امروز اینتل در نمایشگاه کامپیوتکس به طور رسمی نسل دهم از پردازنده‌های Core مخصوص لپ تاپ خود را معرفی کرد که به عنوان Ice Lake شناخته می‌شوند. این پردازنده‌ها با استفاده از فناوری ساخت 10 نانومتری تولید می‌شوند. اینتل اطلاعات بسیار زیادی از پردازنده‌های آینده Ice Lake خود به اشتراک گذاشت و مشخص کرد که از سال 2015 این اولین تغییر بزرگ معماری این کمپانی است. چیپ‌های Ice Lake قرار است اولین محصولات تجاری شرکت باشند که با فناوری 10 نانومتری به تولید انبوه می‌رسند و دومین اقدام این شرکت در این نود بعد از Cannonlake باشند.

جزئیات و اطلاعات فنی که این شرکت در کامپیوتکس 2019 به اشتراک گذاشته بدون شک بسیار جذاب به نظر می‌رسند. از جمله اینکه معماری تا 18 درصد بهبود IPC را نسبت به Skylake تجربه خواهد کرد و در بحث عملکرد خام نیز نزدیک به 40 درصد بهتر از آن است. چنین چیزی یعنی شاهد به‌روزرسانی قوی در محصولات اینتل خواهیم بود که ممکن است بسیاری از مشتریان را برای خرید محصولی جدید وسوسه کند.

اینتل چندین فناوری جدید را در پردازنده‌های نسل دهمی خود به خدمت گرفته است. از جمله این تغییرات می‌توان به Wi-Fi 6، رگلاتور ولتاژ داخلی برای پردازنده مرکزی و PCH، پردازنده دیجیتال سیگنال چهار هسته‌ای قدرتمند که امکان تشخیص فرامین صوتی را می‌دهد، تا شش درگاه USB 3.1 یا ده درگاه USB 2، شانزده خط ارتباطی PCIe 3.0، سه درگاه SATA و یک رابط eMMC 5.1 را برشمرد.

قلب تپنده پردازنده های نسل دهم اینتل را معماری Sunny Cove تشکیل می دهد. در این معماری شاهد 4 هسته فیزیکی با حداکثر فرکانس 4.1 گیگاهرتز هستیم که طبق ادعای سازنده 18 درصد دستورات بیشتری را در هر کلاک اجرا می کنند. کش سطح 1 و سطح 2 این پردازنده ها هم نسبت به قبل بیشتر شده و قابلیت پردازش همزمان آنها هم بهبود یافته است.

این محصولات طبق انتظار به Core i3، i5 و i7 تقسیم می‌شوند و گرافیک داخلیشان نیز تا 1.1 گیگاهرتز به فعالیت می‌پردازد. پشتیبانی از حافظه‌های DDR4 3200 نیز بدون اورکلاک کنترلر حافظه ممکن شده و حجم حافظه کش سطح دو نیز تا 8 مگابایت خواهد بود. مهم ترین تفاوت نسل دهم پردازنده های اینتل به پردازشگر گرافیکی آنها بر می گردد. آیریس پلاس با 64 واحد پردازش و سرعت کلاک 1.1 گیگاهرتز، توان پردازش 1 ترافلاپس را ارائه می دهد. این پردازشگر می تواند بازی های کانتر استرایک: گو، راکت لیگ و فورتنایت را به ترتیب با نرخ 70، 45 و 30 فریم بر ثانیه اجرا کند.

گرافیک های آیریس پلاس توان پردازش ویدیوهای 8K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را هم دارند و به شکل پایه از HDR و دالبی ویژن هم پشتیبانی می کنند. هوش مصنوعی سریع تر، پشتیبانی از وای فای 6 و پروتکل 802.11ax و تاندربولت 3 را هم می توان به فهرست قابلیت های نسل دهم پردازنده های اینتل اضافه کرد. با توجه به تمام موارد فوق، پردازنده های آیس لیک اینتل نسبت به نسل قبل به مراتب بهتر شده اند و لپ تاپ های آینده باز هم باریک تر، سبک تر و قدرتمند تر از قبل می شوند. اطلاعات تکمیلی در مورد نسل دهم پردازنده های اینتل به  زودی منتشر می شود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *