پس از ماه ها، سرانجام سونی مشخصات کامل کنسول جدید پلی استیشن 5 را منتشر کرد. رویداد آنلاین سونی با یکی از مهم ترین اخبار سال 2020 همراه بود. آقای «مارک سرنی» مدیر بخش پلی استیشن کمپانی سونی، مدیریت این رویداد مهم را بر عهده داشت.

براساس اطلاعات منتشر شده، پلی استیشن 5 مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای AMD Zen 2 با سرعت 3.5 گیگاهرتز و گرافیک بهینه سازی شده AMD RDNA 2 است که وعده 10.28 ترافلاپس را می‌دهد که با 36 واحد محاسباتی بر مبنای کلاک 2.23 گیگاهرتز عمل می‌کند. این کنسول 16 گیگ رم از نوع GDDR6 و حافظه اس اس دی تغییر یافته در سایز 825 گیگ است که سوپرفست محسوب می‌شود.

توان GPU یا همان پردازنده گرافیکی در کنسول پلی استیشن 5 برابر با 10.28 ترافلاپ در ثانیه است. در نتیجه دست کم در بخش پردازش‌های گرافیکی، ادعای مایکروسافت مبنی بر سریع تر بودن کنسول Xbox Series X صحت داشت. در بخش گرافیک، سونی از ریزمعماریRDNA 2 شرکت AMD استفاده می کند؛ در حال حاضر هیچ کارت گرافیکی با این معماری به بازار معرفی نشده است. بخش گرافیکی دارای 36 واحد CU است.

در بخش SSD پلی استیشن در زمینه ظرفیت ضعیف‌تر عمل کرده و ۸۲۵ گیگابایت فضا در اختیار خواهیم داشت. اما در سوی مقابل توانایی عملیاتی ورودی و خروج ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خالص) یا ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (به صورت فشرده) خواهد بود که در این مورد به اندازه قابل توجهی بالاتر از رقیب محسوب می‌شود.

پلی استیشن 5 هم از امکان افزایش ظرفیت حافظه اصلی SSD برخوردار بوده ولی دقیقا معلوم نشده این ظرفیت تا چه اندازه خواهد بود و نحوه اضافه کردنش چگونه است. به علاوه مثل همیشه قابلیت اتصال هارد اکسترنال از طریق درگاه USB نیز وجود دارد. درایو نوری هم با پشتیبانی از رزولوشن 4K و تکنولوژی HDR در دسترس خواهد بود.

پردازنده اصلی ۸ هسته اختصاصی Zen 2 با فرکانس ۳.۵ گیگاهرتز
پردازشگر گرافیکی ۱۰.۲۸ ترافلاپس توانایی – شامل ۳۶ واحد محاسباتی با فرکانس ۲.۲۳ گیگاهرتز
معماری پردازشگر گرافیکی اختصاصی RDNA 2
رم ۱۶ گیگابایت GDDR6
پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه
حافظه اصلی ۸۲۵ گیگابایت SSD اختصاصی
ورودی و خروجی ۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خالص) یا ۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (به صورت فشرده)
حافظه افزودنی ورودی SSD NVMe
حافظه جانبی پشتیبانی از هارد اکسترنال
درایو نوری بلوری 4K HDR
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *