آژانس پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی (DARPA) برای توسعه فناوری‌های رباتیک برای سرویس دهی و تمدید طول عمر ماهواره‌های مداری، با شرکت هوافضایی نورثروپ گرومن همکاری می‌کند. این همکاری براساس برنامه سرویس رباتیک ماهواره‌های زمین‌آهنگ (RSGS) برای ابداع یک فناوری آغاز شده است تا یک ربات ماهر برای سرویس و تعمیر ماهواره‌ها ایجاد کند که توسط شرکت‌های فضایی خصوصی اداره خواهد شد.

فناوری رباتیک یادشده که MEV-1 نام گرفته به خصوص برای تضمین حفظ کیفیت فعالیت ماهواره‌های ارتباطی مؤثر است و با استقبال ده ها شرکت خصوصی ارائه دهنده خدمات نگهداری و هدایت ماهواره‌ها مواجه شده است. راه اندازی این خدمات رباتیک بخشی از طرحی موسوم به RSGS است که اجرای آن در آمریکا از سال ۲۰۱۶ آغاز شده و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ به طور گسترده برای پشتیبانی از ماهواره‌های مخابراتی اجرا شود.

این خدمات رباتیک در مراحل مختلفی اجرا می‌شود که از جمله آن می‌توان به تسهیل انجام آزمایش‌های نهایی بر روی ماهواره‌های در حال ساخت و بررسی آنی و لحظه به لحظه دوربین‌ها، حسگرها، نرم افزارها و سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ها اشاره کرد. از خدمات یادشده می‌توان در زمان آسیب دیدن ربات‌ها برای تعمیر آنها نیز استفاده کرد تا عمر مفید آنها افزایش یابد.

مایکل لی مدیر دفتر فناوری تاکتیکی دارپا می‌گوید: دارپا برای اجرای مأموریت RSGS به همکاری تجاری متعهد است. دارپا با تکیه بر موفقیت‌های اخیر خود در انجام ماموریت‌های فضایی به دنبال این است که سرویس ماهواره‌ها در مدار را محقق کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *