اینتل نخستین پردازنده‌های ۱۰ نانومتری خود موسوم به Ice Lake را با ویژگی‌هایی همچون یکپارچگی با تاندربولت ۳ و وای‌فای ۶ معرفی کرد. این پردازنده‌ها برای استفاده در لپ تاپ‌های 2 در 1 طراحی شده‌اند.

نسل دهم از پردازنده های آیس لیک را می توان اولین CPUهای هوشمند جهان دانست؛ به عبارت ساده تر، هوش مصنوعی (AI) برای اولین بار به صورت پیشرفته در این پردازنده ها مورد استفاده قرار می گیرد. اولین قابلیتی که در این زمینه معرفی شده است، ویژگی Intel Deep Learning Boost است؛ این قابلیت شامل چند ویژگی است؛ سرعت بخشیدن در پردازش هایی مانند سیستم پردازش خودکار تصاویر، جلوه های بصری، شبکه های عصبی و … از جمله قابلیت های Deep Learning Boost هستند.

به ادعای اینتل نسل جدید پردازنده‌های Core با افزایش 18 درصدی IPC یا تعداد دستورالعمل‌های قابل اجرا به ازای هر سیکل پردازشی همراه است که بهبود قابل ملاحظه ریزمعماری را نشان می‌دهد. ویژگی جدید دیگر این پردازنده ها، پردازنده گرافیکی مجتمع (IGP) نسل جدید Iris Plus است که به ادعای اینتل، عملکرد گرافیکی را به سطح تازه‌ای می‌رساند. Iris Plus از ریزمعماری پردازنده گرافیکی جدید Gen 11 بهره می برد.

Iris Plus در چندین گونه مختلف، شامل G1, G4  و G7 ارائه شده که به ترتیب 32، 48 یا 64 واحد اجرایی دارند. این در حالی است که نسل فعلی حداکثر 24 واحد اجرایی دارند، بنابراین شاهد افزایش چشمگیر واحدهای اجرایی هستیم که قدرت محاسباتی آن به 1 ترافلاپ می‌رسد. همچنین Iris Plus برای اولین بار در تاریخ اینتل، از فناوری Adaptive Sync پشتیبانی می‌کند.

ویژگی دیگر این نسل را می توان Intel Gaussian & Neural Accelerator دانست که به اختصار GNA نام دارد. GNA یک قابلیت مهم به همراه یک موتور اختصاصی است که در پس زمینه لود شده و موجب کاهش مصرف انرژی و باتری لپ تاپ می شود. البته هر یک از این قابلیت ها، هر یک دارای سناریو های متعدد است که در مطالب آتی به آنها خواهیم پرداخت.

در نسل دهم، گرافیک مجتمع (Intel Iris Plus) به قدرت دو برابری دست یافته و به گفته اینتل می تواند بازی ها را با رزولوشن FHD و HD اجرا نماید. البته به نوع تنظیمات بازی اشاره ای نشده است. البته امکان ویرایش ویدیو در رزولوشن 4K، استفاده سریع از فیلترها و پردازش تصاویر با رزولوشن و حجم بسیار بالا، در HGPUهای جدید میسر شده است. این اولین گرافیک داخلی و GPU از اینتل است که از استاندارد VESA Adaptive Sync پشتیبانی می کند.

پردازنده‌های لپ تاپ 10 نانومتری Ice Lake در قالب دو خانواده Ice Lake-U و Ice Lake-Y معرفی شده‌اند که توان طراحی گرمایی آنها به ترتیب 15 تا 25 وات و 9 تا 12 وات است. طبق معمول شاهد دسته بندی آنها در قالب Core i5 ،i3 و i7 هستیم. این پردازنده‌ها حداکثر 4 و حداقل 2 هسته پردازشی دارند، جالب اینکه کلیه مدل‌ها از فناوری Hyper-Threading بهره می‌برند. حجم حافظه کش سطح سوم هم بسته به مدل می‌تواند 6،4 یا 8 مگابایت باشد.

اینتل با پردازنده‌های مخصوص لپ تاپ Ice Lake مدل نام گذاری جدیدی را به خدمت گرفته است که یک پیشوند و یک پسوند جدید با خود دارد. پیشوند جدید (اینجا 10) بیانگر نسل پردازنده و پسوند جدید که با حرف G شروع می‌شود، بیانگر سطح پردازنده گرافیکی مجتمع است. سطح بالاتر بیانگر قدرت بیشتر و سطح پایین‌تر بیان گر قدرت کمتر است. بنابراین G7 قوی‌ترین و G1 ضعیف‌ترین است.

کلیه مدل‌ها از کنترلر داخلی WiFi 6 و USB-C برخوردارند که می‌تواند تا چهار درگاه Thunderbolt 3 ارائه کند. کنترلر حافظه مجتمع پردازنده‌های Ice Lake از حافظه (LPDDR4 (X با فرکانس تا 3733 مگاهرتز یا DDR4 با فرکانس تا 3200 مگاهرتز پشتیبانی می‌کند که یک پیشرفت قابل ملاحظه است. براساس اعلام اینتل ۳۵ نوع لپ‌تاپ مبتنی بر سری Ice Lake، برای عرضه در فصل تعطیلات آماده شده‌اند، برخی از این محصولات برای ارائه‌ ۹ ساعت شارژدهی در دنیای واقعی، از طراحی‌های سازگار با پروژه‌ Athena بهره می‌برند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *