مایکروسافت اوایل امسال بود که در کنفرانس توسعه‌دهندگان بیلد 2019 از نسخه جدید خط فرمان با نام ویندوز ترمینال برای ویندوز 10 رونمایی کرد. این اپلیکیشن محلی است که در آن به‌صورت یکجا می‌توان به CMD و PowerShell و WSL (زیرسیستم ویندوز برای لینوکس)‌ دسترسی داشت.

تاکنون توسعه‌دهندگان علاقه‌مند به استفاده از ترمینال می‌توانستند از طریق گیت‌هاب به مخزن کد این نرم‌افزار دسترسی پیدا کنند. اما مایکروسافت ساعاتی پیش به طور رسمی ویندوز ترمینال را برای دانلود مستقیم در ویندوز استور منتشر نموده است.

اپلیکیشن ویندوز ترمینال قابلیت‌هایی همچون پشتیبانی از چند تب و پوسته‌ها را برای شخصی‌سازی‌ بیشتر در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. برای دسترسی به کلیه تنظیمات شخصی‌سازی موجود در برنامه لازم است یک فایل JSON را مورد تنظیم و دستکاری قرار دهید. مایکروسافت توضیحاتی را درباره‌ چگونگی تغییر تنظیمات و دستکاری فایل JSON ارائه داده است؛ ناگفته نماند اکنون حتی امکان تغییر تصویر پس‌زمینه نیز در اختیار کاربران است.

ویندوز ترمینال مدرن از رندرینگ متن مبتنی بر GPU و حتی ایموجی‌ها هم پشتیبانی به عمل میاورد. مایکروسافت پیش‌تر قابلیت پشتیبانی از ایموجی را طی ویدیوی دموی جذابی در رویداد بیلد به‌نمایش گذاشت. جالب است بدانید که رندرینگ متن در ترمینال بر مبنای DirectX انجام می‌پذیرد بنابراین می‌تواند تمام کاراکترهای استاندارد کیبورد، نماد‌ها و سمبل‌هایی که در رایانه دارید را به نمایش درآورد.

مایکروسافت پیش‌تر انتشار نسخه‌ پیش‌نمایشی از ویندوز ترمینال در اواسط ماه ژوئن را وعده داده بود و اکنون که نیمی از ماه سپری شده است، شاهد انتشار ویندوز ترمینال در ویندوز استور هستیم. اهالی ردموند تا بررسی و رفع کامل مشکلات ترمینال جدید چند نسخه پیش‌نمایش دیگر هم روانه بازار خواهند کرد و نسخه نهایی (نسخه 1.0) زمستان 2019 به دست کاربران می‌رسد. برای دانلود نسخه پیش‌نمایش ویندوز ترمینال جدید می‌توانید همین حالا به ویندوز استور مراجعه نمایید. توجه کنید که احتمال دارد این نسخه ممکن حاوی مشکلاتی باشد که نیازمند گزارش شدن به مایکروسافت هستند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *