اپل ساعاتی پیش در مراسم WWDC 2019 از نسخه جدید سیستم عامل Mac OS Catalina با پشتیبانی از اپلیکیشن های آیپد رونمایی کرد.

مهم‌ترین مشخصه جدید macOS 10.15 پشتیبانی از اپلیکیشن‌های آیپد است. در macOS جدید، برنامه‌های اپل موزیک، پادکست و اپل تی‌وی جایگزین آیتونز شده‌اند. کاربرد آن‌ها با توجه به نامشان کاملا مشخص است. برای شنیدن پادکست‌ها می‌توانید از برنامه پادکست بهره ببرید، اپل موزیک هم در حقیقت همان آیتونز ولی بدون ویژگی‌های اضافی است. اپل تی‌وی هم از محتوای ۴K HDR، دالبی ویژن و دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند.

به لطف تغییرات اعمال شده اپل موزیک حالا شباهت زیادی به آیتونز پیدا کرده و کلیه بخش های اضافه از آن حذف شده اند. اپ اپل تی وی نیز دیگر سایدباری ندارد و از پخش محتوای 4K HDR با دالبی ویژن و دالبی اتمس پشتیبانی می کند. این پروژه که پیشتر با اسم رمز مارزیپان شروع شده بود و حالا کاتالیست خوانده می شود، روش جدیدی را در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد که اپ های آیپد را به مک پورت کنند.

توسعه دهندگان همچنین میتوانند با کمک Xcode اپ های آیپد را برای استفاده در مک او اس کاتالینا بهینه سازی کنند. آپدیت مک او اس کاتالینا یکسال بعد از آن ارائه می شود که اپل از macOS 10.14 با نام موهاوی با مد نمایش تاریک، اپل نیوز و اپ استور باز طراحی شده رونمایی کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم‌عامل، امکان‌بهره‌گیری از آیپد به‌عنوان نمایشگر ثانوی است. در این زمینه می‌توانیم به برنامه‌های ثالث مانند Luna و Duet Display اشاره کنیم ولی حالا این قابلیت به صورت داخلی از جانب اپل ارائه می‌شود.

اپل همچنین قابلیت جدیدی را به نام Voice Control برای مک او اس و آی‌او‌اس معرفی کرده است که به کاربران امکان می‌دهد صرفا با دادن فرامین صوتی، تمامی سیستم‌عامل را کنترل کنند؛ قابلیتی که گرچه برای اظهارنظر در مورد آن باید کمی صبر کرد، اما حداقل در نگاه اول بسیار جالب جلوه می‌کند. با بهره‌گیری از این قابلیت می‌توانید صرفا با حرف زدن به ویرایش متون بپردازید، اپلیکیشن‌های مختلف را باز کنید، در سراسر رابط کاربری به ناوبری بپردازید، آیتم‌های مختلف را انتخاب کنید، تصاویر را به‌اشتراک بگذارید و کارهای بیشتری را به‌انجام برسانید.

در کنار موارد ذکر شده، در iOS و macOS اپلیکیشن‌های Find My Friends و Find My iPhone در یک اپلیکیشن Find My ادغام شده‌اند. یکی دیگر از قابلیت‌های جدید برای مواقعی است که لپ‌تاپ مک شما به سرقت می‌رود و با فعال‌سازی آن، لپ‌تاپ مذکور بلااستفاده می‌شود. از دیگر برنامه‌هایی که ظاهر جدید پیدا کرده‌اند می‌توانیم به Photos و Notes اشاره کنیم. مانند iOS هم برنامه Reminders تا حد زیادی بهبود یافته است. طبق اعلام رسمی اپل، ویژگی Screen Time (که پیش‌تر در iOS) حضور داشت، قرار است به مک بیاید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *