سخت افزار

نسل سوم پردازنده‌های رایزن AMD معرفی شدند.

مدیرعامل AMD ساعاتی قبل در نمایشگاه کامپیوتکس نسل سوم پردازنده‌های رایزن را معرفی کرد که نخستین پردازنده‌های ۷ نانومتری دسکتاپ محسوب می‌شوند.

گل سر سبد این تراشه‌ها، Ryzen 9 3900X نام دارد که از ۱۲ هسته و ۲۴ رشته پردازشی بهره می‌برد و قیمت آن هم فقط ۴۹۹ دلار است. برای اینکه اهمیت قیمت این پردازنده‌ی AMD را روشن‌تر کنیم، باید به رقیب مستقیم آن یعنی پردازنده ۱۲ هسته‌ای شرکت اینتل موسوم به i9-9920X اشاره کنیم که برای خرید آن باید ۱۱۸۹ دلار بپردازید.

در کنار قیمت کمتر، Ryzen 9 3900X با شاخص TDP (توان طراحی گرمایی) 105 وات، به طرز قابل توجهی بهتر از چیپست 165 واتی اینتل عمل می کند. در واقع پرچمدار جدید AMD بر اساس فلسفه اصلی این شرکت و برای شکست دادن اینتل در توان، ارزش و بهره وری ساخته شده است.

تمام پردازنده‌های نسل سوم رایزن مبتنی بر معماری Zen 2 هستند که روی هم رفته ۱۵ درصد عملکرد بهتری را ارائه می‌دهند. لازم به ذکر است توان پردازنده ۳۹۰۰X در حالت پایه ۳.۶۸ گیگاهرتز و در حالت «بوست» (boost) به ۴.۶ گیگاهرتز می‌رسد و نباید داشتن ۷۰ مگابایات حافظه کش را از قلم بیندازیم. این پردازنده در بنچمارک Blender که عمدتا مربوط به عملکرد گرافیکی است، در مقایسه با رقیب اینتل خود ار ۱۶ درصد عملکرد بهتری بهره می‌برد.

این شرکت همچنین سه نسخه دیگر از تراشه های 7 نانومتری دسکتاپ خود را معرفی کرده که در بین آنها Ryzen 7 3800X با 8 هسته 3.9GHz/4.5GHz (عادی و بوست) و 16 رشته پردازشی، توان رقابت با تراشه اینتل Core i9-9900K را خواهد داشت. رایزن 7 3700X نیز دیگر چیپست 8 هسته ای AMD است که با شاخص TDP 65W، نسبت به نسل قبل 18 درصد سریع تر بوده و 329 دلار قیمت دارد.

در آخر باید به Ryzen 5 3600 اشاره کنیم که مبتنی بر ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی است و با پرداخت ۱۹۹ دلاری می‌توانید آن را بخرید. با پرداخت ۵۰ دلار بیشتر هم مدل ۳۶۰۰X نصیبتان می‌شود که دارای توان حرارتی ۹۵ وات و ۲۰۰ مگاهرتز سرعت بیشتری است. تمام پردازنده‌های نسل جدید رایزن از استاندارد PCIe 4.0 پشتیبانی می‌کنند که نسبت به نسل قبلی تا ۴۲ درصد سریع‌تر است. از تاریخ ۷ ژوئیه (۱۶ تیر) می‌توانید این پردازنده‌های بسیار قدرتمند و البته مقرون به صرفه را خریداری کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا