امنیت

آمریکا 28 شرکت نظارتی چینی در زمینه هوش‌مصنوعی را تحریم کرد

وزارت بازرگانی آمریکا ۲۸ شرکت توسعه دهنده فناوری های هوش مصنوعی و فناوری شناسایی صورت را به دلیل عملکردهایی برخلاف منافع سیاست خارجی این کشور در فهرست سیاه خود قرار داد. این فهرست شامل دفاتر امنیتی چین و هشت کمپانی دیگر می شود.

درمیان شرکت های تحریم شده از سوی آمریکا نام هایک ویژن و داهوا دیده می شود. هر دوی این شرکت ها از تهیه کنندگان جهانی فناوری نظارت ویدئویی هستند. هایک ویژن طی بیانه ای اعلام کرد به حقوق بشر احترام می گذارد و با تصمیم دولت ترامپ مخالف است. این شرکت در ادامه اعلام کرد طی یک سال سعی کرده سوءتفاهمات درباره این شرکت را برطرف کند و این تحریم به شرکای آمریکایی آن آسیب می رساند.

از سوی دیگر شرکت های چینی Sense Time،Megvii و iFlytek که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می کنند نیز جز فهرست سیاه وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفته اند.  Sense Time و Megvii برای توسعه فناوری پیشرفته شناسایی صورت مشهور هستند و شرکت iFlytek نیز برای ارائه سرویس های ترجمه و فناوری شناسایی صورت شناخته شده است.

وزارت بازرگانی بدون اشاره به اتهام دقیق و نقش این شرکت ها در سرکوب گروه های اقلیت، تنها به این نکته اشاره کرده که فعالیت این شرکت ها با سیاست های ایالات متحده در تناقض بوده است. با این وجود چین سیستم های نظراتی پیشرفته و متعددی را برای زیر نظر گرفتن گروه های اقلیت توسعه داده و احتمالا نهادهای مذکور در این راستا فعالیت هایی داشته اند. این تحریم در راستای سیاست های قبلی دولت ترامپ برای تحت فشار قرار دادن فناوری چین قرار دارد. آمریکا پیش از این هواوی را به بهانه دغدغه های امنیتی و احتمال جاسوسی برای دولت پکن تحریم کرده بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا