تصور کنید  لباس های بدنسازی داشته باشید که هر زمان عرق شما خنک کند، می تواند به طور خودکار دریچه های خنک کننده را باز کند و پس از خشک شدن آنها را ببندد؟ ممکن است در آینده بتوانید از متریال هایی استفاده کنید که دقیقاً همان کار را انجام می دهد و می تواند از ماده ای که محققان هاروارد تولید کرده اند، استفاده کند.

پژوهشگران دانشکده مهندسی و علوم کاربردی جان پاولسون (SEAS) در دانشگاه هاروارد، نوعی ماده زیست‌سازگار ابداع کرده‌اند که می‌توان آن را با کمک چاپ سه‌بعدی به هر شکلی درآورد و با حافظه مربوط به شکل، از پیش برنامه‌ریزی کرد. این ماده، با استفاده از کراتین ساخته شده که در مو، ناخن و پوست یافت می‌شود. پژوهشگران در بررسی‌های خود، از بقایای محصولات پشمی استفاده کردند.

کیت پارکر، از پژوهشگران این پروژه گفت:

ما در این پژوهش نشان داده‌ایم که نه تنها می‌توانیم پشم را بازیافت کنیم، بلکه می‌توانیم محصولاتی از پشم بازیافت شده بسازیم که تاکنون هرگز تصور نشده‌اند. پیامدهای دوام منابع طبیعی، مشخص هستند. ما با استفاده از کراتین بازیافت شده می‌توانیم کارهای بسیاری انجام دهیم و همچنین از تاثیرات منفی صنعت پارچه بر محیط زیست بکاهیم.

پژوهشگران در روند این کار، ورقه‌هایی از جنس کراتین را با کمک فناوری چاپ سه‌بعدی، به صورت شکل‌های متنوع درآوردند. استفاده از حافظه مربوط به شکل، امکان برنامه‌ریزی مجدد ورقه‌ها و ارائه آنها به صورت شکل‌های جدید را فراهم کرد. پژوهشگران در یکی از آزمایش‌ها، یک اریگامی پیچیده به شکل ستاره از ورقه کراتین ساختند. هنگامی که ستاره در آب قرار گرفت، باز شد و به شکل ابتدایی خود بازگشت. پارچه‌های هوشمندی که طی این فرآیند ابداع می‌شوند، محصول شگفت‌انگیزی برای حوزه‌های متنوع از جمله هوافضا، رباتیک و مد خواهند بود. این پژوهش، در مجله “Nature Materials” به چاپ رسید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *