سخت افزار
موضوعات داغ

رونمایی ARM از هسته های Cortex-A78 و Cortex-X1

شرکت ARM، امروز از هسته های جدید خود برای موبایل های اندرویدی سال آینده با نام Cortex-A78 و Cortex-X1 رونمایی کرده است. این شرکت هسته‌های پردازشی Cortex-A78 و Cortex-X1 را به همراه هسته‌های گرافیکی Mali-G78 و  Mali-G68 و همچنین واحد پردازش عصبی Ethos-N78 معرفی کرده است.

با هسته جدید Cortex-A78 شروع می کنیم، که قرار است جایگزین نسخه Cortex-A77 شود. توان حرارتی این هسته در مقایسه با نسل قبلی 20 درصد عملکرد بهتری داشته و با کاهش 50 درصدی مصرف انرژی مواجه شده است. زمانی که از هسته‌های Cortex-A78 به همراه هسته‌های A55 استفاده شود، اندازه کلی پردازنده 15 درصد نسبت به گذشته کاهش می‌یابد.

کاهش ابعاد هسته‌های پردازشی می‌تواند باعث استفاده از هسته‌های گرافیکی قوی‌تر، واحدهای پردازش عصبی قدرتمندتر و حتی هسته‌های سفارشی شود. برخی شایعات خبر از این می‌دهند که گوگل در پردازنده انحصاری خود از دو هسته A78 استفاده می‌کند. علاوه بر این هسته Cortex-X1 یک خط سفارشی جدید از هسته های پردازنده است که همه چیز را در مورد عملکرد نشان می دهد.

طراحی این هسته جدید حاصل نتایج برنامه ARM’s CXC است، جایی که ARM با شرکای خود برای ساخت هسته های سفارشی همکاری می کند. اولین هسته از این سری، X1 نام دارد که در مقایسه با Cortex-A77 تا 30 درصد عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و حدود 23 درصد سریع تر از Cortex-A78 است. علاوه بر این ، توانایی یادگیری دستگاه را دو برابر می کند.

این نوع افزایش عملکرد به دلیل فعال بودن X1 امکان پذیر است، زیرا X1 بزرگتر و تقاضای قدرت بیشتری نسبت به A78 دارد. به همین دلیل بعید است که شاهد چند هسته Cortex-X1 در یک پردازنده هوشمند گوشی هوشمند باشیم. به احتمال زیاد ترکیب یک Cortex-X1 منفرد با سه هسته Cortex-A78 و سپس برخی از هسته A5x برای کارهای کم خواستار خواهد بود.

در بخش گرافیک، ARM از هسته های گرافیکی Mali-G78 و Mali-G68 رونمایی کرده است. هسته گرافیکی Mali-G78 برپایه معماری Valhall توسعه پیدا کرده که نسبت به G77 تا 25 درصد عملکرد بهتری دارد و می‌توان از حداکثر 24 هسته استفاده کرد. عملکرد این هسته‌ها در زمینه اجرای بازی‌ها 17 درصد بهبود داشته و برای یادگیری ماشینی مبتنی بر واحد پردازش گرافیکی با بهبود عملکرد 15 درصدی روبرو هستیم. مصرف انرژی توسط این هسته نیز نسبت به G77 کاهش داشته است.

هسته گرافیکی Mali-G68 عملکرد پایین‌تری از G78 دارد، اما همچنان به برخی ویژگی‌های برادر بزرگتر خود مجهز شده است. شرکت‌ها در چیپست ‌های خود می‌توانند حداکثر از 6 هسته G68 استفاده کنند و این هسته انرژی کمی مصرف می‌کند.

منبع
gsmarena
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا