امروزه اهمیت سئو در طراحی وب سایت ها و وبلاگ های مختلف به خوبی قابل رویت می باشد. همه ی ما نام سئو را شنیده ایم و تا حدودی با آن آشنایی داریم. با این حال می دانیم که رعایت اصول سئو چه تاثیری در دیده شدن وب سایت دارد. از مهم ترین مسائل مورد استفاده در فعالیت های مرتبط با سئو لینک سازی یا همان بک لینک است‌. در این مقاله سعی داریم شما را با مفهوم آن آشنا سازیم و از کاربردهای آن و تاثیرات آن بر سئو سخن بگوییم.

بک لینک چیست؟

بک لینک را با نام های دیگری همچون لینک سازی هم می شناسند و در واقع به فرآیندی گفته می شود که در آن برای وب سایت خود از طریق سایر وب سایت ها لینک دریافت می کنید. به بیانی دیگر لینک های ورودی می باشند که از طریق دیگر وب سایت ها برای صفحه ی شما حاصل می شود ، درست مانند زمانی که در صفحه ای هستید و مطالبی را می خوانید ، سپس با دیدن یک عکس یا متن خاص بر روی آن کلیک می کنید و این کار باعث انتقال شما به سایت دیگری می شود.

انواع بک لینک

به طور کلی لینک سازی به دو گونه دسته بندی می شوند. دسته ی اول دو گروه زیر می باشند :

  • لینک سازی فالو : وقتی که سایتی به مخاطب اجازه می دهد تا یک لینک را دنبال کند و این کار از نظر موتور جستجوی گوگل ارزش و اعتبار داشته باشد، از این بک لینک استفاده کرده است که نام دیگر آن dofollow می باشد .
  • لینک سازی نوفالو : به آن تگ نوفالو هم می گویند که در آن می توانید لینکی ایجاد کنید تا خواننده را از سایتی به سایت دیگر منتقل کند اما این کار از نظر گوگل هیچ ارزشی ندارد و به بالاتر آمدن رتبه ی شما در گوگل کمکی نمی کند. این بک لینک را بیشتر برای جلوگیری از اسپم ها انجام می دهند.

دسته بندی دوم برای لینک سازی به صورت زیر می باشد:

  • لینک سازی داخلی : به طور ساده این لینک سازی ، ارتباط بین صفحات یک وب سایت است. برای مثال زمانی که شما متنی را نوشته اید و در میان متن ، خواننده را با لینکی که روی متن پیوند داده اید به صفحات دیگر وب سایتتان ارجاع می دهید و با این کار مخاطب را به صفحه ی دیگری از سایت خودتان می فرستید.
  • لینک سازی خارجی : ارتباط لینک میان دو سایت است. چون لینک سازی در این بک لینک میان دو وب سایت مختلف است ، پس به آن لینک سازی خارجی می گویند .

روش ساخت بک لینک برای یک سایت

تولید محتوا چیست؟ اگر یک محتوای تولیده شده با کیفیت و جذاب باشد، خود می تواند توجه بسیاری از مدیر سایت ها را برای استفاده از مطالب خود جلب کند و به خودی خود وادار به لینک دهی شوند. اگر بخواهیم این پروسه را سرعت ببخشیم، می­توانیم کارهای زیر را انجام دهیم؛

  • در سایت هایی که به نویسنده مهمان توجه می کنند، مطالبی در حیطه ی کار خود بنویسید و بک لینک هایی در آن قرار دهید که به صفحات مورد نظر در وب سایت شما وارد شود و بعد از آن در سایت پذیرنده انتشار دهید.
  • یکی دیگر از راه هایی که می تواند لینک سازی های با ارزش به همراه داشته باشد این است که در شبکه های اجتماعی­ای که از اسم و رسم قابل توجهی برخوردارند، حضور کرده و سایت خود را به آن شبکه های اجتماعی معرفی نمایید و از پست های خود به سایت لینک دهید.
  • از روش های بسیار کارآمد و ارزشمند ساخت بک لینک،که برای بهبود سئو، کارشناسان به آن توجه می­کنند، رپورتاژ آگهی می باشد. به این صورت که سایت خود را در چهارچوب یک متن خبری و با لینک سایتتان در سایت هایی با بیننده بالا انتشار دهید. با این کار شما می توانید رتبه سایت خود را پایین بیاورید.
  • شما برای ساخت بک لینک می توانید سایت هایی را پیدا کنید که صفحاتشان ناقص است یا لینک های آن خراب می باشد. در این صورت شما یک مطلب مناسب آن صفحه پیدا کنید و از مدیر سایت بخواهید آن را در صفحه ی ناقص گذاشته یا در صورت خراب بودن لینک، به یکی از صفحات سایت شما که با موضوع ارتباط دارد، لینک دهد. احتمال زیادی برای استقبال مدیر سایت وجود دارد!

ارزش گذاری بک لینک توسط گوگل

وقتی از سایت های دیگر به سایت شما بک لینک ایجاد می شود، از نظر گوگل دارای اعتبار یکسانی نیستند. گوگل از فاکتور های متفاوتی برای ارزش گذاری بک لینک لحاظ می کند که از مهم ترین فاکتور ها عبارتن از ؛

  • اعتبار دامنه

هر میزان اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده است، بیشتر باشد، اعتبار بک لینک شما بیشتر خواهد بود. اعتبار دامنه نیز برحسب نوع و عمر دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی و خروجی، میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی و غیره سنجیده می شود.

  • اعتبار صفحه

ارزش گذاری صفحه عموما برحسب لینک سازی داخلی سایت به صفحه ی مورد نظر و بک لینک هایی که به طور مستقیم برای آن صفحه ایجاد شده اند، تعیین می شود.

  • مقدار لینک های خروجی

به طور معمول دامنه هایی که به شما لینک می دهند، به سایت های دیگر نیز احتمالا لینک می دهند حال هرچقدر تعداد سایت هایی که در کل دامنه یا در یک صفحه لینک داده شده اند بیشتر باشد، اعتبار و ارزش هر کدام از آن ها را کاهش می دهد.

  • ارتباط موضوع سایت شما با سایت های لینک دهنده

از فاکتورهای مهم در رتبه بندی و ارزش گذاری از دید گوگل، ارتباط موضوعی میان صفحات لینک شده می باشد.

  • محل قرارگیری بک لینک

از دیگر فاکتورهای ارش گذاری بک لینک، محل قرار گیری آن می باشد. آن هایی که در محتوای صفحه هستند نسبت به لینک های موجود در سایدبار و فوتر از ارزش بالاتری برخوردار هستند.

سخن آخر

برای اینکه سئو سایت خود را در نتایج گوگل بهبود ببخشید باید نسبت به کسب بک لینک و راهکارهای صحیح برای لینک سازی داخلی را اقدام کنید. بهتر است قبل از انجام این کار با استانداردهای گوگل آشنا شوید چرا که اشتباه شما در این زمینه ممکن است نتیجه عکس دهد!

سلب مسئولیت: ایستگاه آی تی صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی بوده و سایت مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *