بررسیلپ تاپ

بررسی لپ تاپ ریزر بوک 13

 معمولا لپ تاپ‌های ریزر بیشتر نزد گیمر‌ها شناخته می‌شوند. با این حال کم پیش نمی‌آید که افرادی که نیاز به یک لپ تاپ قدرتمند ویندوز دارند به سراغ این لپ تاپ‌ها بروند. Razer Book 13 شاید بهترین گزینه برای این افراد باشد. با این حال چیزی که آن را بسیار جذاب می‌کند این است که ریزر با طراحی این لپ تاپ، گیمر‌ها را کنار گذاشته و دقیقا روی دانش آموزان و کارمندان تمرکز کرده است. در این مقاله تصمیم داریم تا لپ تاپ Razer Book 13 را بررسی می‌کنیم.

قیمت پایه‌ Razer Book 13، حدود 1200 دلار است. مدل پایه‌ این لپ تاپ از یک پردازنده‌ نسل یازدهم اینتل Core i5، کارت گرافیک مجتمع Intel Iris Xe، رم 8 گیگابایتی و حافظه‌ 256 گیگابایتی SSD عرضه می‌شود. مدلی که بیشتر کاربران آن را خریداری می کنند، مدل میانی با پردازنده Core i7-1165G7، رم 16 گیگابایتی و 256 گیگابایت حافظه SSD است. با وجود اینکه صفحه نمایش فول اچ دی بوده، اما اکنون ضد بازتاب و از لمس پشتیبانی می کند و قیمت آن 1600 دلار است.

درنهایت، بالاترین مدل ریزر بوک 13 با قیمت 2000 دلار است، اما شما اکنون یک نمایشگر لمسی 4K کامل (ضد بازتاب)، همان Core i7-1165G7 (4.7GHz) با 16 گیگابایت رم و دو برابر فضای ذخیره سازی یعنی 512 گیگابایت دریافت می کنید. در ادامه مشخصات کامل این لپ تاپ جدید به شرح زیر است.

  • ابعاد و وزن: 15.15 در 295.6 در 198 میلیمتر؛ 1.4 کیلوگرم
  • صفحه نمایش: 13.4 اینچی با نسبت ابعاد 16 به 10؛ پوشش گوریلا گلس 6، ضد بازتاب؛ رزولوشن فول اچ‌دی پلاس غیر لمسی، فول اچ دی پلاس لمسی و +UHD لمسی.
  • پردازنده: نسل یازدهم اینتل Core i5-1135G7 و Intel Core i7-1165G7؛ گرافیک یکپارچه Iris Xe
  • حافظه رم: 8 یا 16 گیگابایت LPDDR4X 4267MHz
  • فضای ذخیره سازی : حداکثر 512 گیگابایت PCIe M.2 SSD
  • پورت ها: یک HDMI 2.0، دو تاندربولت 4، کارت خوان میکرو اس دی، یک USB-A 3.2، جک هدفون/میکروفون
  • صفحه کلید و ترک پد: Razer Chroma w/ per-key RGB backlighting و Microsoft Precision
  • اتصالات: وای فای 6، بلوتوث 5.1
  • باتری: 56 وات ساعت، پشتیبانی از شارژ سریع 65 وات
  • سایر قابلیت ها: نسخه 64 بیتی ویندوز 10، وبکم 720p با پشتیبانی از ویندوز هلو

طراحی و کیفیت ساخت

خوشبختانه با وجود قیمت بالاتر از حد متوسط ​، در اینجا لپ تاپ زیادی دریافت می کنید. مهمترین تفاوت به انتخاب پورت ها برمی گردد. در حالی که بسیاری از اولترابوک های 13 اینچی فقط با چند پورت Thunderbolt Type-C همراه هستند، نکته مهم در لپ تاپ ریزر درگاه‌های کامل است که هر دو طرف دستگاه قرار دارند. به عنوان مثال، اسلات کارت HDMI 2.0 و microSD کامل وجود دارد – این روزها در میان اولترابوک های فروشنده نادر است. درحالیکه دو پورت Type-C Thunderbolt 4 دریافت می کنید، یک پورت استاندارد USB Type-A 3.2 نیز روی لپ تاپ موجود است.

شاسی کلی از آلومینیوم برش داده شده T6 CNC ساخته شده است. گرچه ممکن است در بعضی از عکس ها سفید به نظر برسد، اما یک نقره براق است که به نظر حرفه ای می رسد و اثر انگشت را در زندگی واقعی پنهان می کند. من از طراحی کاملاً متقارن ریزر برای لپ تاپ های خود قدردانی می کنم. این احساس عالی و کاملا متعادل است.

برخی از ویژگی های کوچک نیز، مانند یک حفره LED در سمت راست، برای روشن بودن لپ تاپ (سفید) یا هنگام شارژ (سبز) با افکت تنفسی آرام وجود دارد. آرم مار سه سر Razer (THS) در بالا بسته به نور از نقره ای روشن به تاریک سوئیچ می کند.

صفحه نمایش و دوربین

ریزر در تهیه همان نمایشگرهای Sharp IGZO موجود در دل در XPS 13 بسیار هوشمندانه عمل کرده است. اکثر کاربران باید از مدل لمسی فول اچ دی استفاده کنند. صفحه نمایش 13.4 اینچی یکی از بهترین صفحه هایی است که من استفاده کرده ام و رزولوشن 4K در این اندازه فقط به کاربران حرفه ای اختصاص دارد که واقعاً برای فعالیت با چنین وضوح بالایی نیاز دارند. ریزر ادعا می کند این باریک ترین حاشیه ها در هر لپ تاپ 13.4 اینچی است، اما ظاهر بسیار خوبی دارند. به لطف صفحه نمایش بلندتر 16:10، حاشیه ها از چهار طرف باریک هستند. دقت رنگ به ویژه با 100 درصد sRGB و 76 درصد AdobeRGB و 80 درصد DCI-P3 خوب است.

ریزر با انتخاب این نمایشگر پیروز میدان رقابت می‌شود. نسبت فوق العاده تصویر، حاشیه‌های باریک و کیفیت بسیار بالا در نگاه اول مشخص می‌شود. روشنایی نمایشگر 550 نیت است که حتی زیر آفتاب تصاویر را به خوبی پیش چشم شما می‌آورد. نور زیاد باعث کنتراست عالی در تصویر می‌شود. مقدار اشباع رنگ و ویژگی‌های نمایشگر پیشرفت خاصی را نشان نمی‌دهد. اگر لپ تاپ‌هایی با نمایشگر 4K را نادیده بگیریم، ریزر بوک 13 در رده بالایی قرار می‌گیرد. این لپ تاپ روی کاغذ برای ویرایش حرفه‌ای عکس یا انجام کارهای گرافیکی مناسب نیست. اما شما را نا امید نمی‌کند.

وب کم در 720P هیچ چیز هیجان انگیزی نیست، اما در نور کم بسیار خوب عمل می کند و در حاشیه بالایی نیز نمایش داده می شود. ریزر همچنین از یک حسگر Windows Hello IR برای ورود فوری به ویندوز استفاده کرده که بدون نقص بود.

کیبورد، ترک پد و صوت

تایپ کردن روی کتاب 13 استثنایی است. ؤیزر با استفاده از همان مهارت صفحه کلید بازی، تجربه بسیار رضایت بخشی از صفحه کلید را با کلیدهای اندازه خوب ارائه می دهد. کیبورد این لپ تاپ، همان کیبورد به کار رفته در Blade Stealth 13 است که خبر خوبی است. کیفیت این کیبورد از کیبورد Dell XPS 13 بسیار بالا تر است. با وجود اینکه Razer Book 13 یک لپ تاپ گیمینگ نیست، همچنان از نرم افزار Razer Synapse 3.0 و نورپردازی RGB کلید‌ها بهره می‌برد.

با هر بار فشردن هر کدام از کلیدها حس خوب تکرار می‌شود. صفحه لمسی با حساسیت بالا در اختیار شما قرار دارد. ترک پد بسیار عظیم، روان، کاملاً متمرکز است و درایورهای Microsoft Precision را اجرا می کند. این فوق العاده است و من هیچ مشکلی با آن ندارم.

برای صدا ، Razer از دو بلندگوی آمپ شلیک بالا استفاده می کند که دو طرف صفحه کلید قرار دارند. بازهم، همه چیز کاملاً متقارن و دقیق در طراحی است. به لطف جایگاه و شرایط قرار گیری حالت استریو ایجاد می‌شود. نباید انتظار بیس از آن‌ها داشته باشید. در نهایت باید بگوییم برای گوش دادن به موسیقی و تماشای فیلم به اندازه کافی خوب نیستند.

بازده و عملکرد

نسل یازدهم اینتل قابل توجه ترین پیشرفت در عملکرد پردازنده از سال های گذشته در این شرکت است و در اینجا می درخشد. ریزر به لطف شجره خود در خنک سازی لپ تاپ هایش، این لپ تاپ را به دو فن زیبا، ولی ساکت، تجهیز کرده که دارای یک سیستم خنک کننده محفظه بخار برتر است. درحالیکه می توانید لپ تاپ ریزر بوک 13 را در حالت معمولی متعادل یا با عملکرد بالا ویندوز 10 اجرا کنید، ریزر قابلیتی را با نام Razer Synapse ارائه کرده که قدرت بیشتری را از لپ تاپ دریافت خواهید کرد.

کاربران می توانند هنگام اتصال به اینترنت، آن را روی “Performance” تنظیم کنند و حتی سرعت فن را به صورت دستی کنترل کنند، به شما این امکان را می دهد که در صورت تمایل آن پردازنده را لمس کنید. این حالت های عملکردی، از جمله تعادل و صرفه جویی در مصرف باتری را می توان به طور مستقل برای مصرف برق یا باتری پیکربندی کرد.

نسخه 1200 دلاری این لپ تاپ از تراشه نسل یازدهم اینتل i5-1135G7 به همراه 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه SSD استفاده می‌کند. نسخه مورد بررسی ما 1600 دلار قیمت دارد. این افزایش قیمت رم دستگاه را به 16 گیگابایت ارتقا می‌دهد و سرعت تراشه i7-1185G7 را به دستان شما می‌آورد. مقدار حافظه ذخیره سازی لپ تاپ نیز به 512 گیگابایت افزایش می‌یابد. بیش‌تر لپ‌ تاپ‌های سطح بالا 1 ترابایت فضای ذخیره سازی به کاربر ارائه می‌دهند.

تراشه اینتل i7 کارایی فوق العاده‌ای را از خود نشان می‌دهد. بنچ‌مارک سینه‌بنچ بهترین عملکرد تک هسته‌ای را با این پردازنده نشان داد. امتیاز 1508 حتی از مک بوک پرو اپل با تراشه M1 و امتیاز 1487 بالاتر است. امتیازات ریزر بوک 13 در بنچ‌مارک‌ها فوق العاده است. وقتی می‌گوییم این لپ تاپ مناسب بازی نیست در مورد ناتوانی و ضعیف بودن آن صحبت نمی‌کنیم. جدا از بنچ‌مارک‌ها عملکرد واقعی لپ تاپ چگونه است؟ ما یک فیلم کوتاه با کیفیت 4K را در قالب H.265 کد گزاری کردیم. ریزر بوک در سه و نیم دقیقه کار را انجام داد.

به عبارتی انجام هر کاری با این لپ تاپ ممکن است. اما نباید انتظار لپ تاپ‌های بزرگ را داشته باشید. گرافیک یکپارچه آیریس Xe اینتل پردازش گرافیکی را بر عهده دارد. تراشه آیریس بازی‌های سبک را با کیفیت 1080p به آسانی اجرا می‌کند. برای مثال بازی سیویلیزیشن VI را با کیفیت 1080p و تنظیمات متوسط اجرا کردیم. تعداد فریم در این بازی به عدد 37 می‌رسید.

باتری مانند یک سد بزرگ جلوی موفقیت ریزر بوک 13 را می‌گیرد. مک بوک‌های امسال با تراشه M1 عمر باتری را مقدار زیادی افزایش دادند. اگر تنها برای وب گردی از لپ تاپ ریزر استفاده کنید، تا 8 ساعت همراه شما می‌ماند. نتیجه بد نیست اما در مقابل مک بوک‌ها حرفی برای گفتن ندارد. برای مشاهده فیلم شرایط کمی بهتر است. این لپ تاپ با یک بار شارژ برای 10 ساعت شما را همراهی می‌کند. برای کارهای روزمره نیازی به جا به جایی شارژر دستگاه ندارید.

جمع بندی

لپ تاپ ریزر همه کارهای شما را به درستی انجام می‌دهد. در میان لپ تاپ‌های سطح بالا مانند XPS 13 دل و اسپکتور x360 از شرکت HP سر خود را بالا می‌گیرد. آیا گزینه‌های دیگری وجود دارد؟ نزدیک‌ترین رقیب XPS 13 دل است. لپ تاپ دل تقریبا 400 دلار ارزان‌تر است. نمایشگر آن نیز کیفیت بالاتری دارد.

نباید فراموش کرد که مک بوک پرو M1 با قدرت بیش‌تر و عمر باتری طولانی‌ 100 دلار گران‌تر است. نمایشگر آن نیز کیفیت بالاتری دارد. Razer Book 13 در این بازه‌ی قیمتی، رقیب اصلی لپ تاپ‌های Dell XPS 13 و HP Spectre x360 14 محسوب می‌شود. قیمت این لپ تاپ در مقایسه با سایر مدل‌های گیمینگ برند، نسبتا پایین تر است. طراحی زیبا و مستحکم و باتری حجیم Razer Book 13، جابجایی آن را بسیار راحت می‌کند تا به این ترتیب بتوانید به هنگام سفر، به کار خود برسید.

نکات مثبت

  • درگاه‌های کامل
  • طراحی فوق العاده و کیفیت بالا
  • عملکرد چشمگیر
  • نمایشگر دوست داشتنی 16:10

نکات منفی

  • گزینه‌های محدود برای انتخاب قطعات
  • عمر باتری نه چندان مناسب
منبع
windowscentral
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا