استفاده از شبکه این روزها می‌ تواند به کسب و کارها کمک کند تا به شکل موثر و بهتری ارتباطات درون سازمانی یا برون سازمانی لازم را برقرار کنند. طی کردن درست مراحل راه اندازی شبکه روی روند کلی کارکرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد، اما با همچنان شاهد این هستیم که بسیاری از نیازمندان این خدمات اطلاعات دقیقی در خصوص روند نصب و تجهیز شبکه ندارند. در بسیاری از موارد همین عدم آگاهی باعث می‌ شود نتوانند در زمان خرید تجهیزات و یا سفارش خدمات مورد نیاز خود تصمیم درستی بگیرند و همین به ضرر آنها تمام خواهد شد. یکی از مواردی که نیازمندان خدمات شبکه باید در نظر بگیرند، اهمیت خدمات اکتیو شبکه است. در ادامه متخصصین روترنت اطلاعات و تجربیات خود را در این زمینه با ما در میان می‌ گذارند.

بخش‌ های مختلف یک شبکه کامپیوتری

یک شبکه کامپیوتری دارای دو قسمت اصلی می‌ باشد. این دو قسمت عبارتند از:

  • قسمت پسیو شبکه

 این قسمت که به نام بخش غیر فعال نیز شناخته می‌ شود، تجهیزاتی مانند کابل، منبع تغذیه، طرح‌ های اولیه شبکه و… را درون خود جای داده است. می توان گفت ارائه دهندگان خدمات پسیو شبکه وظیفه آماده سازی زیر ساخت مناسب برای خدمات اکتیو شبکه را بر عهده دارند. تجهیزات و قسمت‌ های مختلف در بخش پسیو توانایی صدور فرمان را ندارند، تنها وظیفه آنها برقراری ارتباط بین بخش‌ های اکتیو و انتقال سیگنال‌ های ایجاد شده توسط سایر بخش‌ هاست.

  • قسمت اکتیو شبکه

 این بخش که به نام قسمت فعال نیز شناخته می شود، روی قسمت پسیو شبکه سوار می‌ شود. خدمات اکتیو شبکه و تجهیزات مربوط به این بخش به شکلی هستند که اجازه می دهند بتوانید به سادگی روند کارهای خود را پیش ببرید. تجهیزات یا قطعات استفاده شده در این بخش از شبکه به صورت مستقیم تاثیرگذار هستند و می‌ توان عملکرد آنها را با دقت بیشتری کنترل کرد.

آشنایی با خدمات اکتیو شبکه

خدمات اکتیو شبکه با استفاده از تجهیزات مخصوص این بخش انجام می‌ شوند. از آنجایی که مشتریان به صورت مستقیم با این بخش در ارتباط هستند، باید طراحی آن به گونه‌ ای باشد که در زمان کار با آن سردرگم نشوند. از سوی دیگر باید به یاد داشته باشید که شرایط عملکرد خدمات اکتیو شبکه از نظر متخصصان روترنت تا حد زیادی به ساختار قسمت پسیو شبکه بستگی دارد. به عنوان مثال تصور کنید که کل شبکه یک ساختمان است؛ در چنین حالتی قسمت پسیو مانند زیربنا و فونداسیون می‌ باشد. خدمات اکتیو شبکه هم در این مثال مانند سایر متعلقات ساختمان هستند که روی زیربنا سوار می‌ شوند. در چنین شرایطی در صورتی که زیربنای شبکه شما مناسب نباشد، قطعا عملکرد کلی آن با مشکل مواجه خواهد شد. خدمات اکتیو شبکه وقتی با کیفیت انجام می‌ شود که روی یک بخش پسیو قدرتمند و با کیفیت سوار شده و کیفیت تجهیزات استفاده شده در آن مناسب باشد.

شناخت تجهیزات اکتیو شبکه

تجهیزات استفاده شده در خدمات اکتیو شبکه دارای انواع مختلفی هستند. تجهیزات مورد نیاز شبکه را کاربرد و وظیفه آن مشخص می‌ کنند. اما در این میان تجهیزاتی هستند که می‌ توان از آنها به عنوان بخش‌ های اصلی در خدمات اکتیو شبکه یاد کرد. این موارد عبارتند از:

  • مودم

 معمولاً بیشتر شبکه‌ های کامپیوتری با استفاده از اینترنت کار می‌ کنند، از همین رو مودم نقش مهمی در خدمات اکتیو شبکه دارد.

  • پرینتر سرور

 در شرکت‌ های بزرگ حتماً به این موضوع نیاز است که یک پرینتر بدون نیاز به کامپیوتر در اختیار کاربران مختلف متصل به شبکه باشد. این پرینتر‌ها که با استفاده از کابل usb یا پارالل به سرور متصل می‌ شوند، دستورات خود را از طریق کاربر‌های مختلف دریافت کرده و کارهای خواسته شده را انجام می دهند.

  • روتر

 یکی از قسمت‌ های بسیار مهم در بخش اکتیو شبکه‌، روتر است که در مدل‌ های مختلفی طراحی و تولید شده است. از روتر معمولاً برای اتصال چندین شبکه به یکدیگر استفاده می‌ شود و کاربرد گسترده‌ ای در شبکه‌ های LAN و WAN دارند.

  • سوئیچ شبکه

 استفاده از سوئیچ در شبکه کمک می‌ کند تا کاربران اجازه داشته باشند به صورت همزمان چند فایل را ارسال کنند و اینترنت تداخلی در کار و روند انتقال اطلاعات به وجود نیاورد. برای شبکه هایی با اهداف و کاربردهای مختلف از انواع متفاوت سوئیچ استفاده می‌ شود.

  • اکسس پوینت

در شبکه‌ های معمولی برای ارتباط برقرار کردن بین کامپیوتر‌ها نیاز به یک سوئیچ شبکه داریم و همچنین در شبکه‌ های وایرلس نیز یک سخت افزار این وظیفه را بر عهده دارد. اکسس پوینت که بیشتر در شبکه‌ های وایرلس استفاده می‌ شود، عملکردی شبیه به سوئیچ در شبکه‌ های کابلی دارد.

  • کارت شبکه

یکی از سخت افزار‌های مهم استفاده شده در خدمات اکتیو شبکه، کارت شبکه است. کارت شبکه وظیفه ایجاد ارتباط بین کامپیوتر و شرایط انتقال که می‌ تواند کابل‌های فیبر نوری و مسی باشد را فراهم می‌ کند. مادربرد‌های استفاده شده در کامپیوتر‌های شخصی جدید دارای یک کارت شبکه هستند.

جزئیات مربوط به اجرای خدمات اکتیو شبکه

ارائه دهندگان خدمات اکتیو شبکه وظیفه دارند که تجهیزات مورد استفاده در این بخش را به صورت استاندارد برای مشتری تامین کنند. بعد از آن نوبت به نصب سیستم عامل‌ های سرور و کلاینت می‌ رسد. شرکت‌ های مختلف مانند ویندوز و لینوکس نسخه‌ های سیستم عامل متفاوتی را برای این شبکه‌ ها وارد بازار کرده اند که بسته به کاربرد خود می‌ توانید یکی از آنها را انتخاب کنید. در مراحل بعدی نرم افزارهای کاربردی برای شبکه را روی سیستم عامل نصب می‌ کنند. آنتی ویروس ها، نرم افزارهای تخصصی و تجاری تحت شبکه و… مواردی هستند که در این قسمت در اختیار مشتری قرار می‌ گیرند. بعد از اتمام مراحل بالا تنظیمات لازم برای مدیریت و کنترل فایل‌ها، اکانت‌ ها و سیستم‌ های استفاده شده در شبکه انجام می‌ شود. در ضمن ارائه دهندگان خدمات اکتیو شبکه معمولاً تا مدت محدودی وضعیت عملکرد شبکه را ضمانت کرده سرویس‌ های لازم را انجام می‌ دهند تا در طولانی مدت به مشکل بر نخورید. اما از آنجایی که بسیاری از شبکه‌ ها نیاز به سرویس دهی و پشتیبانی دوره‌ ای دارند، شرکت‌ های ارائه دهنده خدمات شبکه می‌ توانند خدمات پشتیبانی را به صورت سالیانه به آنها ارائه دهند و کمک کنند که در طول زمان استفاده موثری از شبکه خود داشته باشند.

در زمان راه اندازی شبکه باید هم‌زمان به کیفیت بخش پسیو و خدمات اکتیو شبکه دقت کنید. چرا که داشتن بخش پسیو و اکتیو قوی در یک شبکه باعث می‌ شود روند کاری خود را به درستی طی کرده و شما را به اهداف تان نزدیک‌ تر کند. اما در صورتی که هر کدام از این بخش‌ ها شکل درست پیکربندی و تجهیز نشده بود، قطعاً با مشکل مواجه می‌ شوید. از سوی دیگر به گفته متخصصان روترنت مشتریان همیشه سعی دارند که هزینه بیشتری برای خدمات اکتیو شبکه بپردازند و همین باعث می‌ شود از اهمیت بخش پسیو شبکه غافل شوند. توجه نکردن به قسمت پسیو شبکه باعث می‌ شود که در طولانی مدت عملکرد کل شبکه با مشکل مواجه شود و نتواند به درستی از آن استفاده کنید.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *