پس از یک سال فعالیت بدون سروصدا در زمینه‌ پیوند هوش مصنوعی با مغز انسان، اکنون ایلان ماسک از پیشرفت‌های تازه‌ پروژه‌ی «نورالینک» (Neuralink) خود رونمایی کرد. ساعاتی پیش، مراسم معرفی دستاوردهای جدید نورالینک برگزار شد و این شرکت جنبه‌هایی از پیشرفت خود در حوزه‌ی مهندسی پزشکی را به نمایش گذاشت، به برخی پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد و البته پرسش‌های بیشتری را نیز در ذهن ایجاد کرد.

نسل دوم فناوری رابط مغز و ماشین نورالینک اندازه کوچکی داشته و درون حفره‌ای در جمجمه قرار می‌گیرد. ماسک در توضیح این محصول گفت مثل فیت‌بیت با رشته‌های بسیار باریک است که درون جمجمه شما جای می‌گیرد. این دیوایس بوسیله 1024 الکترود باریک که در مغز فرو می‌روند با آن ارتباط برقرار کرده و سپس به کمک بلوتوث به کامپیوتر خارجی وصل می‌شود. این دیوایس در رویداد معرفی روی خوک آزمایش و فعالیت نورونی مغز آن به کامپیوتر منتقل شد.

ایلان ماسک با نشان دادن این سه خوک در واقع نشان داد می‌توان تراشه را از روی مغز برداشت و یا تراشه را کلا حذف کرده و یا آپدیت کرد. طبق گفته‌های ایلان ماسک قابلیت برگشت پذیری به حالت اولیه و داشتن زندگی معمولی ثابت می‌کند این تراشه دردسر آفرین نخواهد بود. ماسک نمایشگری را نشان داد که صدا پخش می‌کرد و از روی آن اعلام کرد گرترود افزایش بصری پیدا کرده است. علاوه بر این سه خوک، ایلان ماسک خوک دیگری را روی تردمیل نشان داد و ضمن اندازه گیری فعالیت مفاصلش تاکید کرد تراشه می‌تواند حرکات خوک را با دقت بالا محاسبه و گزارش کند.

ایلان ماسک سپس با خوشحالی اعلام کرد سازمان غذا و داروی آمریکا به تراشه لینک مجوز داده است تا به توسعه تحقیقات پزشکی در آینده کمک کند. اگرچه این فناوری در مراحل اولیه رشد و توسعه خود قرار دارد، اما در آینده نزدیک امیدوارند به کمک آن فعالیت‌های عصبی مغز آسیب دیده انسان به حالت عادی بازگردد.

همچنین ایلان ماسک در این مراسم تایید کرد هدف اصلی شرکت نورالینک  توسعه تراشه برای کمک به افرادی است که نخاع آنها به شدت آسیب دیده است. اتراشه مذکور در  حرف زدن، تایپ کردن و حرکت بااستفاده از امواج مغزی به آنها کمک می کند. ماسک در پایان مراسم گفت آنها قصد دارند نسخه کوچکتر لینک را تولید کرده و با روشهای آسان آن را داخل مغز جای داده و به تولید انبوه برسانند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *