در نهایت گوگل میان رده جدیدش را با نام پیکسل 4a عرضه کرد، اگرچه چند ماه از برنامه شایعات خود نگذشته، اما خیلی ها مشتاق خرید یکی از این مورد هستند. حال در این مطلب تصمیم داریم که به بررسی گوشی پیکسل 4a بپردازیم. پیکسل 4a میان رده ای بوده که دارای تراشه اسنپدراگون 730، 2 مدل گیگابایت رم و حافظه بروزرسانی شده از نوع UFS 2.1 (بیشتر از سرعت استفاده شده در مدل پیکسل 3a با eMMC 5.1) است.

همچنین یک افزایش جزئی در ظرفیت باتری مشاهده می شود و اندازه صفحه نمایش بیشتر در اطراف حاشیه ها کشیده شده، و یک دوربین سلفی حفره دار نیز از صفحه نمایش بریده شده است. قسمت عقب و قاب هر دو از پلاستیک ساخته شده اند، اما اکنون شیشه صفحه نمایش از Gorilla Glass 3 ساخته شده است. علاوه بر این، دوربین گوشی، در حالیکه از نظر سخت افزاری با مدل نسل قبلی یکسان بوده، ولی از لنز دیافراگم f/1.7 کمی روشن تر بهره می برد (3a دارای f/1.8 بود). این اولین گوشی پیکسل گوگل بوده و دارای دوربین حفره دار است.

مشخصات سخت افزاری پیکسل 4a

  • ابعاد : 144 در 69.4 در 8.2 میلیمتر; وزن 143 گرم; بدنه و فریم پلاستیک
  • نمایشگر: 5.81 اینچ اولد; 1080 در 2340 پیکسل رزولوشن; 19.5:9 نسبت ابعاد; 443ppi
  • تراشه: کوالکام اسنپدراگون 730؛ هشت هسته ای (2×2.2 GHz Kryo 470 Gold & 6×1.8 GHz Kryo 470 Silver); گرافیک Adreno 618
  • حافظه رم و داخلی: 6 گیگابایت رم; 128 گیگابایت UFS 2.1
  • نرم افزار: اندروید 10
  • دوربین اصلی: 12.2 مگاپیکسل, f/1.7 دیافراگم, 27mm (wide), 1/2.55″, 1.4µm, dual pixel PDAF, OIS
  • دوربین سلفی: 8 مگاپیکسل, f/2.0, 24mm (wide), 1.12µm
  • فیلم برداری: 4K@30fps; 1080p@30/60/120 fps
  • باتری: 3140 میلی آمپر ساعت؛ شارژ سریع 18 واتی
  • سایر قابلیت ها: NFC, بلوتوث v5.1, سنسور اثر انگشت; Wi-Fi 5GHz b/g/n/ac; دو سیم کارت (nano+eSIM)

با پیکسل 4a، گوگل جای پای خود را در میان رده تقویت می کند. پیکسل های رده بالاتر که پیش از آن در فناوری دوربین قرار داشتند، ممتاز هستند اما این روزها رقابت در مورد پیشنهادات گوگل است. با داشتن پیکسل 3a، گوگل ثابت کرد که می تواند سخت افزار ارزان قیمت را به یک تجربه برتر تبدیل کند. درون جعبه گوشی پیکسل 4a، شامل راهنمایی استفاده و اطلاعاتی از امنیت، سوزن بیرون آورد اسلات سیم کارت، کابل USB-C به C، آداپتور USB-C قرار گرفته است. همچنین یک آداپتور USB-C به A وجود دارد که برای انتقال داده از آیفون یا دستگاه اندرویدی دیگر مفید است.

طراحی و کیفیت ساخت

پیکسل 4a با یک قاب پلاستیکی در پنل پشتی ساخته شده، در حالیکه نمایشگر آن توسط Corning Gorilla Glass 3 محافظت می شود، مانند پیکسل 4 و 4 ایکس ال، 4a دیگر دارای “پنجره” در پشت نیست، بنابراین کاملاً مات است. سنسور اثر انگشت نیز در وسط قاب پشتی قرار گرفته که برای دیدن آن که مات است، نمی توانیم کمکی بکنیم.

پیکربندی دوربین مانند دیگر نسل هایش گران قیمتش مربع است، اما فقط یک دوربین 12.2 مگاپیکسلی و یک فلاش دوتایی LED دارد. پیکسل 4a با داشتن ابعاد 144 در 69.4 در 8.2 میلیمتری، و صفحه نمایش بزرگ، کمی کوتاه تر و باریک تر نسل قبلی یعنی 3a شده است. حتی وزن 143 گرم آن نیز سبک تر از نسل قبلی نشان می دهد. این گوشی به خوبی ساخته شده، اما تعجب می کنیم که دارای نقاط ضعف ساختاری باشد. به طوریکه قاقد اسنانداردهای مقاومت در برابر آب و ضربه است.

در جلوی دستگاه، نمایشگر 5.81 اینچ اولد و دوربین سلفی حفره دار 8 مگاپیکسلی را مشاهده خواهید کرد که با داشتن برش در حاشیه، صفحه نمایش را جدا می کند. بلندگوی جلو اکنون به صورت یک شکاف کوچک در بالای نمایشگر تعبیه شده است. در بالا یک جک هدفون وجود دارد که دیگر در تلفن های رده بالاتر مشاهده نمی کنید. در پایین پورت USB-C و دو شکاف متقارن – راست بلندگوها و دیگری میکروفون – مشاهده می کنید.

سینی سیم در سمت چپ پایین تلفن قرار دارد و تنها یک سیم کارت نانو می گیرد. در اینجا هیچ فضای ذخیره سازی قابل ارتقا وجود ندارد ، اما دو سیم کارت از طریق eSIM امکان پذیر است. کلید پاور با کمی رنگ نعناع رنگ برجسته شده است.

صفحه نمایش OLED روشن و کامپکت

پیکسل 4a دارای صفحه نمایش 5.81 اینچی با نسبت تصویر بلندتر 19.5:9 است. از بسیاری از گوشی های هوشمند این کلاس کوچکتر است، اما تلفن های کوچکتر این روزها کمیاب هستند. صفحه نمایش این دستگاه رزولوشنی برابر با 1080 در 2340 پیکسل و تراکم پیکسل 443ppi را ارائه می دهد که به نظر شارپ و کنتراست صفحه نمایش OLED نیز عالی است.

در پیکسل 4a نرخ تازه سازی تصویر وجود ندارد و این خوب است. اگرچه به نظر می رسد 90Hz در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید در نمایشگرهای هوشمند – حتی در میان رده ها – است اما هنوز هم یک ویژگی کاملاً سفارشی محسوب می شود. ما در تست های خود، نمایشگر را در حالت adaptive brightness تنظیم کردیم که روشنایی حداکثری 803 را ارائه دارد، ولی در حالت روشنایی دستی حداکثر 451 نیت را دریافت کردیم. این دستگاهی عالی برای استفاده در فضای بیرون و حتی در نور مستقیم خورشید است.

این بالاترین میزان روشنایی در سری گوشی های پیکسلی است که ما تاکنون آزمایش کرده ایم. در حقیقت، پیکسل 4a اولین گوشی پیکسل است که در هنگام تنظیم اتوماتیک، روشنایی را بر روی کشویی دستی قرار می دهد. گوشی های پیکسل در گذشته همیشه از نظر روشنایی متوسط بوده اند اما پیکسل 4a برای کلاس خود بسیار عالی است. برای پروفایل های رنگی سه گزینه دارید: Adaptive ،Boosted و Natural. تنظیم پیش فرض نمایشگر، روی Adaptive است که براساس فضای رنگ DCI-P3 بوده و رنگ های واضح و تصاویر دلپذیری را نشان می دهد.

عمر باتری و عملکرد شارژ

گوگل پیکسل 4A با افزایش اندکی در ظرفیت باتری روبه رو شده و اکنون دارای ظرفیت 3140 میلی آمپر ساعت بجای 3،000 میلی آمپرساعت سال گذشته در پیکسل 3a است اما هنوز به نظر خیلی نمی رسد. شاید تغییر روی یک پردازنده 8 نانومتری کارآمد تر ممکن باشد برای جبران اندازه صفحه اضافه شده 4a کافی باشد.

این گوشی مجهز به همان شارژر 18W USB-C Power Delivery است که تلفن های پیکسل اکنون برای چند نسل از آن استفاده می کنند. با استفاده از این شارژر، پیکسل 4a می تواند در عرض 30 دقیقه تا 45 درصد شارژ شود. در تست های انجام شده، باتری این گوشی 76 ساعت نمره استقامت را دریافت کند. همچنین در تست های زمان مکالمه، پخش فیلم و مرور وب عملکرد خوبی داشته و توانست به ترتیب تا 22:45 ساعت، 11:49 ساعت و 12:17 ساعت دوام بیاورد.

رابط کاربری

جالت است که گوگل پیکسل 4a را نزدیک به انتشار سیستم عامل اندروید 11، راهی بازار کرده است. این گوشی مجهز به سیستم عامل اندروید 10 است، ولی بزودی شاهد دریافت بروزرسانی اندروید 11 خواهد بود. پس از راه اندازی، به شما امکان انتقال داده ها از دستگاه اندروید دیگر، دستگاه iOS یا بازیابی از نسخه پشتیبان Google Drive داده می شود. شما امکان انتقال از طریق کابل USB (از طریق آداپتور موجود در جعبه)، دانلود iCloud یا پشتیبان گوگل درایو را دارید. در مرحله بعد شما باید سنسور اثرانگشت را تنظیم کنید.

صفحه اصلی تمیز و بدون لیست هستند. یک ویجت آب و هوا و تاریخ در بالا قرار دارد که دارای، نوار جستجوی گوگل و میانبر Google Assistant در پایین است. کشوی برنامه با کشیدن به سمت بالا ظاهر می شود. کشیدن به سمت راست، فید گوگل شما را باز می کند. می توانید ظاهر آیکون رابط کاربری و اشکال سریع، فونت ها و رنگ متن ها را تغییر دهید.

سخت افزار و کارایی

پیکسل 4a نسبت به نسخه قبلی خود (که از یک چیپست اسنپدراگون 670 ساخته شده بر روی فرایند 10 نانومتری استفاده می کند) یک به روزرسانی متوسط را دریافت کرد. این دستگاه حالا مجهز به تراشه Snapdragon 730 ساخته شده بر روی فرایند 8 نانومتری است و در کل هشت هسته را اجرا می کند. 2 هسته هسته Kryo 470 با قدرت بالا با سرعت 2.2GHz و 6 هسته کارآمد Kryo 470 نقره ای با سرعت 1.8 گیگاهرتز تنظیم شده اند. پردازش گرافیکی برعهده پردازنده گرافیکی Adreno 618 است.

پیکسل 4a از حافظه UFS 2.1 استفاده کرد ، که بسیار نسبت به حافظه eMMC 5.1 برتر است. در اندروبنچ، شاهد پیشرفت چشمگیر در سرعت ذخیره سازی نسبت به پیکسل 3a بودیم. همچنین دارای 6 گیگابایت حافظه رم LPDDR4X بوده که برای استفاده روزمره، کارآمد است.

کیفیت دوربین

دوربین موجود در پیکسل 4a با سخت افزار از 3a یکسان است ، در یک خط روی برگه مشخصات ذخیره می شود. دوربین اصلی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی با اندازه 1/2.55 اینچ و اندازه پیکسل 1.4µm بهره می برد. درحالیکه، سنسور موجود در پیکسل 3a، از دیافراگم f/1.8 و فاصله کانونی 28 میلی متر استفاده می کرد، در این گوشی از دیافراگم روشن تر f/1.7 و فاصله کانونی 27 میلی متری بهره می برد. همچنین این دوربین این دوربین با فوکوس خودکار سریع و دقیق Dual Pixel نیز به صورت تثبیت شده اپتیکال، همراه است.

الگوریتم +HDR بین 3-15 عکس در اکسپوژر نشده، قرار گرفته و آنها را در فریم های اکسپوژر ترکیب می کند و یک تصویر 14 بیتی “RGB خطی” ایجاد می کند. اگرچه هیچ حالت عکسبرداری دستی وجود ندارد، ولی یک ویژگی “Dual Exposure” وجود دارد که در پیکسل 4 آغاز شده که به شما امکان می دهد تا قبل از گرفتن عکس، نکات برجسته و سایه های صحنه را تنظیم کنید. +Live HDR، یکی دیگر از ویژگی های پیکسل 4، به شما امکان می دهد تا پیش از ضربه زدن به دکمه دیافراگم، نسخه تقریباً نهایی شات پس از پردازش را در لحظه مشاهده کنید.

برنامه دوربین Google Pixel ساده و سر راست است. حالت های عکسبرداری زیاد وجود ندارد که بتوانند کاربر را تحت الشعاع قرار دهند و رابط کاربری با تنظیمات یا گزینه های بیش از حد کم نشده است. دوربین سلفی بدون تغییر از پیکسل 3a روی کاغذ است. این دوربین از یک سنسرو 8 مگاپیکسلی با فوکوس ثابت و دیافراگم f/2.0 و میدان دید نسبتاً گسترده 24 میلی متر است.

جمع بندی

پیکسل 4a در حال حاضر با برچسب قیمتی در حدود 350 دلار عرضه می شود. با بسیاری از دستگاه های میان رده دیگر در همان محدوده قیمت، پیکسل 4a یک تجربه کاملاً گرد پیکسل را در اندازه جمع و جور و در یک قیمت مناسب برای بودجه ارائه می دهد. از آنجایی که اکثر گوشی های میان رده، با دوربین سه یا چهارگانه همراه هستند، گوگل پیکسل 4a، با داشتن ویژگی Astrophotography، رابط کاربری ساده و عکاسی خوب، می تواند در برابر دیگر رقبای موجود در بازار ایستادگی کند.

نقاط قوت 

  • صفحه نمایش عالی
  • اندازه جمع و جور و استفاده راحت
  • حافظه رم و حافظه داخلی بالا
  • جک هدفون 3.5 میلی متری
  • نرم افزاری نرم و روان
  • عکاسی خوب در دوربین اصلی

نقاط ضعف:

  • تعداد زیادی از نسخه های پیکسل 3a و پیکسل 5 به روزرسانی نشده اند
  • باتری آن کمی ضعیف است.
  • عکس برداری سلفی کمی ضعیف به نظر می رسد.
سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *