در چند سال گذشته، اوپو پیشتاز تصویربرداری گوشی های هوشمند بوده است. این شرکت میلیون ها دلار در تحقیق و توسعه دوربین گوشی های هوشمند سرمایه گذاری کرده و ما ثمره این سرمایه گذاری ها را از طریق فناوری هایی مانند زوم ترکیبی 10 برابری و سیستم دوربین زیر صفحه مشاهده کرده ایم. و امروز، در رویداد لانچ فناوری تصویربرداری آینده OPPO 2021، اوپو سه راه حل تصویربرداری دیگر برای گوشی های هوشمند معرفی کرده است. این سه راهکار شامل یک سنسور جدید RGBW (سفید)، سیستمی است که زوم اپتیکال مداوم را ارائه می دهد و فناوری لرزشگیر پنج محوره برای گوشی های هوشمند می شود.

سنسور RGBW CMOS

سالهاست که شرکتها سعی کرده اند سنسورهای دوربین را در داخل گوشی های هوشمند شما تغییر دهند تا کیفیت کلی تصویر را بهبود بخشند. هواوی سنسور RYYB خود را توسعه داد که برای این نام تجاری شگفت انگیز بود و اکنون اوپو با سنسور CMOS اختصاصی خود که دارای یک زیر پیکسل سفید اضافی (W) بوده، در دسترس قرار داده است. سنسور RGBW جدید این شرکت با جایگزینی نیمی از پیکسل های اصلی با پیکسل های سفید جدید همراه با تغییر موقعیت پیکسل، حساسیت به نور (تا 60 درصد نور بیشتر) را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

معرفی پیکسل های سفید برای افزایش حساسیت به نور حسگر CMOS مفهوم جدیدی نیست. در واقع، در سال 2015، سری R7 اوپو دارای آرایش پیکسلی RGBW سفارشی مشابه بود، اما نتایج رضایت بخشی نداشت. یکی از دلایل بزرگ این است که، پیکسل های سفید اضافی می توانند دقت رنگ را کاهش دهند و همچنین اثر مویر را در عکس های گرفته شده، به دلیل افزایش تداخل زیر پیکسل، اضافه کنند.

با این حال، پس از سال ها توسعه، به نظر می رسد که این شرکت با معرفی یک فناوری جداسازی پیکسل جدید به نام Deep Trench Isolation (DTI) این فناوری را جلا داده است. بر اساس گزارشات، این امر مکالمه متقابل سیگنال را کاهش می دهد و کیفیت کلی تصویر را بهبود می بخشد. علاوه بر این، اوپو می گوید اولین شرکتی است که یک الگوریتم توسعه یافته (Quadra Pixel Binning) را در داخل یک سنسور CMOS تعبیه کرده، که سازگاری بین پلتفرم ها را به میزان زیادی بهبود می بخشد و اثربخشی پردازش تصویر را نیز افزایش می دهد.

سنسور RGBW جدید چگونه عکاسی گوشی های هوشمند را بهبود می بخشد؟ اوپو می گوید سنسور RGBW جدید نه تنها عکاسی در نور کم را بهبود می بخشد بلکه ویژگی های پوست، بافت و کنتراست را در عکس ها و فیلم ها افزایش می دهد. سنسور اوپو RGBW از سه ماهه چهارم 2021 به صورت تجاری عرضه می شود.

سیستم لرزشگیر پنج محوره برای گوشی

به یاد دارید زمانی که اوپو اولین فناوری تثبیت کننده مبتنی بر سنسور (به جای لنز) را برای گوشی های هوشمند در MWC 2016 نشان داد؟ اکنون این شرکت اولین فناوری تثبیت کننده پنج محوره جهان را برای گوشی های هوشمند ارائه کرده است. این امر با استفاده از دو جزء متحرک در سیستم تثبیت – لنز و سنسور تصویر امکان پذیر است. این لنز توسط موتورهای بلبرینگ هدایت می شود، در حالی که سنسور از آلیاژهای حافظه شکل برخوردار است.

همانطور که سیستم داده های حرکتی را از ژیروسکوپ دریافت می کند، این داده ها را از طریق الگوریتم ها تجزیه و تحلیل کرده و از طریق لنز و سنسور تصویر خود حرکات تثبیت کننده لازم را انجام می دهد. اگر حرکت نسبتاً کوچک باشد، فقط OIS تغییر دهنده لنز وارد تصویر می شود که تغییرات افقی (X) و عمودی (Y) را پوشش می دهد. با این حال، هنگامی که حرکت بزرگ است، OIS تغییر سنسور به کمک می آید و شیفت های افقی (x)، عمودی (y) را پوشش می دهد تا به ثبات پنج محور در گوشی برسد.

تثبیت پنج محور چگونه عکاسی گوشی های هوشمند را بهبود می بخشد؟ لرزشگیر پنج محور اوپو حداکثر زاویه ± 3 درجه را فراهم کرده و در نتیجه قابلیت های OIS را تا 65 درصد بهبود می بخشد. اوپو می گوید این فناوری می تواند ثبات، وضوح و عملکرد رنگی دوربین را در عکس های شبانه یا حرکتی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

زوم اپتیکال 85-200 میلی متری اوپو

راه حل های بزرگنمایی اپتیکال فعلی گوشی های هوشمند اغلب از چندین دوربین با دیافراگم و اندازه سنسور متفاوت استفاده می کنند. در نتیجه، وقتی روی یک شی بزرگنمایی می کنید، تلفن هوشمند بین این سنسورها جابجا می شود. اما، همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، هنگام تغییر بین دو سنسور تله فوتو، غالباً جهش ناگهانی در میدان دید، رنگ و تعادل رنگ سفید ایجاد می شود.

برای حل این مشکل، اوپو یک سیستم زوم 85-200 میلی متری را توسعه داده که بدون نیاز به زوم دیجیتالی یا برش بین آنها، زوم اپتیکال واقعی را ارائه می دهد. این شرکت از فناوری لنز G + P (شیشه + پلاستیک) (برای اولین بار) برای جلوه های نوری بهتر و همچنین سنسور مقاومت مغناطیسی تونل (TMR) استفاده می کند که به لنزها اجازه می دهد با ثبات و دقت بیشتری حرکت کنند.

محدوده فاصله کانونی نیز بسیار وسیع است و دامنه وسیعی از بزرگنمایی را امکان پذیر می کند. به طور خلاصه، با سخت افزار جدید اوپو، گوشی های هوشمند می توانند برای کل محدوده زوم اپتیکال به یک سیستم تکیه کنند. سیستم زوم اپتیکال 85-200 میلی متری OPPO چگونه عکاسی گوشی های هوشمند را بهبود می بخشد؟ این مشکل درد گوشی های هوشمند را که از سنسورهای متعدد برای راه اندازی تله فوتو استفاده کرده، حل می کند. با استفاده از این سیستم، گوشی های هوشمند می توانند یک انتقال صاف در سراسر محدوده بزرگنمایی داشته باشند و کیفیت تصویر ثابت و بهتری را ارائه دهند.

راه حل نسل بعدی دوربین های زیرنمایشگر

اوپو چند هفته پیش راه حل دوربین زیر نمایشگر خود را توضیح داده بود. امروز، این شرکت فاش کرد که موسسه تحقیقاتی آمریکا مجموعه ای از الگوریتم های هوش مصنوعی مانند کاهش پراش، ضد تراکم، HDR و AWB (خودکار تعادل سفید) را برای بهینه سازی سیستم دوربین زیر صفحه خود توسعه داده است.

جالب است که اوپو در ویدیوی رویداد خود گفت که تا به حال بهترین راه حل دوربین زیر صفحه را دارد. با این حال، اوپو زمان انتشار آن را مشخص نکرده است. تنها چیزی که می دانیم این است که این فناوری در آینده نزدیک بر روی گوشی های هوشمند قابل دسترس خواهد بود.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *