گوگل سرانجام نسخه پیش‌نمایش اندروید 12 را منتشر کرد. این نسخه با طراحی جدید موسوم به Material You عرضه خواهد شد و بسیاری از قابلیت‌های جدید آن حالا معرفی شده است. اندروید 12 اکنون از جلوه‌های بصری جدیدی بهره می‌برد که ظاهر آن را به نسبت اندروید 11 بهتر و جذاب‌تر کرده. از لحاظ کیفیت عملکرد هم این سیستم‌عامل یک سر و گردن بالاتر از اندرویدهای قبلی قرار دارد و باید عملکرد گوگل را در طراحی آن تحسین‌برانگیز بدانیم.

تمام تلاش طراحان این سیستم عامل بر این است که قابلیت شخصی سازی اندروید 12 به بیشترین حد خود در بین سیستم عامل‌های قبلی گوگل برسد. برای مثال نمونه‌ این متد طراحی را می‌توانید در تم های پویای این سیستم عامل ببینید که با بر اساس تصویر زمینه انتخابی شما تغییر خواهند کرد. شما به سادگی یک تصویر زمینه انتخاب می کنید و سیستم به طور خودکار تعیین می کند کدام رنگ غالب است، کدام یک مکمل است و کدام یک “فقط عالی به نظر می رسند”. سپس آن رنگ ها را در کل سیستم عامل اعمال می کند – سایه اعلان، صفحه قفل، کنترل میزان صدا، ابزارک های جدید و غیره.

اندروید 12 توانسته تا 22 درصد در عملکرد پردازنده و 15 درصد در عملکرد استفاده از هسته‌های پردازشی بهره وری داشته باشد. سایه اعلان‌ها و تنظیمات دکمه پاور در این سیستم عامل بازطراحی شده‌اند. سایه اعلان‌ها بیشتر به چشم می‌آیند و پویاتر نیز شده‌اند. در زمان کشیدن نوتیفیکیشن‌ها به پاینن، تنظیمات سریع کمتری به چشم می‌آیند (فقط 4 مورد نمایش داده می‌شود) و آنطور که پیداست دیگر فقط آیکون نیستند. جالب است بدانید که Google Play و Home Control در تنظیمات سریع اندروید 12 جای گرفته‌اند. اگر می‌]واهید دستیار صوتی گوگل را فراخوانی کنید اکنون می‌توانید دکمه پاور گوشی‌ خود را بیشتر نگه دارید.

در بخش تنظیمات داشبورد جدیدی برای بخش حریم خصوصی طراحی شده تا کاربر بتواند به راحتی مجوزهای لازم برای برنامه‌های گوشی خود را لغو یا تایید کند. به غیر از این یک نشانگر جدید در سمت راست بالای نوار وضعیت قرار داده شده تا در زمان استفاده از برنامه‌های مختلف تشخیص دهید که آیا از میکروفون و دوربین شما استفاده می‌شود یا خیر. با قسمت‌های جدیدی که در قسمت تنظیمات سریع اندروید 12 ایجاد شده، کاربر می‌تواند دسترسی این برنامه‌ها را به سرعت لغو یا تایید کند.

در بخش حریم خصوصی و امنیت هم صحبت‌های زیادی مطرح شد و شایعه‌های زیادی پیش از این در این رابطه شنیده بودیم. اکنون مانند سیستم‌عامل iOS، یک نشان‌گر کوچک در سمت راست-بالای صفحه به نمایش در آمده و به کاربر نشان می‌دهد که آیا اپلیکیشنی در آن لحظه از دوربین یا میکروفون استفاده می‌کند یا خیر. فقط کافی است روی آن ضربه بزنید تا منویی برایتان به نمایش در بیاید از اینکه چه اپلیکیشنی بدون آگاهی شما مشغول استفاده از دوربین و میکروفون است. در همان منو امکان غیرفعال‌سازی دسترسی به میکروفون و دوربین هم وجود دارد.

بخش دیگر مربوط به امنیت و حریم خصوصی Privacy dashboard نام دارد. در این بخش کاربر به‌راحتی می‌تواند مشاهده کند چه مواردی، چه مدت و توسط چه اپلیکیشن‌هایی استفاده شده‌اند. مثلا دوربین، موقعیت مکانی، میکروفون یا امکانات دیگر تا چه اندازه و توسط چه اپلیکیشن‌هایی استفاده شدند.

این‌طور که به نظر می‌رسد، سیستم‌عامل جدید گوگل اواخر امسال رسما عرضه می‌شود اما اولین بتای عمومی آن از امروز در دسترس قرار می‌گیرد. بدین ترتیب کاربرانی که می‌خواهند با قابلیت‌های جدید اندروید 12 آشنا شوند، می‌توانند از امروز آن را دانلود کنند. گوشی‌های پیکسل به نسخه‌ی بتای این سیستم‌عامل دسترسی دارند اما جز آن‌ها، محصولات شرکت‌های ایسوس، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، شارپ، TCL، ویوو، شیائومی و ZTE هم واجد شرایط دریافت این به‌روزرسانی هستند. البته باید از طریق وب‌سایت توسعه‌دهنده‌ی اندروید، چک کنید ببینید آیا دستگاه شما می‌تواند نسخه‌ی بتای اندروید 12 را دریافت کند یا خیر.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *