گوناگون

راه‌اندازی سیستمی برای کاهش 90 درصدی آلایندگی کامیون ها

محققان مؤسسه پلی تکنیک فدرال لوزان (EPFL)، یک طرح مفهومی جدید برای جمع آوری دی اکسید کربن از اگزوز خودروهای سنگین مطرح کرده اند که می تواند میزان انتشار این گاز مضر را در این خودروها تا 90 درصد کاهش دهد.

محققان طی این پژوهش پیشنهاد کرده اند دی اکسید کربن مربوط به اگزوز کامیون ها جمع آوری و به مایع و سپس در مخزنی بالای سقف خودرو نگهداری شود. دی اکسید کربن مایع را می توان به ایستگاه های سرویس رسانی منتقل کرد و آن را برای مصارف مختلف به کاربرد. به عنوان مثال می توان آن را به سوخت تبدیل کرد.

در مقاله‌ای که در مجله Frontiers in Research Energy منتشر شده است، محققان پیشنهاد می‌کنند کربن دی اکسید را از لوله اگزوز کامیون گرفته و به صورت مایع تبدیل شود و در مخزنی روی سقف کامیون ذخیره شود. این کربن دی اکسید مایع سپس می‌تواند به یک ایستگاه خدماتی تحویل داده شود تا از آن به روش‌های مختلف از جمله استفاده مجدد به عنوان سوخت معمولی استفاده شود.

در فرایند جمع آوری دی اکسید کربن نخست گازهای خارج شده از اگزوز خنک می شوند. مواد جاذب خاصی در EPFL توسعه می یابد که می تواند دی اکسید کربن را از گازهای دیگر مانند نیتروژن و اکسیژن جدا کند. در ادامه گاز CO2 توسط گرمای موتور متراکم شده و پس از تبدیل شدن به مایع، در مخزنی روی سقف کامیون ذخیره می شود. این مخزن را می توان حین سوختگیری کامیون در پمپ بنزین تخلیه کرد.

این سیستم بیشتر برای خودروهای سنگین مثل کامیون و اتوبوس کارآمد است؛ چرا که برای کپسول 2 متری آن فضای زیادی نیاز بوده و 7 درصد از وزن کلی بار کامیون را به خود اختصاص می دهد. پژوهشگران می گویند 90 درصد از گاز کربن دی اکسید منتشر شده از اگزوز را می توان به کمک این روش بازیافت کرد. این سیستم در حال حاضر فقط یک مفهوم است و محققان تخمین می‌زنند که تحقق این سیستم در دنیای واقعی چند سال طول خواهد کشید. مرحله بعدی تهیه یک نمونه اولیه از این سیستم برای آزمایش عملی است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا