موبایل و تبلتنرم افزار و اینترنت

اپل iOS 15 با قابلیت های جدید معرفی شد

اپل ساعاتی قبل در رویداد WWDC 2021، از نسخه جدید سیستم عامل iOS 15 با قابلیت ها و امکانات جدید برای دستگاه های آیفون معرفی کرد. بیایید نگاهی به ویژگی های جدید iOS 15 بیاندازیم. یکی از بزرگ‌ترین تغییراتی که در iOS 15 شاهد هستیم، در اپلیکیشن فیس‌تایم است که اینبار قابلیت‌های جذاب فراوانی را دریافت کرده. اپل قابلیت‌های جدید این اپلیکیشن را با هدف برقراری یک مکالمه‌ تصویری مشابه مکالمه‌ در دنیای واقعی طراحی کرده که بسیار جذاب و هیجان‌انگیز هم هستند.

اولین و مهم‌ترین قابلیت این است که کاربران ویندوز و اندروید هم می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند. در جریان این رویداد اپل اعلام کرد کاربران اپل می‌توانند لینک مکالمات خود را برای کاربران اندروید و ویندوز ارسال کرده تا آن‌ها از طریق مرورگر بتوانند به مکالمه وارد شوند. حتی می‌توانید لینک مکالمه‌ای را قبل از آغاز آن دریافت کرده و برای دوستان خود ارسال کنید تا در زمان تایید شده، وارد مکالمه شوند.

اما اپل در نظر دارد مکالماتی که را که از این طریق برقرار می‌شوند را بیشتر به شرایط واقعی نزدیک کند. بدین ترتیب قابلیت spatial audio به آن اضافه شد تا بدین ترتیب صدای کاربران دقیقا از جایی که صحبت می‌کنند شنیده شود. یک قابلیت جذاب دیگر، voice isolation است که نویز سفید را از صدای کاربر در حال صحبت جدا می‌کند. قابلیت Grid هم به فیس‌تایم اضافه شده تا بدین ترتیب یک کادر سفید‌رنگ دور کاربری که در حال صحبت است قرار بگیرد. بدین ترتیب می‌دانید چه کسی در آن لحظه در حال صحبت کردن است. در نهایت اما از SharePlay صحبت شد که به کاربران اجازه می‌دهد حین تماس در فیس‌تایم، آنچه را که مد نظر دارند با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند.

بخش اعلانات بالاخره در iOS 15 تغییر و تحول گسترده‌ای داشته. بدین صورت که اینبار  به لطف قابلیتی تحت عنوان Notification Summary (خلاصه‌ اعلانات) کاربران مجبور نخواهند شد بین آن همه اعلانات کم‌اهمیت در صفحه‌ قفل سردرگم شوند. با کمک Notification Summary، فقط اعلانات مهم برای کاربران به نمایش در می‌آید تا آن‌ها وقت زیادی برای یافتن اعلانات مهم صرف نکنند. در واقع اکنون اینطور شده که اعلانات به صورت دسته‌های شخصی‌سازی‌شده‌ای به نمایش در می‌آیند تا فضای زیادی را روی صفحه اشغال نکنند.

قابلیت Live Text در واقع الهام گرفته از گوگل لنز و فوق‌العاده کاربردی است. کاربرد لایو تکست به این صورت است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا متون را از تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و سایر تصاویر جدا کنند. این تمام چیزی است که لایو تکست برایتان انجام می‌دهد اما همین کار هم بسیار مفید و کاربردی به نظر می‌رسد تا جایی که عجیب بود چرا همچین قابلیت خوبی زودتر معرفی نشده بود. به گفته‌ی اپل، فرایند جداسازی متن از تصاویر تماما درون خود گوشی انجام شده و هیچ یک از متن‌ها به جایی ارسال نمی‌شوند.

اپلیکیشن والت همانطور که از نامش پیداست آمده تا نیاز کاربران به کیف پول فیزیکی از بین برود. اما ظاهرا اپل در نظر دارد با این اپلیکیشن، کاربران حتی سوییچ یا کلیدی همراه خود نداشته باشند و در واقع از داشتن آن بی‌نیاز باشند. کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌ها اکنون دیجیتال شده‌اند اما با پشتیبانی از UWB کارت‌های فیزیکی، اکنون باز کردن یا قفل کردن برخی از خودروها و یا درها با آیفون یا اپل‌واچ ممکن شده. شرکت‌هایی نظیر BMW و هتل Hyatt از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که از اپلیکیشن یاد شده و قابلیت‌های جذاب آن پشتیبانی می‌کنند. جالب اینجاست که در برخی از ایالت‌های آمریکا، دیگر نیازی به همراه داشتن کارت شناسایی هم نیست چرا که با همان والت می‌توانید آن را اسکن کنید و با خیال راحت به کارهای خود بپردازید.

اپلیکیشن آب و هوا اکنون یک تغییر در شکل ظاهری خود داشته که نه تنها جلوه‌های بصری آن را بهتر کرده بلکه یک سری قابلیت‌های بسیار خوب هم به آن اضافه کرده. اکنون یک رادار بهبود یافته به این اپلیکیشن اضافه شده که دما و میزان بارندگی را در یک نقشه‌ی تعاملی به کاربران نشان می‌دهد. بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود شرایط آب و هوا را به صورت زنده در یک محلی مشخص مشاهده کنند. سرویس Maps، سرویس بعدی تغییریافته در iOS 15 است. گذشته از به‌روزرسانی‌های مربوط به داده‌های نمایشی، ظاهری جدید برای آن درنظر گرفته شده است که از حالا در کشورهای پرتقال و اسپانیا و تا پایان سال به کشورهای استرالیا و ایتالیا در دسترس خواهد بود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا