هلدینگ علی بابا در راستای تلاش چینی ها برای کاهش وابستگی به شرکت های آمریکایی، از یک پردازنده بومی با ۱۶ هسته پردازشی رونمایی کرد.

قطعا این پردازنده نیازمند تولید در یک محیط متن باز و استفاده از معماری هایی است که توسط شرکت ها به ثبت نرسیده باشد؛ علی بابا هم پردازنده جدید خود را با معماری RISC-V طراحی کرده است. Alibaba، غول فروش اینترنتی چینی که البته در زمینه های دیگر هم فعالیت دارد، یک مرکز را جدید تاسیس کرده است که تمرکز مهندسان آن بر روی تولید یک CPU با نام Xuantie 910 است.

فرکانس هسته اصلی پردازنده Xuantie 910 برابر ۲.۵ گیگاهرتز اعلام شده و امتیاز Coremark آن ۷.۱ مگاهرتز است. آنگونه که کمپانی چینی اعلام کرده این پردازنده با محاسبات ۶۴ بیتی سازگاری دارد و می توان در تولید میکروکنترلرها (MCU)، چیپست، ارتباطات 5G، هوش مصنوعی و زیر ساخت اینترنت اشیاء از آن استفاده کرد.

این پردازنده اولین خودنمایی خود را در Cloud Summit انجام داده و موفق به ثبت 7.1 مگاهرتز در CoreMark شد. برای مثال بد نیست بدانید که SiFive U74 که نزدیک ترین رقیب به این پردازنده به حساب می آید، امتیاز 5.1 را بدست آورده است. این محصول بر پایه فرایند ۱۲ نانومتری و معماری متن باز RISC-V طراحی شده که بر خلاف مدل تجاری ARM تحت تاثیر تحریم های ایالات متحده قرار ندارد و هزینه های تولید چیپ را تا ۵۰ درصد کاهش خواهد داد.

Xuantie 910 نه تنها ۴۰ درصد از قوی ترین پردازنده مبتنی بر RISC-V قوی تر است بلکه دستورالعمل های ۱۶ بیتی را فشرده سازی کرده و برخلاف دیگر تراشه های RISC-V از نظر عملیات های خارج از نوبت هم بسیار بهینه عمل می کند. کمپانی چینی احتمالا تولید انبوه پردازنده را به شرکت های دیگر واگذار خواهد کرد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *