سخت افزار

شرکت TSMC توسعه تراشه های 2 نانومتری را آغاز کرد

از زمانی که ترانزیستورها ساخته شدند، بشر همواره به دنبال کاهش ابعاد آن‌ها بوده تا همزمان با افزایش قدرت، مصرف آن‌ها را نیز کاهش دهد. کمپانی TSMC به عنوان یکی از شرکت‌هایی که همواره در حال کوچکتر کردن ابعاد تراشه‌هاست، قصد دارد از برنامه‌های خود نیز جلو زده و چیپست‌هایی با لیتوگرافی ۲ نانومتری را تا سال ۲۰۲ به بازار عرضه کند.

فعلا جزئیات بسیار کمی در رابطه با چیپست‌های 2 نانومتری در دسترس است. براساس گزارشات، TSMC توسعه تراشه‌های 2 نانومتری را آغاز کرده و محصول نهایی با این معماری فوق پیشرفته، پردازنده‌هایی بسیار سریع و با راندمان فوق‌العاده بالا خواهند بود. این تراشه ها در مقایسه با تمام چیپست‌های حال حاضر در بازار کارآمدتر خواهند بود.

اگر پیش از این پیشرفت‌های صنعت نیمه‌هادی را دنبال نکرده‌اید، باید بدانید که بهترین گوشی‌های فعلی با لیتوگرافی ۷ نانومتری ساخته شده‌اند. انتظار می‌رود اولین گوشی که تراشه‌ آن با لیتوگرافی ۵ نانومتری تولید شده باشد؛ احتمالا تراشه A14 اپل برای آیفون‌های جدید، اواخر سال جاری از راه برسد. پس از آن شاهد ظهور تراشه‌های ۳ نانومتری در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ خواهیم بود و احتمالا در حدود سال ۲۰۲۵ اولین سیستم‌های روی یک چیپ ۲ نانومتری را در بازار مشاهده خواهیم کرد.

شاید در ظاهر تفاوت‌ها اندک به نظر برسد اما شایان ذکر است که تراشه‌ی ۷ نانومتری می‌تواند ۲ برابر بیشتر از ۱۴ نانومتری ترانریستور در خود جای دهد( به معنای قدرت بیشتر و مصرف انرژی بهینه‌تر)، در حالی که ۲ نانومتری ۳.۵ برابر ۷ نانومتری می‌تواند این کار را انجام دهد. سیستم های روی یک چیپ قدرتمند‌تر و با مصرف انرژی بهینه تر، قابلیت‌های جدید و هیجان انگیزی به تلفن‌های ما اضافه خواهند کرد و تا چندسال آینده شاهد ظهور این ویژگی‌ها خواهیم بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا