لامپ های ویدئو پروژکتورها در تعداد محدودی تولید میشوند چرا که فناوری تولید آن ها گران است و همچنین یک قطعه غیرقابل تعمیر محسوب می شود. لامپ ویدئو پروژکتور یکی از اصلی ترین اجزای دستگاه ویدئو پروژکتور است که وظیفه اصلی آن تامین نور است و بعد از طی کردن طول عمر مفید خود قابل تعمیر نمی باشد و باید تعویض شود. می توان گفت یکی از علل تعمیر ویدئو پروژکتور ها خرابی لامپ آن ها می باشد که متاسفانه یک قطعه مصرفی محسوب می شوند و قابل تعمیر نیستند ،پس برای افزایش عمر مفید لامپ پروژکتور خود و همچنین برای انتخاب درست خرید آن، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

اجزا لامپ ویدئو پروژکتور

لامپ ها از چندین اجزا داخلی تشکیل شده است از جمله: لامپ گشتاور بالا، اتصال دهنده ها، بخار جیوه، سیم کشی برق، اتصالات، کوارتز گلوب. تمام این اجزا در داخل یک قاب پلاستیکی قرار می گیرد.

انواع فناوری لامپ ویدئو پروژکتور

امروزه از چهار نوع فناوری برای تولید لامپ ویدئو پروژکتور استفاده می شود که عبارتند از:

  1. DLP: مخفف پردازش نور دیجیتال
  2. LCD: مخفف نمایشگر مایع بلوری
  3. LCOS: به معنی کریستال مایع روی سیلیکون
  4. پروژکتور های لیزری که به جای لامپ از لیزر استفاده می کنند.

انواع لامپ دیتا پروژکتور بر اساس کیفیت ساخت

لامپ ها بر اساس کیفیت ساخت، روشنایی متفاوتی دارند.لامپ های موجود در بازار بر اساس کیفیت به سه دسته Original، Compatible و Hi Copy تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند.

دسته اول لامپ های اورجینال  هستند که از مزایای این لامپ های ویدئو پروژکتور می توان به کیفیت بالای آن، عمر طولانی باتری و ضمانت معتبر نام برد و از طرفی از معایب لامپ های ویدئو پروژکتور اورجینال می توان به گرانی فناوری این محصول و تولید محدود آن اشاره نمود .این لامپ ها در دراز مدت هزینه نگهداری ویدئو پروژکتور را کاهش میدهد.

برای تهیه این لامپ ها بهتر است به مراکز وارد کننده انواع لامپ های اورجینال مراجعه کنید.مرکز لامپ ویدئو پروژکتور طیف گستران به عنوان بزرگترین وارد کننده لامپ ویدئو پروژکتور در کشور است که شما می توانید با مشاوران آن ها در زمینه خرید بهترین لامپ، برای دستگاه خود اقدام نمایید.

دسته دوم، لامپ های compatible می باشد که کیفیت به مراتب پایین تری نسبت به اورجینال دارد و به صورت گسترده تری در بازار وجود دارد و این نوع لامپ ها دارای بسته بندی مشابه ای با دسته اورجینال میباشند.

دسته سوم لامپ های ویدئو پروژکتور، Hi Copy هستند که غیر اصل و یک محصول کپی از محصولات اصلی می باشند اما یک شرکت متفاوت این محصولات را تولید می کند اما با مشخصات محصولات اصلی عرضه می شوند ولی با کیفیت ضعیف تر  و همین موضع باعث شده  که قیمت ارزان تری نسبت به لامپ اورجینال داشته باشد. این لامپ ها به وفور در بازار با قیمت کمتری عرضه می شود و نسبت به دو دسته قبل کیفیت پایین تری دارد. تولید این محصولات بالاست و بزرگترین عیبی که این دسته از محصولات دارند عمر غیر قابل پیش بینی آن ها می باشد هرچه لامپ مصرفی شما کیفیت بالاتری داشته باشد میزان شدت روشنایی تصاویر دریافتی شما افزایش می یابد.

باید به این نکته توجه کنید که عمر مفید لامپ های ویدئو پروژکتور غیر اورجینال خیلی پایین تر است و علاوه بر این ممکن است استفاده از آن ها به دستگاه شما آسیب برساند.

عمر مفید لامپ ویدئو پروژکتور

عمر لامپ پروژکتورها به صورت میانیگن 2000 ساعت می باشد. و برای خرید لامپ ویدئو پروژکتور یکی از فاکتور هایی که باید دقت شود ویژگی عمر لامپ مصرفی است که با دستگاه شما سازگار باشد. برای اطلاع در این زمینه می توانید به سایت طیف گستران مراجعه کنید و یا در صورت نیاز به مشاوره با آنها تماس بگیرید.

نسل های جدید لامپ های ویدئو پروژکتور که بعد از لامپ های جیوه ای به بازارعرضه شد، نسل لامپ های LED   هستند که میزان عمر باتری را بسیار افزایش داد، به عنوان نمونه در بعضی از ویدئو پروژکتور ها، میانگین عمر باتری از 4000 ساعت به 20000 ساعت افزایش یافت.

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که چه عواملی باعث افزایش عمر لامپ ویدئو پروژکتور می شود؟

  1. فضای نگهداری ویدئو پروژکتور اهمیت بالایی دارد، بهتر است این دستگاه در محیطی به دور از گرد و غبار نگهداری شود و ماهیانه فیلتر هوای آن بررسی شود تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل نمایید.
  2. ویدئو پروژکتور را در فضایی به دور از هر گونه رطوبت و نم نگهداری نمایید.
  3. در تایم هایی که از ویدئو پروژکتور استفاده نمی کنید آن را خاموش کنید، زیرا طول عمر لامپ ویدئو پروژکتور به ساعت کارکرد آن بستگی دارد که این میزان ساعت کارکرد از طریق شرکت سازنده  مطرح می شود.
  4. در حمل و نقل دستگاه دقت نمایید و از هر گونه ضربه و فشار به دستگاه خودداری نمایید. بهتر است کاور مناسب برای ویدئو پروژکتور در نظر بگیرید.
  5. به حرارت ویدئو پروژکتور دقت کنید گرمای زیاد باعث آسیب به لامپ ویدئو پروژکتور می شود.
  6. از نکات مهمی که در نگهداری ویدئو پروژکتور حائز اهمیت میباشد چک کردن فن های دستگاه به صورت ماهانه است، اطمینان حاصل نمایید هوای کمی از طریق فن به بیرون ارسال نمی شود و فن بدون صدا کار می کند و از صحت کارکرد فن اطمینان حاصل نمایید، خراب بودن فن دستگاه باعث گرم شدن دستگاه و به تبع آن آسیب رساندن  به دستگاه و لامپ ویدئو پروژکتور می شود و اگر متوجه خرابی فن دستگاه و لامپ  شدید می توانید به مرکز تخصصی تعمیرات ویدئو پروژکتور طیف گستران مراجعه نمایید تا متخصصین این مرکز به صورت کامل دستگاه را تست نمایند و مشکلات احتمالی آن را رفع نمایند.
  7. در نسل های جدید ویدئو پروژکتور حالت اقتصادی یا اکو وجود دارد که نور لامپ کاهش پیدا می کند و در دراز مدت سبب افزایش طول  عمر لامپ  می گردد.
  8. از روشن و خاموش کردن متوالی دستگاه خودداری  نمایید زیرا باعث تغییر ولتاژ شده و همین امر به دستگاه و لامپ آسیب می رساند.

چه زمانی لامپ ویدئو پروژکتور را تعویض کنیم؟

 در صورت مشاهده هر کدام از موارد زیر باید برای تعویض و خرید لامپ جدید برای دستگاه خود اقدام کنید :

  • زمانی که عمر مفید لامپ ویدئو پروژکتور به پایان رسیده باشد.(در برخی از ویدئو پروژکتور های جدید نشانگری مبنی بر اتمام عمر لامپ ،روشن می شود.)
  • زمانی که ویدئو پروژکتور شما سالم است ولی تصویر ندارد.
  • زمانی که تصویر ویدئو پروژکتور حالت سوسو زدن دارد.
  • زمانی که تصاویر رنگ ندارند.

 پس از پایان عمر لامپ و یا در صورت خرابی آن شما می توانید برای تعویض لامپ ویدئو پروژکتور اقدام نمایید. مرکز تعمیرات ویدئو پروژکتور طیف گستران با داشتن تیمی از متخصصان، نیاز شما را برطرف می نماید.

خرید لامپ ویدئو پروژکتور

برای خرید لامپ ویدئو پروژکتور می توانید از مشاوره تخصصی طیف گستران استفاده نمایید. این مرکز وارد کننده لامپ ویدئو پروژکتور می باشد.

توجه: مطالب منتشرشده در بخش رپورتاژ آگهی توسط شرکت‌های ثالث تهیه شده و جنبه تبلیغاتی یا بیانیه خبری دارند. این مطالب فقط جهت بازنشر در اختیار ما قرار گرفته و لذا ایستگاه آی تی مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *