بررسیموبایل و تبلت

بررسی شیائومی Mi 11؛ اولین گوشی با تراشه اسنپدراگون 888

شیائومی پرچمدار سری Mi خود را با نام Xiaomi Mi 11 در یک رویداد رسمی در اواخر سال 2020 معرفی کرد. این رویداد کاملاً غافلگیر کننده بود، زیرا به جای انتشار یک نسخه پرو، شیائومی تصمیم گرفت یک سری ویژگی های برتر را در داخل خود اضافه کند. اکنون با عرضه این گوشی تصمیم گرفتیم که این گوشی جدید را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

طراحی و کیفیت ساخت

دقیقاً مانند سری Mi 10، شیائومی 11 نیز از همان ابتدا نسبتاً مناسب بود. جعبه آن بسیار نازک است و درون آن محتویاتی نظیر یک قاب سیلیکونی، دفترچه راهنما و خود گوشی بود. همانطور که شیائومی قبلا اشاره کرد، این گوشی بدون شارژ در اختیار کاربران قرار می گیرد. ولی لازم به ذکر است، هنگام خرید دو گزینه پیش روی شما قرار داده می شود: یک نسخه استاندارد بدون شارژر یا کابل شارژ، یا یک نسخه با مجموعه یک کابل و شارژر 55W GaN جداگانه. قیمت هر دو نسخه دقیقاً یکسان است.

این بدان معناست که اگر آداپتور شارژر سریع سازگار با Mi 11 دارید، می توانید جعبه را بدون شارژر تهیه کنید. از آنجا که شما هر دو گزینه را دارید، برخلاف آنچه اپل با سری آیفون 12 خود انجام داد (سامسونگ نیز به زودی به آن می پیوندد)، این یک رویکرد عملی تر و بهتر از سوی شیائومی به نظر می رسد. این اولین باری است که شیائومی از چرم در مدل پرچمدار خود استفاده می کند و احساس خوبی در دست دارد. همچنین برخلاف نوع شیشه مات، لغزنده نیست. نسخه چرمی وگان برای افرادی مناسب است که دوست ندارند قاب گوشی داشته باشند.

وزن این گوشی 194 گرم است. گرچه این رقم خیلی سبک به نظر نمی رسد، اما دیگر سنگین نیست زیرا بدنه بزرگتر است و اندازه ماژول لنز کاهش می یابد. در قاب پشتی لوگوی شیائومی حذف شده و حروف Xiaomi جایگزین آن شده است. در قسمت پشتی نیز یک تزئین فلزی براق دایره ای به شکل سنجاق وجود دارد که منحصر به نسخه چرمی است. با حرکت به ماژول دوربین، آن یک طراحی مستطیل گرد داشته و لنز دارای روکش سیاه است.

صفحه نمایش

شیائومی می 11 دارای صفحه نمایش 6.81 اینچ AMOLED با رزولوشن 1440 در 3200 پیکسل، نرخ رفرش ریت 120 هرتز و نرخ نمونه برداری لمسی 480 هرتز بوده که توسط پوشش کورنینگ گوریلا Victus محافظت می شود. این صفحه قرار است بزرگترین برجسته پرچمدار جدید شیائومی باشد. از نظر پارامترها باید بهترین گزینه در حال حاضر در بازار باشد.

صفحه نمایش این گوشی تاییدیه DisplayMate A+ را کسب کرده که از نظر دقت و وضوح رنگ بی نظیر است. حداکثر روشنایی 1500 نیت این اطمینان را می دهد که شما می توانید صفحه را در زیر نور مستقیم خورشید به وضوح مشاهده کنید و MEMC، بهبود وضوح فوق العاده و سایر ویژگی های برتر در آن وجود دارد. نکته ای قابل توجه این است که صفحه چهار گوشه نه تنها حرکات نرم تری را امکان پذیر می کند بلکه از رنگ سبز ایجاد شده در صفحات منحنی خاص جلوگیری می کند. در مجموع، نمی توان بیش از حد از این صفحه استفاده کرد، قطعاً یکی از بهترین نمایشگرهای AMOLED است که می توانید در سال 2021 خریداری کنید.

نرم افزار و سخت افزار

گوشی می 11 مجهز به تراشه جدید و قدرتمند کوالکام اسنپدراگون 888 با مودم یکپارچه 5G است. این تراشه هشت هسته ای از یک هسته‌ی 2.84 گیگاهرتز (Kryo 680 Prime (Cortex-X1، سه هسته‌ 2.42 گیگاهرتز Kryo 680 Gold و چهار هسته‌ 1.80 گیگاهرتز Kryo 680 Silver تشکیل شده و گرافیک آن Adreno 660 است. همچنین به همراه تراشه 8 یا 12 گیگابایت رم و 128 یا 256 گیگابایت حافظه ذخیره سازی UFS 3.1 حضور دارد.

از سمت نرم افزاری، این گوشی دارای رابط کاربری جدید MIUI 12.5 مبتنی بر سیستم عامل اندروید 11 بهره می برد. در تست بنچمارک انتوتو، تراشه 690،000 امتیاز گرفته، در حالی که نمره 5500 را در 3DMark کسب می کند. این امتیازات اساساً همان Kirin 9000 است. از اینجا اساساً می بینید که عملکرد اوج هر دو تراشه تقریباً از یکدیگر قابل تشخیص نیست.

حال ، بیایید نگاهی به تست استرس بازی بیندازیم. بازی PUBG با کیفیت Ultra HD و نرخ فریم اولترا تقریباً با سرعت 40 فریم در ثانیه روی تلفن همراه، اجرا شد. و نرخ فریم Extreme با کیفیت HDR نیز تقریباً با سرعت 60 فریم بر ثانیه بدون هیچ مشکلی اجرا شد. در آزمون Genshin Impact ، عملکرد در آغاز کار چندان پایدار نبود، اما در نیمه دوم آزمون پایین آمد و نزدیک به 60 فریم بر ثانیه بود. نرخ فریم متوسط 52.6 فریم در ثانیه بود.

کیفیت دوربین

بخش دوربین در Mi 11 احتمالاً کمترین پیشرفت را نسبت به Mi 10 داشته است. دوربین اصلی هنوز 108 مگاپیکسلی بوده، لنز فوق عریض نیز 13 مگاپیکسلی است. سنسور عمق از روی گوشی برداشته شده و بجای لنز ماکرو، یک لنز تله فوتو 50 میلی متر قرار گرفته است. جدا از دیافراگم کمی کوچکتر، دوربین اصلی Mi 11 تقریباً مشابه دوربین Mi 10 است. با نور زیاد در طول روز، هر دو نمونه عالی را ثبت می کنند. اما شما باید از نزدیک بررسی کنید تا تفاوت بین آنها را ببینید.

نمونه تصاویر نشان می دهد که وضوع بیشتری دارد – با فناوری ترکیب 4 در 1 پیکسل، دوربین 108 مگاپیکسلی آن تصاویر 27 مگاپیکسلی ثبت می کند.  اگرچه Mi 10 Ultra از فناوری دوگانه ISO Fusion دو بومی برخوردار است، اما مزیت برد دینامیکی آنچنان مشخص نیست. با سنسور CMOS تقریباً یکسان، تعداد پیکسل بالاتر به معنی کوچکتر بودن پیکسل های مجزا است. در شرایط نسبتاً کم نور، Mi 11 هیچ مزیتی ندارد. اما نتایج شگفت آور است، تا زمانی که منبع نور وجود داشته باشد، Mi 11 از می 10 اولترا عقب نیست. جدا از تعادل رنگ سفید خنک در برخی سناریوها و دامنه دینامیکی کمی پایین تر، عکس های شب Mi 11 قابل اعتماد هستند.

نمونه تصاویر، کنترل نویز بسیار خوبی دارند و معایب قابل توجهی ندارند، چه حالت شب روشن باشد و چه خاموش. اما عیب اندازه پیکسل کوچکتر در صحنه های با نور کم بسیار بیشتر مشهود است. تصویر در معرض کمبود نور قرار خواهد گرفت. اما اگرچه تصویر در معرض کمبود نور قرار خواهد گرفت، اما به نظر شخصی من، لزوماً چیز خوبی نیست که عکسهای شبانه مانند روز باشند.

سنسور اولتراواید Mi 11 نسبت به می 10 اولترا 12 میلیمتر، کمی باریک تر است، اما این همان لنز اصلی و عریض زاویه دید 16 میلی متر است. اگرچه سنسور اولتراواید می 10 اولترا، پیکسل بیشتری نسبت به Mi 11 دارد، اما حتی در هنگام بزرگنمایی نمونه ها نیز به سختی می توان متوجه بهبود وضوح شد. دوربین اولتراواید می 11، مسئله رنگ سبز را برطرف کرده و تعادل رنگ سفید در شب دقیق تر است. جدا از تفاوت در میدان دید، عملکرد همان روز بوده و از لحاظ درک به دلیل تعادل دقیق تر رنگ سفید، حتی بهتر است.

عمر باتری

انرژی مورد نیاز دستگاه توسط یک باتری 4600 میلی آمپر ساعتی تامین می کند. بیشتر مردم نگران این خواهند بود که آیا باتری در دستگاه مشکلی ایجاد می کند یا خیر. ما این باتری را با بازی های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. با اجرای Genshin Impact تا نیم ساعت، حدود 18 درصد و BrightRidge تا 13 دقیقه، 12 درصد شارژ مصرف کرد. همانطور که مشاهده می کنید، کارایی باتری Mi 11 فوق العاده نیست. اما انجام بازی های استریمینگ مانند PUBG mobile با کیفیت بالا و نرخ فریم خوب به مدت 27 دقیقه فقط 9 درصد مصرف کرد.

وقتی ما در نرخ فریم بالا به کیفیت HDR روی آوردیم، این میزان به 11 درصد کاهش یافت. در حداکثر روشنایی، بازی Call of Duty در 37 دقیقه گیم پلی، 15 درصد از انرژی را مصرف کرد. فکر می کنم برای استفاده متوسط تا سنگین هر روز، تقریباً به دو بار شارژ در روز احتیاج دارید که فکر می کنم برای یک تلفن با صفحه نمایش برجسته 2k 120Hz خوب باشد. یکی از نکات برجسته این گوشی پشتیبانی از شارژ سریع 55 وات (100 درصد در 45 دقیقه)، شارژ سریع بی‌سیم 50 وات و Power Delivery 3.0 و +Quick Charge 4 است.

جمع بندی

در مجموع شما می توانید بهترین صفحه نمایش AMOLED سال را تنها با 620 دلار پوند بدست آورید و این تنها Mi 11 را برای من ارزشمند می کند. اگر برایتان مهم نیست که لنز تله فوتو دارد، تقریباً بهترین گوشی برای خرید با این قیمت است. گزینه های بهتر گران تر هستند، در حالی که گزینه های ارزان تر از نظر ویژگی ها با Mi 11 مطابقت ندارند.

منبع
gizmochina
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا