از سوی گوگل در گفتگو با این خبرگزاری تائید شده است.

سخنگوی گوگل در این رابطه اعلام کرد:

ما از فرامین موردنظر پیروی می‌کنیم و در حال بررسی پیامدهای آن هستیم.» طبق این دستور که وزارت بازرگانی آمریکا آن را ابلاغ کرده، شرکت هواوی در لیست سیاه آمریکا قرار می‌گیرد و این یعنی بدون کسب موافق دولت آمریکا، هواوی نمی‌تواند با شرکت‌های آمریکایی همکاری داشته باشد.سرویس‌های گوگل پلی و پشتیبانی امنیتی مبتنی بر Google Play Protect همچنان در گوشی‌های فعلی هواوی ارائه می‌شوند.

این نشان می‌دهد که اگرچه این تصمیم گوگل فورا بر گوشی‌های هواوی در سرتاسر جهان تاثیرگذار نیست، ولی آپدیت‌های جدید اندروید و آینده‌ی گوشی‌های جدید این شرکت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هواوی در حال حاضر از استفاده از پروژه منبع باز اندروید (AOSP) منع شده است، و دسترسی این شرکت به برنامه‌ها و سرویس‌های حیاتی گوگل که کاربران خارج از چین بر روی دستگاه‌های اندرویدی از آنها بهره می‌برند، قطع می‌کنند. این بدان معنی است که هواوی تنها زمانی قادر خواهد بود که آپدیت‌های امنیتی برای اندروید را انجام دهد که در پروژه منبع باز اندروید (AOSP) در دسترس قرار گیرد، با فرض اینکه این شرکت از سیستم آپدیت خود استفاده می‌کند. هنوز این تصمیم نقاط مبهم زیادی دارد و باید منتظر واکنش شرکت هواوی باشیم.

طی ماه‌های اخیر، این شرکت چینی تحت فشار فزاینده از طرف دولت ترامپ بوده است و همواره این اتهام را مطرح کرده‌اند که دولت چین از ابزارهای این شرکت برای جاسوسی استفاده می‌کند. هواوی بارها و بارها تاکید کرده که دولت چین نمی‌تواند حفره‌هایی را در تجهیزات این شرکت تعبیه کند و با توجه به روند پیشرفتی که داشته، همواره در مورد آینده‌ خود با خوشبینی اظهارنظر می‌کنند. اگرچه هواوی به نوعی با پیش‌بینی این شرایط و تحریم اندروید و ویندوز، پیش از این از مقدمات تهیه سیستم عامل اختصاصی خود خبر داده بود اما با توجه به تبلیغات دولت آمریکا و هراس‌افکنی از این شرکت، مطمئنا سیستم عامل اختصاصی هواوی نیز نگرانی‌های امنیتی را به ظاهر برای کاربران به همراه خواهد داشت.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *