بررسیموبایل و تبلت

بررسی گوشی وان پلاس 9

خط جدید وان پلاس از دو مدل شاخص آن تشکیل شده است: وان پلاس 9 و وان پلاس 9 پرو. در ادامه قصد داریم تا نگاهی بیندازیم به مدل کوچک‌تر یا همان وان پلاس 9 که از لحاظ ظاهری و ساختار بدنه، تفاوت زیادی با مدل سال قبل این شرکت ندارد اما از لحاظ مشخصات فنی و برخی ویژگی‌ها بهتر است.

وان پلاس 9، یکی از بهترین گوشی‌های این شرکت چینی بوده و توان رقابت با گوشی‌های پرچمدار و گران‌قیمت‌ برندهای رقیب را دارد. این گوشی، تمام ویژگی‌های مهم مانند صفحه نمایش فوق‌العاده، عملکرد خیره‌کننده، عمر باتری بالا، دوربین قدرتمند، فست شارژ سریع و دوربین فوق عریض بی‌نظیر را ارائه داده است. وان پلاس در ساخت این گوشی از نمایشگری فلت به همراه فریم پلاستیکی جدیدی بهره برده و قسمت‌های جلویی و پشتی بدنه با پوشش گوریلا گلس محافظت می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی این گوشی آشنا خواهید شد.

  • بدنه: 160.0 در 73.9 در 8.1 میلیمتر؛ وزن 183 گرم؛ فریم پلاستیک، پوشش گوریلا گلس.
  • نمایشگر: 6.55 اینچ Fluid AMOLED، رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل، نرخ رفرش ریت 120 هرتز، روشنایی 1100 نیت.
  • پردازنده: کوالکام اسنپدراگون 888؛ گرافیک Adreno 660.
  • حافظه رم/داخلی: 8 گیگابایت رم + 128 گیگابایت، 12 گیگابایت رم + 256 گیگابایت
  • نرم افزار: اندروید 11، رابط کاربری OxygenOS 11
  • دوربین پشتی: اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.8، اولتراواید 50 مگاپیکسلی f/2.2، عمق 2 مگاپیکسل
  • دوربین جلویی: 16 مگاپیکسل f/2.4
  • باتری: 4500 میلی آمپر ساعت، شارژ سریع 65 وات، شارژ بیسیم 15 وات و USB Power Delivery
  • سایر قابلیت ها: سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر، NFC

شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تغییر در این گوشی، استفاده از پردازنده اسنپدراگون 888 است که از فناوری 5G پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین از فناوری باتری dual-cell بهره می‌برده که پیشتر در مدل وان پلاس 8T به کار رفته بود. این یعنی، وان پلاس 8 از فناوری شارژ سریع Wrap charge 65T پشتیبانی می‌کند و می‌توان ظرف مدت زمان 30 دقیقه، شارژ باتری 4500 میلی‌آمپری دستگاه را از صفر به 100درصد رساند.

با جعبه گشایی گوشی وان پلاس، شما یک کابل Type-C to Type-C USB 2.0، آداپتور 65W Warp Charge و قاب سیلیکونی شفاف را دریافت می کنید.

طراحی و کیفیت ساخت

اینکه بگوییم طراحی وان پلاس 9 آشنا بوده، کم لطفی است. در بیشتر موارد، وان پلاس 9 طراحی خود را با وان پلاس 8 تی مشترک می کند که تفاوت عمده بصری ماژول طراحی مجدد دوربین در پشت است. همچنین با دقت بیشتر می‌توان به نقاط مشترکی میان این گوشی با مدل وان پلاس 7 نیز رسید.

نمای جلوی وان پلاس 9 همانند وان پلاس 8 تی به نظر می رسد که منطقی است زیرا نمایشگر هر دو گوشی یکسان است. قسمت جلویی این گوشی به یک نمایشگر صاف یا همان «فلت» مجهز شده و دوربین سلفی نیز با طراحی Punch-hole در قسمت کناری نمایشگر جای گرفته است. در کناره ها جایی است که وان پلاس 9 بیشترین تفاوت را با وان پلاس 8 تی دارد. اگرچه در وان پلاس 8 تی از فریمی ‌آلومینومی‌ استفاده شده، اما وان پلاس 9 از فریمی ‌پلاستیکی تقویت‌شده بهره می‌برد که از لحاظ ظاهری، تفاوتی با فریم‌های فلزی ندارد.

چیدمان کلیدهای وان پلاس 9 همان طراحی را داشته که در وان پلاس 8 تی می توان یافت. با این وجود، مانند وان پلاس 9 پرو، دکمه های تنظیم صدا در وان پلاس 9 بیشتر در سمت چپ قرار دارند و دسترسی به آن را آسان تر می کند. در قسمت پشتی نیز سیستم دوربینی با طراحی جدید را شاهدیم که در قسمت کناری بدنه جای گرفته است. این دوربین به سه سنسور مجهز و لوگوی هاسلبند نیز روی آن حک شده است. قسمت پشت گوشی هنوز شیشه ای بوده و طراحی سه رنگ و دو پایان دارد. در مجموع، جنبه طراحی در وان پلاس 9 بسیار دلپذیر است و ما شاهد تمرکز وان پلاس بیشتر روی مدل پرو هستیم.

صفحه نمایش

وان پلاس 9 دارای صفحه نمایش 6.55 اینچی 8 بیتی امولد با رزولوشن 1080 در 2400 پیکسل است. این نمایشگر دارای نرخ تازه سازی متغیر 120 هرتز است و توانایی نمایش محتوای HDR را دارد. همه این مشخصات با OnePlus 8T یکسان است زیرا از نمایشگر مشابهی استفاده می کند. این نمایشگر از دقت رنگ بالایی برخوردار است و می‌تواند محتوا را با کیفیت مطلوبی نمایش دهد. همچنین وان پلاس این امکان را در بخش Settings گوشی برای کاربران فراهم کرده تا در صورت تمایل، از میان حالت‌های طبیعی (sRGB) و شفاف (Display-P3)، یکی را انتخاب کنند. با این حال، توصیه می‌شود تا کاربران از حالت طبیعی استفاده کنند.

همانند وان پلاس 9 پرو، وان پلاس 9 نیز از نرخ رفرش 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند و قادر است در مواقع ضروری، نرخ رفرش را کاهش دهد که به حفظ شارژ باتری کمک خواهد شد. اما از آنجایی که نمایشگر به کار رفته در وان پلاس 9 از نوع LTPO نیست، نمی‌توان انتظار داشت که گوشی بتواند نرخ رفرش خود را به یک هرتز برساند.

زمانی که کاربر در حال کار با نمایشگر باشد، نرخ رفرش آن به 120 هرتز می‌رسد اما وقتی این تعامل صورت نگیرد، نرخ رفرش در زمانی که میزان روشنایی بیشتر از 50 درصد باشد، به 60 هرتز کاهش می‌یابد. از طرفی دیگر، وان پلاس ۹ به مانند برادر بزرگ‌تر خود به حالتی به نام Vibrant Color Effect Pro مجهز شده که برای تماشای ویدیوها بسیار کاربردی و مفید خواهد بود و می‌تواند رنگ‌های باکیفیتی را ارائه دهد.

حالت جدید دیگری تحت عوان Ultra-high Video Resolution در وان پلاس 9 وجود دارد که از فناوری هوش مصنوعی برای ارتقای ویدیو در برخی اپلیکیشن‌ها از جمله اینستاگرام بهره می‌برد. همچنین در دل نمایشگر این گوشی، حسگر اثر انگش اپتیکال تعبیه شده که در قسمت پایینی نمایشگر جای گرفته است. عملکرد این حسگر قابل قبول است و می‌تواند با سرعت و دقت مناسبی، قبل دستگاه را باز کند.

عمر باتری

وان پلاس 9 از سلول های دوتایی 2250 میلی آمپری استفاده کرده که کل ظرفیت باتری 4500 میلی آمپر ساعت است: تقریباً همان ظرفیت وان پلاس 8T. علیرغم افزایش تبلیغات در بهره وری پلتفرم کوالکام اسنپدراگون 888، عملکرد باتری وان پلاس 9 متوسط بود.

به عبارتی دیگر، این باتری توانست با یک بار شارژ، انرژی مورد نیاز برای 28 ساعت مکالمه و بیش از 13 ساعت وبگردی را تامین کند. همچنین در تست پخش ویدیو نیز عملکرد 15 ساعته برای آن ثبت شده است. همچنین این گوشی از فناوری شارژ سریع Wrap Charge 65T بهره می‌برد که قادر است ظرف مدت زمان 29 دقیقه، صفر تا 100 باتری را پر کند.

نرم افزار و رابط کاربری

سیستم‌عامل گوشی‌ وان پلاس 9، اکسیژن او اس 11 می‌باشد که براساس اندروید 11 طراحی شده است. این سیستم‌عامل بسیار روان و مدرن بوده و بیخودافزارهای برنامه‌های پیش‌فرض آن، بسیار کم است.

این رابطه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که از جمله آن‌ها می‌توان به Turbo Boost 3.0 اشاره کرد که می‌تواند به ارتقای عملکرد دستگاه و اجرای بهتر اپلیکیشن‌ها در بکگراند کمک کند. در این گوشی، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها به راحتی اجرا می‌شوند و مشکلی چون تاخیر در خواندن دستور و یا هنگ کردن دستگاه به وجود نخواهد آمد.

وان‌پلاس تا سه سال برای گوشی‌های 9 و 9 پرو، دو به‌روزرسانی اندروید و چندین به‌روزرسانی امنیتی را ارائه خواهد کرد. شرکت‌های سامسونگ و گوگل به ترتیب 4 و 3 سال از گوشی‌های خود پشتیبانی می‌کنند و وان‌پلاس از این نظر، کمی ضعیف عمل کرده است.

بازده و کارایی

گوشی وان پلاس 9 از پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون 888 استفاده کرده و در دو مدل با رم‌های 8 و 12 گیگابایت عرضه می‌شود. این پردازنده از هشت هسته پردازشی بهره می‌برد که می‌توانند تا 25 درصد عملکرد بهتری را نسبت به اسنپدراگون 865 به ارمغان آورند. این چیپست از سه کلاستر تشکیل شده که قوی‌ترین آن، تک هسته‌ای با فرکانس 2.84 گیگاهرتزی با هسته‌ای از نوع Kryo 680 Prime ست.

یک کلاستر سه هسته‌ای دیگر از سه هسته Kryo 680 Gold با فرکانس 2.42 گیگاهرتز بهره می‌برد و در نهایت، کلاستر سوم از چهار هسته Kryo 680 Silver با فرکانس 1.8 گیگاهرتز تشکیل شده است. تراشه گرافیکی این گوشی از نوع آدرنو 660 است که از لحاظ کارایی، تا 35 درصد عملکرد بهتری را نسبت به تراشه آدرنو 650 از خود ارائه می‌دهد.

این پردازنده در بیشتر گوشی‌های پرچمدار حضور داشته و استفاده از آن در این گوشی، یکی از نقاط قوت اصلی آن است. در آزمایش‌های انجام‌شده از نسخه‌ 12 گیگابایتی این گوشی استفاده شد و در طی آن، سرعت لود اپلیکیشن‌ها بسیار بالا بوده و بازگشت از اپلیکیشن به صفحه‌ی اصلی و برعکس در کسری از ثانیه صورت می‌گیرد. این عملکرد خیره‌کننده، مهم‌ترین ویژگی وان پلاس 9 است.

کیفیت دوربین

ترکیب دوربین‌های وان پلاس 9 شامل دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 50 مگاپیکسلی و دوربین مونوکروم 2 مگاپیکسلی می‌شود. دوربین سلفی این گوشی نیز با کیفیت 16 مگاپیکسل به ثبت تصاویر می‌پردازد.

وان‌پلاس در دوربین اصلی این گوشی، از لنز IMX689 سونی استفاده کرده است. این لنز در دوربین اصلی گوشی وان‌پلاس 8 پرو نیز استفاده شده بود. کیفیت تصاویر این دوربین بسیار بالا بوده و ویژگی تنظیم رنگ هاسلبلد، کیفیت رنگ تصاویر را نیز ارتقا داده است. شرکت وان‌پلاس تاکید خاصی بر طبیعی بودن رنگ‌ها‌ی تصاویر در دوربین‌های این گوشی کرده بود. با این حال، اشباع رنگ تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین اصلی این گوشی، گاهی اوقات بیش از حد بوده و تعادل رنگ سفید آن، مانند بیشتر گوشی‌ها، معمولی به‌نظر می‌رسد. در نتیجه، کیفیت تصاویر دوربین‌های این گوشی نمی‌تواند دلیل مهمی برای خرید آن باشد.

قابلیت ثبت تصاویر به‌صورت RAW نیز در وان پلاس 9 وجود داشته و به لطف آن، کاربران می‌توانند پردازش تصاویر را کنترل کنند. هر دو گوشی وان پلاس 9 و 9 پرو می‌توانند از طریق حالت پروی اپلیکیشن دوربین به ثبت تصاویر 12 بیتی DNG بپردازند. این تصاویر در مقایسه با تصاویر 10 بیتی از رنگ‌های بیشتری استفاده کرده که برای مرحله‌ پس‌پردازش بسیار کارآمد خواهد بود.

ثبت تصاویر در حالت RAW برخلاف دوربین‌های معمولی، پردازش چند فریم تصویر، که از آن در تصاویر Jpeg استفاده می‌شود را حذف می‌کند. این روش، معمولاً کیفیت نهایی تصویر را بالاتر می‌برد و افراد بیشتری نیز از آن استفاده می‌کنند. با این وجود، عکاسان حرفه‌ای بیشتر از روش RAW استفاده کرده و این مورد بیشتر برای آن‌ها کاربرد خواهد داشت.

همچنین دوربین فوق عریض 50 مگاپیکسلی این گوشی، تصاویر را به‌صورت 12 مگاپیکسل ثبت می‌کند. این دوربین از لنر جدیدی بهره برده و تصاویر را با کم‌ترین اعوجاج (Distortion) ارائه می‌کند. لنز استفاده‌شده در این دوربین، 1/1.56 اینچ بوده که حتی از گوشی‌های آیفون 12 و گلکسی S21 نیز بزرگ‌تر است. معمولاً، شرکت‌ها اهمیت زیادی به دوربین‌های فوق عریض نمی‌دهند و توجه شرکت وان‌پلاس به این دوربین، قابل ستایش است.

تصاویر دوربین اصلی در محیط‌های روشن، از کیفیت قابل قبولی برخوردار است اما در محیط‌های تاریک، این دوربین با مشکلاتی مواجه می‌شود. ثبات اپتیکال تصاویر در چنین شرایطی، کمک بسیاری به ارتقای وضوح تصاویر می‌کند اما این ویژگی در وان پلاس 9، در مقایسه با 9 پرو و بیشتر گوشی‌های هم‌رده از قدرت کمتری برخوردار بوده و وضوح تصاویر را آن‌طور که باید، افزایش نمی‌دهد.

وان پلاس 9 قابلیت ضبط ویدیو به‌صورت 8K در 30  فریم و 4K در 30 و 60 فریم را نیز دارد. در حالت 4K و 30 فریم، کاربران می‌توانند از قابلیت HDR نیز بهره ببرند. با این وجود، تفاوت بزرگی در تعادل رنگ سفید تصاویر پس از فعال کردن حالت HDR به چشم نمی‌خورد. همچنین گوشی وان پلاس 9 پرو از قابلیت جدیدی به نام DOL-HDR استفاده می‌کند که فریم‌های متفاوت را ترکیب کرده و عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد.

همچنین استفاده از دوربین مونوکروم این گوشی به‌صورت دستی امکان‌پذیر نبوده و این دوربین، تنها اطلاعات مورد نیاز را در اختیار فیلتر مونوکروم دوربین اصلی قرار می‌دهد. انتظار می‌رود که وان‌پلاس در گوشی‌های بعدی خود از این دوربین به‌شکل بهتری استفاده کند.

جمع بندی

وان پلاس 9 را باید یکی از بهترین گوشی‌های این شرکت چینی دانست که توانسته به لطف ویژگی‌های بارزی چون نمایشگر باکیفیت، قابلیت‌های نرم‌افزاری متنوع، بلندگوهای قوی، دوربین‌های حرفه‌ای و پشتیبانی از شارژ سریع، خود را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای خریداران تبدیل کرده است.

با این حال، نمی‌توان خرید این گوشی را به همه‌ی افراد توصیه کرد. ویژگی‌های خاص این گوشی ممکن است به مذاق تمام کاربران خوش نیاید. قابلیت فست شارژ وان پلاس 9، تا حدودی راضی‌کننده است اما نمی‌تواند برگ برنده‌ی این گوشی باشد. دوربین فوق عریض وان پلاس 9، بی‌نظیر است اما قابلیت تنظیم رنگ هسل‌بلد که مانور زیادی بر روی آن داده شده بود، آنچنان هم چشمگیر نیست. وان پلاس 9 فرصت این را داشت تا به بهترین گوشی میان‌رده‌ی سال جدید تبدیل شود و هنوز هم عملکرد خیره‌کننده‌ آن، می‌تواند دلیل خوبی برای خرید آن باشد. اما برخی نکات باعث شده تا نتوان به آن لقب “پیشروی گوشی‌های میان‌رده” را داد.

نقاط مثبت

  • عملکرد نمایش خوب
  • نرم افزار نسبتاً تمیز و عملکرد عالی UI
  • بلندگوهای قدرتمند
  • عملکرد خوب دوربین های اصلی و فوق عریض
  • شارژ سریع

نقاط منفی

  • فریم پلاستیک و نبود رتبه بندی های مقاومت
  • نبود قابلیت OIS و دوربین تله اختصاصی
  • دوربین جلوی منسوخ شده
  • دوربین مونوکروم فایده ای ندارد
  • بدون شارژ بی سیم در خارج از NA و اروپا
  • عملکرد ماندگاری باتری نسبت به مدل های قبلی بدتر است
  • بیشتر بازی ها هنوز با سرعت 60 فریم در ثانیه قفل شده اند
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا