در جریان رویداد توسعه‌دهندگان WWDC 2021 اپل نسخه‌ی جدید سیستم‌‌عامل iPadOS 15 را برای تبلت‌های خود معرفی کرد. قابلیت اضافه‌کردن ویجت به تمام صفحات، App Library و قابلیت چندوظیفگی پیشرفته‌‌تر از جمله‌ مهم‌ترین ویژگی‌های iPadOS 15 به‌شمار می‌آیند. به‌نظر می‌رسد که عمده‌ی تمرکز اپل روی افزایش بهره‌وری تبلت‌هایش معطوف باشد.

از صفحه‌ اصلی سیستم عامل iPadOS 15 شروع می‌کنیم. همان‌گونه که می‌دانید اپل از سال 2010 تاکنون تغییرات چندان زیادی را در صفحه‌ی هوم iPadOS ایجاد نکرده است. حتی با وجود رونمایی از ویجت‌ها در سال گذشته و اضافه شدن آن‌ها به سیستم عامل iOS 14 و iPadOS 14 کاربران در زمان استفاده از آن‌ها در iPadOS نمی‌توانستند که از آن‌ها به‌راحتی استفاده کنند و ویجت‌های مورد نظر خود را در هر جایی از صفحه‌ی هوم که می‌خواهند قرار دهند تا به‌سرعت به اطلاعات مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

گویا اپل هم از نارضایتی کاربران از این موضوع آگاه شده و اولین تغییر رخ داده در سیستم عامل iPadOS 15 مربوط به ویجت‌ها و نحوه‌ استفاده از آن‌هاست. در واقع کاربران در iPadOS 15 می‌توانند که ویجت‌های مورد نظر خود را در هر جایی از صفحه‌ی هوم که می‌خواهند قرار دهند و به اطلاعات آن ویجت به‌راحتی و در همان صفحه‌ی هوم دسترسی داشته باشند.

 کوپرتینونشین‌ها قابلیت دسته‌بندی هوشمند اپ‌ها یا App Library را نیز با نسخه‌ جدید iPadOS ارائه می‌دهند. کاربر می‌تواند به فهرست دسته‌بندی‌شده‌ اپ‌ها از طریق داک در لبه‌ پایینی نمایشگر آیپد دسترسی داشته باشد. iPadOS 15 بسیاری از قابلیت‌های جدید iOS 15 را نیز برای کاربران آیپد فراهم می‌آورد. فیس‌تایم اکنون از قابلیت Spatial Audio برای تماس‌هایی با صدای طبیعی‌تر پشتیبانی می‌کند؛ کاربر می‌تواند صدای محیطی را به‌صورت کامل از بین ببرد یا به کمک گزینه‌ی Wide Spectrum، صداهای بیشتری از محیط اطراف را دراختیار مخاطب قرار دهد. در نهایت حالت پرتره به فرد اجازه می‌دهد تا پس‌زمینه‌ی خود را در تماس‌های تصویری محو کند.

اپل در این سیستم عامل بهبود‌هایی را در مولتی‌تسکینگ ایجاد کرده است. به عنوان اکنون آیکون جدیدی به این سیستم عامل اضافه شده است که کاربران با استفاده از آن می‌توانند کار‌هایی مانند مشاهده‌ی اپ‌ها در کنار یکدیگر را به‌راحتی انجام دهند. اپل همچنین قابلیت دیگری را به مولتی‌تسکینگ iPadOS 15 اضافه کرده است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند پیچیدگی‌های به وجود آمده در زمان انجام کار‌های مختلف را کاهش دهند. در واقع باید بگوییم که در iPadOS 15 شاهد تغییرات گسترده‌ای در قابلیت‌های مربوط به مولتی‌تسکینگ سیستم عامل iPadOS هستیم.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید سیستم عامل iPadOS 15 ویژگی به نام QuickNote است. اضافه شدن این قابلیت به iPadOS 15 به کاربران اجازه می‌دهد تا یادداشت‌های مختلف را به سایت‌های متفاوت و دیگر قسمت‌های سیستم عامل iPadOS اضافه کنند و به‌راحتی بتوانند در زمان مراجعه به یک سایت یا یک قسمت از سیستم عامل iPadOS به‌راحتی به یادداشت اضافه شده دسترسی داشته باشند. در نهایت شاهد اضافه شدن اپ Trasnslate به سیستم عامل iPadOS هستیم. با توجه به اینکه دو سیستم عامل iOS و iPadOS مشابه یکدیگر هستند. بسیاری از ویژگی‌های استفاده شده در iOS 15 در سیستم عامل iPadOS 15 هم وجود دارد.

اپل قابلیت جدید SharePlay برای اشتراک‌گذاری محتوای چندرسانه‌ای نظیر موسیقی، فیلم و غیره در تماس‌های گروهی را نیز دراختیار کاربران آیپد می‌گذارد. SharePlay از قابلیت‌هایی همچون تصویر-در-تصویر و iMessage برای ارائه‌ی تجربه‌‌ای یکپارچه‌تر بین دستگاه‌های مختلف بهره می‌برد. این نسخه از سیستم عامل iPadOS دارای ویژگی‌ها و ابزار‌های جدیدی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که در زمان انجام کار‌های خود به شکل بهتری بر روی کار‌هایشان تمرکز کنند. از جمله‌ی این ویژگی‌ها می‌توان به بهبود‌های صورت گرفته در نمایش نوتیفیکیشن‌ها و نمایش خلاصه‌ای از نوتیفیکیشن‌ها اشاره کرد. این تغییرات صورت گرفته در سیستم عامل iPadOS به کاربر اجازه می‌دهد که مشخص کند که در هر ساعتی از روز چه نوع نوتیفیکیشن‌هایی را دریافت کند. در واقع این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد که نوتیفیکیشن‌های کاری را از نوتیفیکیشن‌های شخصی جدا کنند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *