کامپیوتر

همکاری انویدیا و دانشگاه فلوریدا برای ساخت سریعترین ابررایانه هوش مصنوعی

شرکت انویدیا و دانشگاه فلوریدا تصمیم دارند سریع ترین ابر رایانه هوش مصنوعی را با همکاری  یکدیگر بسازند. انویدیا ادعا می کند با ارتقای قابلیت های ابررایانه فعلی دانشگاه فلوریدا(HiPerGator) به وسیله ساختار DGXSuperPod، عملکرد سیستم به 700 پتافلاپ می رسد.

در این صورت این سیستم قوی‌ترین سوپرکامپیوتر حال حاضر جهان یعنی Fugaku با توان محاسباتی 415.5 پتافلاپ را با فاصله زیاد پشت سر خواهد گذاشت. دانشگاه فلوریدا و انویدیا می‌گویند سوپرکامپیوتر HiPerGator پس از تغییر و تحولات به دانشجویان و استادان دانشگاه اجازه می‌دهد تا از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی همچون بالا آمدن سطح اقیانوس‌ها، سالخوردگی جمعیت، امنیت داده، پزشکی شخصی و حمل و نقل شهری استفاده کنند.

این سیستم از هشت پردازنده گرافیکی 7 نانومتری A100 Tensor Core مبتنی بر معماری Ampere برخوردار بوده و 320 گیگابایت حافظه گرافیکی را فراهم می‌کند. هر یک پردازنده گرافیکی A100 دارای 54 میلیارد ترانزیستور بوده و توان محاسباتی 5 پتافلاپ را به ارمغان می‌آورد.

ابرکامپیوتر HiPerGator قرار است به 140 سیستم DGX A100 (با 1120 پردازنده گرافیکی قدرتمند A100 Tensor Core)، چهار پتابایت فضای ذخیره سازی DDN و 15 کیلومتر کابل نوری مجهز شود. پیش بینی می شود این رایانه از اوایل ۲۰۲۱ میلادی ارتقا یابد و آماده انجام عملیات باشد. در این پروژه ۷۰ میلیون دلاری انویدیا  ۲۵ میلیون دلار به شکل ارائه سخت افزار، نرم افزار و همچنین برنامه آموزشی در اختیار دانشگاه قرار می دهد. به این ترتیب دانشگاه فلوریدا می تواند ابر رایانه خود را با استفاده از تراشه های انویدیا قدرتمندتر است.

منبع
venturebeat
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا