سخت افزار

رونمایی گیگابایت از اولین حافظه SSD با پشتیبانی از PCIe 4.0

گیگابایت به تازگی از نخستین حافظه SSD جهان با قابلیت پشتیبانی از PCIe 4.0 پرده برداشت. به گفته کمپانی گیگابایت در صورتی که حافظه SSD M.2 جدید این شرکت بر روی پلتفرم سری 3000 رایزن AMD مورد استفاده قرار بگیرد، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات آن به پنج گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

گیگابایت یکی از بازیگران جدید بازار اس اس دی است و حافظه های این شرکت در حال حاضر تنها از کنترلرهای ساخت Phison استفاده می کنند. در نتیجه انتظار می رود اس اس دی PCIe 4.0 x4 آن ها نیز از کنترلر Phison PS5016-E16 که در نمایشگاه CES 2019 معرفی شده بود استفاده کند. البته در نظر داشته باشید گیگابایت استفاده از کنترلر جدید Phison را تایید نکرده است.

گیگابایت در بیانیه معرفی SSD جدید خود اعلام کرده است که این حافظه برای دستیابی به سرعت 5 گیگابایت در ثانیه باید در پایین‌ترین دمای ممکن قرار داشته باشد و برای دستیابی به دما پایین باید از سیستم خنک کنندگی مجزا بر روی این حافظه پر سرعت استفاده کرد؛ این موضوع یک ضعف بزرگ به شمار می‌رود زیرا تمام مادربردهای موجود در بازار از شیلد حرارتی برای کاهش دمای حافظه‌های M.2 بهره نمیبرند و اکثر خنک کننده‌های جانبی ساخته شده برای این حافظه‌ها کارایی چندانی ندارند و دمای حافظه را به شکل چشمگیری کاهش نمی‌دهند.

گفتنی است یک SSD آزمایشی که برای نمایش قابلیت های کنترلر PS5016-E16 استفاده شده بود نهایتا موفق به رسیدن به سرعت خواندن نوشتن 4.2 گیگابایت بر ثانیه شد. با توجه به اعداد و ارقام اعلام شده توسط گیگابایت به نظر می رسد Phison توانایی های کنترلر جدیدش را در کمتر از 6 ماه به طرز چشمگیری افزایش داده است. نمایشگاه کامپیوتکس تایوان از تاریخ 7 تا 11 خرداد در شهر تایپه برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا