فناوری

الگوریتم گوگل به ربات ها اجازه می دهد تا راه رفتن را بیاموزد

شکی نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور  ربات‌ها نقش بسیار مهمی در زندگی ما ایفا خواهند کرد اما از نکات حائز اهمیت این موضوع این است که عملکرد آن‌ها به‌نحوی باشد که مفید باشند. در حال حاضر الگوریتم هایی وجود دارد که به ربات ها می آموزد چگونه حرکت کنند. اما این فرایند پیچیده و نیازمند آن است که انسان داده هایی را در الگوریتم ها وارد کند. اما اکنون تحقیق جدید گوگل کمک می کند فرایند یادگیری ربات ها آسان تر شود.

محققان مرکز «گوگل رباتیکز» به طور موفقیت آمیز الگوریتم های فعلی را دستکاری کرده اند و توانسته اند به یک ربات ۴ پا بیاموزند چگونه به جلو یا عقب حرکت کند و یا برگردد. ربات فقط طی چند ساعت این عمل را آموخت. تمامی این فرآیند یادگیری در عرض تنها چند ساعت و توسط خود ربات انجام شد. البته در مرحله اول، محققان این کارها را با الگوسازی محیطی انجام دادند.

قبل از اینکه ربات بیاموزد راه برود، الگوریتم‌ها در یک ربات مجازی و در یک محیط مجازی آزمایش شد تا به ربات واقعی آسیبی وارد نشود. پس از آن محققان به آموزش ربات در محیط واقعی پرداختند و از آنجا که در دنیای واقعی موانع طبیعی وجود دارد، ربات می‌تواند سریع‌تر با محیط و پله‌ها و زمین‌های ناهموار سازگار شود.

اگر ربات هنگام حرکت رو به جلو به مرز منطقه حرکتی خود می رسید، موقعیتش را تشخیص می داد و به سمت عقب حرکت می کردند. به این ترتیب با کمک این مهارت ها نیاز به دخالت انسانی در فرایند کمتر شد. با کمک این سیستم ربات ها می توانند به تدریج مسیریابی در سطوح مختلف را بیاموزند. همچنین به تدریج نیاز به دخالت انسانی در عملیات های رباتیک نیز از بین می رود.

منبع
engadget
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا