سخت افزار

اینتل نسل دهم پردازنده‌های سری Comet Lake را معرفی کرد

اینتل امروز به طور رسمی از نسل دهم پردازنده های کلاس نوت بوک سری Comet Lake رونمایی کرد. پردازنده‌های Comet Lake در دو خانواده معرفی شده‌اند؛ سری Comet Lake-U و Comet Lake-U. هر دو پلتفرم در قالب نسل دهم اینتل قرار می‌گیرند؛

پردازنده‌های Ice Lake از لیتوگرافی 10 نانومتری بهره برده و سری Comet Lake هم با لیتوگرافی بهبود یافته 14 نانومتری معرفی شده‌اند. هر دو پلتفرم به نوعی جایگزین پردازنده‌های نسل هشتم و نهم (Whiskey Lake و Coffee Lake) هستند. اینتل از تراشه های سری 400 خود در این دو پلتفرم استفاده می‌کند؛ چیپست های سری Comet Lake پیشرفت قابل توجهی را به‌دست آورده‌اند. این تراشه‌ها حالا به فناوری ارتباطی Wi-Fi 6 مجهز هستند. همچنین این سری از حافظه های رم LPDDR4x 2933، LPDDR3 2133 و DDR4 با فرکانس 2666 مگاهرتز پشتیبانی خواهند کرد.

از سوی دیگر گرافیک داخلی پردازنده‌های Comet Lake مشابه با سری UHD Graphics Gen9.5 بوده و از 24 واحد EU بهره می‌برند. هرچند که اینتل به نام دقیق پردازنده گرافیکی اشاره‌ای نکرده است، اما احتمالاً با نسخه بهبود یافته UHD Graphics 620 روبرو هستیم. اینتل اشاره کرده که قدرت پردازشی این تراشه های نسبت به نسل های قبلی بالاتر می باشد، به طوریکه سری Comet Lake به نسبت نسل قبل تا 16 درصد بهبود عملکرد و 41 درصد بهره وری انرژی را به همراه دارند.

پردازنده‌های Comet Lake با حداکثر 6 هسته و 12 رشته معرفی شده‌اند. یکی از ویژگی‌های این نسل افزودن قابلیت Adaptix Dynamic Tuning است. در این فناوری اینتل با استفاده از «هوش مصنوعی» و با توجه به طراحی لپ تاپ، عملکرد کلی را افزایش می‌دهد. به گفته اینتل، این قابلیت بین 8 تا 12 درصد افزایش کارایی را به همراه دارند. سری Comet Lake در مجموع دارای 8 مدل است؛ 4 پردازنده از سری Y و 4 پردازنده هم از سری U. سری Y با توان حرارتی کمتر طراحی شده و بین 5.5 تا 9 وات توان حرارتی خواهند داشت. سری U هم در دو مدل 15 و 25 وات معرفی می‌شوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا