لپ تاپ

لنوو از اولین لپ تاپ 5G با نام موقت Project Limitless رونمایی کرد

لنوو با همکاری کوالکام درجریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۱۹ که در شهر تایپه پایتخت تایوان از نخستین لپ تاپ 5G تحت عنوان موقت Project Limitless پرده برداشتند.

این لپ تاپ که در غرفه‌ کوالکام به‌نمایش گذاشته‌ شده‌ است، از پلتفرم اسنپدراگون 8cx این شرکت که به مودم‌های 5G x55 مجهز هستند استفاده می‌کند. پردازنده‌های سری 8cx اسنپدراگون، اولین پردازنده‌های ۷ نانومتری جهان خواهند بود که تکنولوژی 5G را با خود به کامپیوترهای شخصی خواهند آورد. این پردازنده با هشت هسته Kryo 495 و 10 مگابایت حافظه کش، نسبت به سایر لپ تاپ های مبتنی بر پردازنده های ARM عملکرد بهتری خواهد داشت. در ضمن برای پردازش امور گرافیکی نیز از چیپ Adreno 680 Extreme استفاده شده که به گفته کوالکام، دو برابر قوی تر از نمونه به کار رفته در اسنپدراگون 850 خواهد بود.

طراحی لپتاپ جدید لنوو شباهت زیادی با محصولات 2در1 سری یوگا دارد که به یک لولای مخصوص با قابلیت چرخش به پشت مجهز شده و از دکمه های کیبورد مقعر بهره می برد. البته طبق اطلاعات موجود، احتمالاً این طراحی تا سال 2020 دستخوش تغییراتی خواهد شد. کوالکام برای نشان‌دادن قابلیت‌های لپ‌تاپ لنوو، ویدیویی را ازطریق یوتیوب و بدون استفاده از وای-فای در غرفه‌ خود به‌نمایش گذاشته‌ است. از آنجایی که شهر تایپه هنوز به شبکه‌های نسل پنجمی مجهز نشده‌ است، کوالکام برای نمایش قابلیت‌های لپ‌تاپ به بازدیدکنندگان، از دستگاهی که سیگنال 5G را در طیف ۳ تا ۶ گیگاهرتزی تولید می‌کند، در غرفه‌ خود استفاده کرده‌ است.

درست همانند دیگر دستگاه‌های رده‌بالای مجهز به پردازنده‌های ARM و ویندوز 10، کوالکام وعده‌ عمر باتری چندروزه در شرایط استفاده‌ی عادی روزمره داده‌ است. البته باید در نظر داشت که هنوز تمام اپلیکیشن های ویندوزی برای استفاده توسط پردازنده های ARM بهینه نشده اند و به همین خاطر، برخی از این نرم افزارها توسط یک ایمولاتور (شبیه ساز) در لپ تاپ های همیشه روشن اجرا می شوند. در چنین شرایطی، فشار بیشتری بر دوش پردازنده خواهد بود که کوالکام در این زمینه قول عملکرد بی نقص را داده است.

اما شاید مهم ترین ویژگی محصول مشترک لنوو و کوالکام، قابلیت اتصال آن به شبکه 5G باشد که توسط مودم X55 کوالکام ممکن شده و 7 گیگابیت در ثانیه را به کاربر ارائه می دهد. در کنار اینترنت پرسرعت، پشتیبانی از PCI-E 3.0، خروجی تصویر 4K، پورت USB 3.1 و USB-C نیز در اسنپدراگون 8cx پیش بینی شده که تولید یک لپ تاپ استاندارد را ممکن می کنند. انتظار می‌رود لپ‌تاپ جدید لنوو (که هنوز حتی نامی هم برای آن درنظر گرفته نشده‌ است) سال آینده‌ میلادی به‌صورت رسمی وارد بازار‌های جهانی شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا