بررسیلپ تاپ

بررسی لپ تاپ لنوو ThinkPad X1 Nano

طی دو سال اخیر شاعد عرضه لپ تاپ های فوق العاده و نوآورانه ای از سری محبوب تینک پد لنوو بوده ایم. و حالا لنوو، از تینک پد ایکس وان نانو (ThinkPad X1 Nano) ارائه کرد؛ کوچک ترین و سبک ترین تینک پد لنوو که تاکنون ساخته شده است. ما در این مطلب تصمیم داریم تا این لپ تاپ جدید را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

لپ تاپ مورد بررسی ما 1,847 دلار قیمت داشته که شامل پردازنده نسل 11 اینتل Core i7-1060G7، رم 16 گیگابایتی و حافظه 512 گیگابایتی PCIe SSD و یک صفحه نمایش 13 اینچی (2160×1350) 2K IPS با نسبت تصویر 16:10 است. تینک پد X1 نانو وارد فضایی به شدت رقابتی شده است؛ یکی از بزرگترین رقبای این لپ تاپ، دل XPS 13 است. پس در ادامه با ایستگاه آی تی همراه باشید.

طراحی و کیفیت ساخت

درست است که لنوو باریک ترین و سبک ترین تینک پد را ساخته اما طراحی آن را تغییر نداده است. ThinkPad X1 nano، دارای همان طراحی استاندارد لپ تاپ های سری تینک پد است؛ بدنه کاملا مشکی با ردپاهایی از قرمز. در تینک پد X1 نانو مثل بقیه تینک پد ها ردپای ظریفی از رنگ قرمز را می بینید مثلا چراغ LED قرمز به جای نقطه حرف i و ترک پوینت قرمز همراه با نوار قرمز زیر دکمه های ترکپد. سبک طراحی ThinkPad X1 nano هیچ شباهتی به طراحی براق و صیقلی دل XPS 13 یا طراحی ظریف و تراش خورده HP Spectre x360 13 ندارد.

ThinkPad X1 nano همچون سایر تینک پد ها از ترکیب موادی ساخته شده که به بدنه آن دوام و استحکام بخشیده اند. در این لپ تاپ از مواد هیبریدی فیبر کربن استفاده شده است. بدنه این لپ تاپ از آلیاژ منیزیوم – آلومینیوم ساخته شده که به وزن کم این تینک پد که تنها حدود 900 گرم است، کمک کرده است. لپ تاپ های دل XPS 13 و HP Spectre x360 13 هر دو حدود 1.2 کیلوگرم وزن دارند. البته سبک بودن چیزی از استحکام بدنه ThinkPad X1 nano کم نکرده است و این لپ تاپ به اندازه رقبایش، که از مقاوم ترین لپ تاپ های موجود در بازار هستند، مستحکم و مقاوم به نظر می رسد.

توجه داشته باشید که وزن 1.99 پوند واقعاً بسیار سبک است. برای یک لپ تاپ در نوع خود، X1 Nano سبک ترین لپ تاپی است که می توانید خریداری کنید – حتی سبک تر از LG Gram 13 که هدف اصلی آن سبک ترین حالت ممکن است. همچنین موادی که در ساخت تینک پد X1 نانو از آن ها استفاده شده، تجربه خوبی را برای کاربر ایجاد می کند. این لپ تاپ به طور کلی بسیار جذاب و راحت است.

سبک وزن بودن لپ تاپ ویژگی فوق العاده ای است اما اگر به قیمت استحکام آن تمام شود ارزشی ندارد. خوشبختانه تینک پد ایکس وان نانو مثل همه تینک پد ها محکم و مقاومت است و سبک بودن این لپ تاپ باعث سستی و بی دوامی آن نشده است. در قاب، بدنه و کیبورد این لپ تاپ خبری از خم شدن، چرخیدن یا تا شدن نیست. البته لولای X1 نانو به پای لولای لپ تاپ XPS 13 نمی رسد چون لولای ThinkPad X1 nano سفت تر است و برای باز کردن این لپ تاپ باید از هر دو دست استفاده کنید.

این لپ تاپ 0.55 تا 0.66 اینچ ضخامت دارد در حالی که ضخامت لپ تاپ XPS 13 تنها 0.58 اینچ است و Spectre x360 13 با 0.67 اینچ، فقط کمی ضخیم تر از این تینک پد است. از آنجایی که حاشیه های بالایی و پایینی ThinkPad X1 Nano نسبت به XPS 13 کمی بیشتر است، ضخامت این لپ تاپ حتی با وجود کوچکتر بودن صفحه نمایش آن (13 اینچ در برابر 13.4 اینچ) بیشتر است البته این تفاوت زیاد نیست و می توان از آن چشم پوشی کرد.

درگاه های اتصال ThinkPad X1 Nano یکی از قسمت هایی هستند که تحت الشعاع اندازه کوچک این لپ تاپ قرار گرفته است. ThinkPad X1 Nano تنها دارای دو پورت USB تایپ سی و پورت های تاندربولت 4 در سمت چپ، همراه با یک جک صوتی 3.5 میلی متری است. لپ تاپ Spectre x360 13 هم یک پورت USB تایپ A و هم یک درگاه میکرو اس دی (microSD) دارد در حالی که تینک پد X1 نانو فاقد این دو درگاه است. سرعت لنوو در اتصال بی سیم با Wi-Fi 6 و بلوتوث 5.0 بسیار سریع است و پشتیبانی از 4G یا 5G WWAN از طریق اسلات سیم کارت در پشت آن اختیاری است.

امنیت

لنوو در تینک پد X1 نانو از تکنولوژی های امنیتی جذابی استفاده کرده است که در این بخش به شرح و معرفی آن ها می پردازیم. البته این تکنولوژی ها جدید نیستند اما بخش نرم افزاری آن ها بهبود و ارتقا پیدا کرده است. تینک پد ایکس وان نانو، مثل سایر تینک پد ها به یک کاور وبکم ThinkShutter مجهز است. این کاورها در لپ تاپ های تینک پد چیز جدیدی نیست. تکنولوژی جدید و نوآورانه ThinkPad X1 Nano تشخیص حضور انسان (HPD) همراه با نرم افزاری است که از رادار برای تشخیص زمانی که کاربر پشت لپ تاپ است و زمانی که از پشت لپ تاپ بلند می شود استفاده می کند. تا زمانی که کاربر پشت این پشت تینک پدX1 نانو نشسته باشد، لپ تاپ به صورن نرمال کار می کند و روشن می ماند.

اگر کاربر از شعاع 60 درجه این لپ تاپ دور شود، صفحه نمایش خاموش شده و لپ تاپ قفل می شود. همچنین برای صرفه جویی در مصرف باتری وارد حالت استندبای مدرن خواهد شد. وقتی کاربر دوباره به شعاع 60 درجه تینک پد X1 نانو برگردد، این لپ تاپ به صورت خودکار روشن شده و در صورتی که تشخیص چهره فعال شده باشد، لاگین خواهد شد.

این قابلیت عملکردی بسیار عالی داشته و به خوبی کار می کند. البته گاهی اوقات ممکن است رفتن لپ تاپ روی حالت Sleep در عملکرد یک سری نرم افزار ها تداخل ایجاد کند بنابراین اگر با برنامه ای کار می کنید که مستلزم روشن ماندن لپ تاپ است می توانید این قابلیت را موقتاٌ غیر فعال کنید. البته هنوز مشخص نیست که امکان غیر فعال کردن این ویژگی وجود دارد یا نه و اگر وجود دارد چگونه است.

بازده و عملکرد

تینک پد ایکس وان نانو به پردازنده نامتداول نسل یازدهم اینتل Core i7-1160G7 مجهز گشته که نسبت به پردازنده محبوب Core i7-1165G7، از حداکثر سرعت کلاک 4.4 گیگاهرتز و دامنه توان حرارتی (TDP) 7 تا 15 وات استفاده می کند. حتی با وجودی که این پردازنده روی کاغذ سرعت کمتری دارد، در تست بنچمارک تفاوت زیادی نشان نمی دهد. تینک پد X1 نانو در گیک بنچ 5 عملکرد فوق العاده ای نشان نداد و تنها توانست در حالت چند هسته ای نمره 5139 و در حالت تک هسته ای نمره 1466 را کسب کند. لپ تاپ های دیگری که از Tiger Lake استفاده می کنند به نمره ای بالاتر از 5400 و 1500 دست می یابند.

با این وجود تینک پد ایکس وان نانو در نرم افزار Handbrake موفق شد یک ویدئوی 420 مگابایتی H.265 را دقیقا در سه دقیقه انکود کند که از سایر لپ تاپ ها با چیپ های قوی تر Tiger Lake مثل لپ تاپ Dell XPS 13 با Core i7-1185G7 که برای اجرای همین کار به حدود 20 ثانیه زمان بیشتر نیاز دارد و لپ تاپ HP Spectre x360 14 با پردازنده Core i7-1165G7 که در حدود 10 ثانیه بیشتر زمان لازم داشت، بهتر است.

در نهایت، تست کامل پی سی مارک 10 (PCMark 10) روی ThinkPad X1 Nano اجرا شد که این لپ تاپ موفق شد نمره کلی 4684 و نمره 9295 را در بخش Essentials، نمره 6413 را در بخش Productivity  و نمره 4678 را در بخش Creation دریافت کند. این نمره ها فقط کمی از پردازنده های سریع تر، همچون پردازنده لپ تاپ Spectre x360 14 عقب تر است که به ترتیب نمره های 4796، 9760، 6340 و 4837 را دریافت کرده است. این یکی از مواردی بود که پردازنده ضعیف تر تینک پد X1 نانو نتوانست به پای پردازنده های قوی تر برسد.

به طور کلی، تینک پد X1 از نظر بهره وری (productivity) سرعت بسیار بالاتری دارد و هنگام کار کردن با این لپ تاپ با مشکل افت سرعت مواجه نخواهید شد. می توان گفت لنوو در جمع آوری قدرت کافی در یک بدنه بسیار سبک، کارش را به خوبی انجام داده است. برای گیمینگ، ThinkPad X1 nano همان گرافیک Iris Xe اینتل را دارد که در سایر لپ تاپ های سری Tiger Lake در این سطح رقابت، دیده می شود. این لپ تاپ در تست 3DMark Time Spy نمره 1549 را کسب کرد که تقریبا نمره ای حد وسط است. لپ تاپ XPS 13 نمره 1589 را کسب کرده بود و لپ تاپ MSI Prestige 14 Evo که لپ تاپ قدرتمندی است تنها توانسته بود به 1465 نمره برسد. لپ تاپ Spectre x360 14 هم در حالت پرفورمنس موفق به کسب نمره 1709 شده بود.

صفحه نمایش

ThinkPad X1 Nano دارای صفحه نمایش کاملاً جدیدی است که نسبت تصویر بلندتر 16:10 برابر با قطر 13.0 اینچ دارد. این نمایشگر از وضوح 2K (2160 در 1350 پیکسل) بسیار واضح برخوردار بوده، اگرچه رنگ های این صفحه نمایش کمی گرم (مایل به زرد) به نظر می رسند.

بر اساس رنگ سنجی ها می توان گفت که این صفحه نمایش برای یک لپ تاپ رده بالا خوب است اما عالی نیست. محدوده رنگی آن با 74 درصد AdobeRGB و 98 درصد sRGB متوسط است و دقت رنگ آن DeltaE 1.31 است (نمره 1.0 یا کمتر عالی در نظر گرفته می شود). صفحه نمایش فول اچ دی پلاس لپ تاپ XPS 13 نمرات مشابهی را دریافت کرده است (75 درصد AdobeRGB و 98 درصد sRGB و دقت رنگ 1.36). صفحه نمایش ThinkPad X1 Nano با روشنایی 414 نیت صفحه نمایش بسیار زیبا و چشم نوازی است. کنتراست آن 980:1 است که تنها کمی از آستانه 1000:1 لپ تاپ های رده بالا، کمتر است.

صفحه نمایش لپ تاپ تینک پد X1 نانو بسیار زیبا و چشم نواز است به ویژه با توجه به نسبت تصویر 16:10 آن که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است. البته باید به گرم بودن رنگ های آن عادت کنید. این صفحه نمایش برای طراحی و کار های خلاقانه که دقیق بودن رنگ ها در آن حائز اهمیت است مناسب نیست و برای کارهایی از این دست باید به دنبال صفحه نمایشی با محدوده رنگی گسترده تر بگردید.

تینک پد X1 نانو نسبت به اندازه کوچکش صدای بلند و خوبی دارد که به لطف اسپیکرهای چهارگانه این لپ است، دو تا اسپیکر بم رو به پایین و دو تا اسپیکر پر بسامد رو به بالا. این اسپیکر برای صداهای بالا و میانه عملکرد بسیار خوبی دارد اما باس کمی دارد. برای استفاده روزمره و فیلم و سریال دیدن مناسب است اما به پای بهترین اسپیکرهای لپ تاپ موجود در بازار یعنی اسپیکر های مک بوک پرو نمی رسد.

کیبورد و تاچ پد

به گفته لنوو، در تینک پد X1 از همان کیبورد کلاسیک و محبوب استاندارد لپ تاپ های سری تینک پد استفاده شده است. فاصله دکمه های این کبورد مثل بقیه تینک پد ها زیاد است و دکمه ها همان ظاهر استاندارد و همیشگی خود را دارند. مکانیزم این کیبورد نیز تفاوتی با کیبورد استاندارد سایر تینک پد ها ندارد.

تاچ پد لپ تاپ X1 نانو از نسخه Microsoft Precision است و از فرمان های لمسی چندگانه و ژست های حرکتی ویندوز 10 پشتیبانی می کند. دکمه های بالای تاچ پد کمی از فضای تاچ پد را به خودشان اختصاص می دهند و همین باعث شده تاچ پد نسبتا کوچک شود. این دکمه ها مربوط به ترک پوینت وسط کیبورد هستند که به صورت یک ماوس جداگانه عمل می کند. از آنجایی که عرض صفحه نمایش این لپ تاپ بزرگتر شده، انتظار می رفت از فضای اضافی ایجاد شده پایین کیبورد برای بزرگتر کردن فضای تاچ پد استفاده شود که چنین کاری صورت نگرفته است.

صفحه نمایش این لپ تاپ لمسی نیست که این هم نکته ای منفی به شمار می آید چون کار با لپ تاپ هایی که به صفحه لمسی مجهز هستند بسیار راحت تر است. تینک پد X1 نانو به یک حسگر اثرانگشت در سم راست تاچ پد و همچنین قابلیت شناسایی چهره با استفاده از دوربین فروسرخ مجهز است.

عمر باتری

وقتی به ظرفیت 48 وات ساعتی باتری تینک پد X1 نگاه می کنیم، ممکن است فکر کنیم که عمر باتری این لپ تاپ هم مثل سایر تینک پد ها متوسط است. اما احتمالا به دلیل کوچکتر بودن صفحه نمایش و کم مصرف بودن پردازنده، عمر باتری این لپ تاپ به طور چشمگیری بالا رفته و مثل اکثر تینک پد ها مشکل کم بودن عمر باتری ندارد.

ThinkPad X1 nano در تست عمر باتری، 10.25 ساعت هنگام وبگردی باتری نگه داشت که نمره خوبی است و نیازهای کاربر را برآورده می سازد. این مقدار از گواهینامه Evo اینتل که تنها 9 ساعت باتری برای استفاده معمولی است، بهتر است. در تست پخش ویدئو، ThinkPad X1 Nano باتری نگه داشت که نتیجه بسیار تحسین برانگیزی است. عملکرد X1 نانو حدود شش ساعت از لپ تاپ XPS 13 و هشت ساعت از لپ تاپ Spectre x360 13 بیشتر بود. در تست گیمینگ پی سی مارک 10 (PCMark 10) که به پردازنده فشار می آورد، ThinkPad X1 Nano تنها حدود 4 ساعت روشن ماند. این نتیجه از لحاظ طولانی بودن عمر باتری رتبه دوم را دارد و تنها یک ثانیه از لپ تاپ XPS 13 Full HD+ عقب است.

جمع بندی

تینک پد X1  لپ تاپی بسیار قدرتمند در ابعاد بسیار کوچک است. این لپ تاپ از عملکرد و بازده بسیار خوب، عمر باتری عالی و کیفیت ساخت مرغوب و مقاوم، همراه با یک کیبورد خوب و تکنولوژی تشخیص حضور انسان برخوردار است. این لپ تاپ با برخورداری از صفحه نمایش 16:10 از جمله لپ تاپ های به روز موجود در بازار به شمار می آید. تینک پد X1 نانو نقاط ضعف زیادی ندارد. شاید ظاهر زیبا و صیقلی لپ تاپ XPS 13 و طراحی زیبا و انعطاف پذیری لپ تاپ Spectre x360 13 را نداشته باشد اما به عنوان یک لپ تاپ 13 اینچی، لپ تاپ بسیار خوب و قوی ای است.

نقاط مثبت

  • عملکرد بهره وری سالید
  • بسیار سبک
  • صفحه کلید و تاچ پد خوب
  • ماندگاری عالی باتری
  • نمایش بسیار خوب 16:10

نقاط منفی

  • لبه ها کمی بزرگ هستند
منبع
digitaltrends
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا