فرانسیس آلن (Frances Allen) دانشمند آمریکایی علوم رایانه که بیشتر برای مشارکت‌های مهم در حوزه کامپایلرها یا نرم‌افزاری که کد خام را به برنامه‌های قابل اجرا سریع تبدیل می‌کند، شناخته شده بود، در 88 سالگی از دنیا رفت.

مهمترین دستاورد او در طول زندگی کاری 45 ساله، ساده و بهینه کردن فرایند کامپایل یا همان تبدیل نرم‌افزار به صفر و یک عنوان شده است. الن پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود از دانشگاه میشیگان در سال 1957، به کمپانی IBM پیوست و فعالیت خود را در چندین پروژه آغاز کرد و به اعضای این کمپانی زبان فورتران را آموخت. در ادامه او به یکی از 3 اعضای توسعه‌دهنده پروژه «Stretch-Harvest» تبدیل شد. فرانسیس الن سپس عضو پیوند زبان IBM و سازمان امنیت ملی آمریکا شد و با کمک به این سازمان، مقدمات ساخت زبان «آلفا» را فراهم کرد.

در سال 1966 میلادی او و جان کوک (John Cocke) مقاله‌ای نوشتنند و در آن الگوریتم‌ها و چارچوب‌هایی را توضیح دادند که کامپایلرها (برنامه یا مجموعه‌ای از برنامه‌های کامپیوتری که متنی از زبان برنامه‌نویسی سطح بالا را به زبانی سطح پایین تبدیل می‌کند) را کارامدتر می‌کند. به نحوی که می‌توان گفت هر کسی که تاکنون یک اپلیکیشن ساخته است، به نوعی مدیون کار آلن است.

این زن دانشمند در پیشرفت زنان در حوزه فناوری هم نقش مهمی ایفا کرد. علاوه بر اینکه از اولین زنانی بود که در حوزه علوم رایانه کارهای مفیدی انجام می‌داد، بلکه با تدریس، از زنان دیگر نیز پشتیبانی کرد.  وی در سال 1989 اولین زنی بود که در شمار اعضای کلیدی شرکت آی‌بی‌ام در آمد و در سال 1995 نیز به سمت رئیس آکادمی فناوری این شرکت انتخاب شد. آلن اولین زنی است که موفق شده جایزه بزرگ “تورینگ” را در سال 2006 میلادی کسب کند. قرار است مؤسسه مهندسان برق و الکترونیک یک جایزه را به نام آلن نامگذاری کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *