آرم یک ارتقا دهنده گرافیک متن باز برای موبایل را معرفی کرد
آرم در حال راهاندازی فناوری جدیدی به نام Arm Accuracy Super Resolution (ASR) برای بهبود بازیهای موبایلی است. این فناوری بر اساس AMD’s FidelityFX Super Resolution 2 (FSR 2) ساخته شده و از ارتقاء مقیاس زمانی برای بهبود کیفیت تصویر و افزایش نرخ فریم استفاده میکند. برخلاف ارتقاء مقیاس فضایی که تنها از یک فریم استفاده می کرد، ارتقاء مقیاس زمانی از چندین فریم برای تولید تصویری با کیفیت بالاتر بهره میبرد.
ASR میتواند بازیها را بهتر جلوه دهد و در عین حال مصرف انرژی گوشی را کاهش دهد. این فناوری تحت مجوز منبع باز MIT به توسعهدهندگان ارائه میشود، که به آنها اجازه داده بدون هزینههای مجوز از آن استفاده کنند. افزایش مقیاس به ویژه برای کارتهای گرافیکی با قدرت پایینتر که نمیتوانستند بازی را با نرخ فریم قابل پخش اجرا کنند، مفید است. AMD FSR، Nvidia DLSS و Intel XeSS همگی پیشرفتهکنندههایی هستند که روی پردازندههای گرافیکی دسکتاپ و لپتاپ کار میکنند. Arm ASR یکی از معدود مواردی است که روی تلفنهای همراه کار میکند، که میتواند تأثیر زیادی بر عمر باتری داشته باشد.
در نمودار بالا که توسط Arm ایجاد شده، میتوانید ببینید که Arm ASR چگونه با فناوری FSR 2 AMD و فناوری GSR کوالکام برابری میکند. آرم ادعا میکند که ASR تا 53 درصد نرخ فریم بالاتری نسبت به رندر با وضوح اصلی در دستگاهی با پردازنده گرافیکی Arm Immortalis-G720 و صفحه نمایش 2800 در 1260 پیکسل تولید میکند و AMD FSR 2 را شکست میدهد.
همچنین ASR را روی دستگاهی با استفاده از تراشه دایمنسیتی 9300 مدیاتک آزمایش کرد و دریافت که رندر با رزولوشن 540p و ارتقاء مقیاس با ASR نسبت به اجرای یک بازی با وضوح 1080p انرژی بسیار کمتری مصرف میکند.
کوپایلت پلاس پی سی ها مجهز به پردازندههای مبتنی بر Arm از شرکتهایی مانند مایکروسافت، دل، لنوو و سامسونگ، امکان اجرای سبک ASR را به لپتاپها میدهند. این لپتاپها دارای ویژگی وضوح فوقالعاده خودکار جدید مایکروسافت هستند که منحصر به تراشههای اسنپدراگون ایکس است. همچنین، مایکروسافت در حال توسعه راهحل ارتقاء مقیاس دیگری برای دستگاههای ویندوزی گستردهتر است.