گوناگون

ممنویت گوگل، توییتر و فیسبوک در روسیه بدلیل سانسور محتوا

غول‌های بزرگ صنعت تکنولوژی هرگز برای مدتی طولانی از صدر خبر‌ها دور نمی‌مانند. به طور مثال گوگل اخیرا به دلیل قانون شکنی، تحت نظر اتحادیه‌ی اروپا قرار گرفته است. اکنون نوبت به روسیه رسیده است که به غول‌های بزرگ صنعت تکنولوژی مشکوک شود. این خبر اولین بار توسط فایننشال اکسپرس گزارش شد، بر اساس این خبر پارلمان روسیه قوانینی را علیه غول‌های فناوری ایالات متحده تدوین کرده است که در صورت مقصر شناخته شدن این پلتفرم‌ها در سانسور محتوای انتشار یافته از سمت مردم روسیه، قانون‌گذاری این سیستم عامل‌ها و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک ، توییتر و یوتیوب را مسدود می‌کنند.

با این قانون، مجلس در حال برنامه‌ریزی برای محدود کردن شرکت‌هایی است که اخیراً قوانین را دور زده‌اند. گفته می‌شود دلیل این قانون، افزایش شکایت از این شرکت‌ها است. در حقیقت، سانسور محتوا باعث شده است که رسانه‌های روسی نیز در امان نمانند. این حرکت همچنین در حالی صورت می گیرد که سایر کشورها مانند انگلیس قوانینی را برای کنترل فعالیت این شرکت‌ها در نظر می گیرند.

البته این سانسور‌ها به کاربران عادی ختم نشده و حتی برخی شبکه‌های بزرگ روسی هم قربانی این اقدام شده اند. روسیه یکی از پشتیبان‌های اصلی جنبش مبارزه با افراطی گرایی آنلاین کمپانی در قبال کاربران است. در میان کمپانی‌های متهم نام توییتر هم به چشم می‌خورد که به تازگی محکوم به پرداخت جریمه‌ی 547 هزار دلاری توسط دولت ایرلند شده است. فیسبوک و گوگل که مالک یوتیوب محسوب می‌شود اکنون مدتی است که درگیر پرونده‌ی آنتی تراست هم در آمریکا و هم در اروپا هستند. با این حساب شکایت‌های روسیه در این شرایط قطعا بار سنگینی بر دوش آنها خواهد بود.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا